"אנחנו בודקים את המעמד המונופוליסטי של ויסוצקי, בודקים את וולט ואת הפרת חוקי תחרות של יבואן לגו בישראל". כך אמרה ממלאת מקום הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן, הבוקר (ב') בדיון מיוחד שיזם יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון, על יישום חוק התחרות. מרשות התחרות נמסר כי לגבי וולט הבדיקה עוסקת בניצול מעמדה בשוק להחלשת חברות שליחויות אחרות.
עו"ד כהן לא התייחסה ישירות לחקירה שמתנהלת בשוק המזון והודתה כי העבודה היא עוד רבה: "אנחנו עובדים בימים האלה על תיקים רבים נוספים ולא על כולם אפשר לפרט, בוודאי לא תיקים שבאכיפה פלילית. הדברים מתפתחים עם הזמן. אני שומעת את הביקורת הרבה שנמתחת על הרשות והיא במידה רבה עושה עוול. מדובר בעובדים מהטובים בתחומם שקמים כל בוקר ורואים את הצרכן לנגד עיניהם ובאים לרשות לעשות את תפקידם. אין לנו פתרונות קסם".
1 צפייה בגלריה
משרדי רשות ההגבליים העסקיים
משרדי רשות ההגבליים העסקיים
משרדי רשות התחרות
(צילום: נדב אבס)
על כך אמר היו"ר ביטון: "האחריות היא של מנהלים ויושבי ראש, ואם אין רוח וחזון ומנהיגות מה יעשו העובדים. את העובדים שלך אנחנו מעריכים אבל רוצים שיתנו להם כוח לפרוץ גבולות ולעבוד. ביקשתם ב-2018 סמכויות להכריז מונופולים וקיבלתם, אבל עד היום לא הוכרז אף מונופול מאז השינוי הזה. לפי המסמך שלכם יש רק 50 מונופולים, אז לא להסיט את העניין לעובדים. הוועדה יודעת לדאוג לעובדים ולכבד אותם".
בפתח הישיבה אמר היו"ר ביטון כי אנחנו רוצים את הרגולטורים שלנו נמרים ואריות ורוצים להיות הגב שלהם, ושאל מתי יבוא היום שלא רק העיתונות תחשוף עוולות אלא גם הרשות תחשוף בכל שבוע קרטל או מונופול סמוי ותכריז עליו ככזה. ח"כ יעקב מרגי הוסיף: "אנחנו מפריעים לרגולטורים, מעירים אותם משנתם".
עו"ד כהן התייחסה לפעילות הרשות וציינה כי ישנן שש חקירות פתוחות וכי הרשות מבצעת 3-4 תיקי חקירה בשנה. היו"ר ביטון ביקש לדעת אם זה מספיק, ועו"ד כהן השיבה כי הרשות מנצלת את משאביה עד תום, וכי אם יהיו יותר משאבים יבוצעו יותר פעולות. עם זאת, היא הדגישה כי בכל מקום בו עולה חשד להפרת חוק הרשות פותחת בחקירה בלי קשר לשאלת המשאבים.

החשד לתיאום מחירים בשוק המזון: "מתנהלות שתי חקירות והן רק בראשיתן"

באשר לחקירת הקמעונאיות וספקיות המזון, אמרה עו"ד כהן כי מתנהלות שתי חקירות עם מספר רב של נחקרים ונתפסו חומרי חקירה רבים. לדבריה, החקירה היא רק בראשיתה ומתפתחת לפי הממצאים, ודחתה פרסומים לפיהם החקירה לא הניבה דבר.
ח"כ מרגי התייחס לענפי המזון והבשר, ואמר כי יודעים שיש בהם ריכוזיות. הוא שאל האם נעשה מחקר שבדק למה ישראל יקרה ויבדוק את פערי התיווך, והאם הרשות ביקשה מהמחוקק סמכויות ולא קיבלה. היו"ר ביטון אף ציין כי הרשות הוציאה מסמך שממנו עלה שרשתות המזון הן לא הבעיה במחירי הפירות והירקות. עו"ד כהן השיבה כי הרשות לא אמרה שאין בעיה ברשתות המזון, אלא עשתה מחקר שמצא שהפחתת מחירי פירות וירקות תתגלגל לצרכן וכי הבעיה היא יותר בחוליית הספקים. באשר לבשר אמרה עו"ד כהן, כי הכרזה על מונופול לא תשנה את המעמד של החברה.
היו"ר ביטון שאל האם יש בבשר קרטל או מונופול ולמה לא הוכרז מונופול, וכהן השיבה כי היא לא יודעת אם יש קרטל וכי יש שתי חברות גדולות בענף. ח"כ מרגי אמר כי הציפייה של חברי הכנסת מהרשות היא לדעת איפה יש חורים בחקיקה ולבקש מהכנסת לסתום אותם. כהן השיבה כי היא סבורה שהרפורמה בייבוא צריכה לחול גם על הבשר.
ח"כ אורי מקלב אמר כי ב-2003 הממונה הכריז על עלית כמונופול בתחום הקפה השחור וב-2007 בית המשפט ביטל את ההכרזה ואמר לרשות לבוא מוכנים יותר בפעם הבאה. לדבריו, מאז ועד היום לא נעשה שום דבר ומחיר הקפה ב-15 השנים האחרונות הוכפל, בעוד שבקפה נמס, שם יש תחרות, הייתה עלייה של כ-20%. על כך אמר היו"ר ביטון: "אתה מתאר מציאות עגומה והעגלה נוסעת אין עצור. עד היום לא קיבלתי פנייה לא מדיפלומט, לא מיוניליוור, לא מאסם ולא משטראוס. אני מחפש את הלוביסטים שלהם. אף אחד מהם לא פנה אלי כי זה לא מדגדג להם".