חברי הוועדה המיוחדת המשותפת לוועדות הכלכלה והעבודה, שמצפים שמשרד האוצר יודיע בסוף השבוע הבא על תוכנית סיוע חדשה למשק - צפויים להתאכזב. ל-ynet נודע כי במשרד האוצר לא מתכוונים בשלב הזה להציע תוכנית שכזאת, אלא להציג נתונים שלפיהם אין עדיין כל הצדקה לגיבוש תוכנית סיוע רחבה לכלל המשק, כפי שדורשים חברים בוועדות הכנסת וארגוני העצמאים.
גורמים בכירים במשרד האוצר אמרו ל-ynet, כי ממצאי המעקב המתמיד והיום-יומי אחרי נתוני המשק השונים לא מעידים כי יש סיבה להעניק סיוע מיוחד לכלל המשק ואף לא לרוב הענפים בו. היוצאים מן הכלל, לדברי גורם בכיר באוצר, הם ענף התיירות - שכבר מקבל סיוע בהיקף של 700 מיליון שקל - וענף התרבות, בו סוכם על מתווה פיצויים בגובה 50 מיליון שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
סופ"ש ראשון אחרי הסגר: מטיילים בשוק הכרמל בתל אביב
סופ"ש ראשון אחרי הסגר: מטיילים בשוק הכרמל בתל אביב
משרד האוצר: "הפגיעה זניחה לפי שעה"
(צילום: שחר גולדשטיין)
בדיון הבא שיתקיים בוועדה המשותפת, כוונת האוצר היא להציג את נתוני המשק המבהירים כי הפגיעה מנגיף האומיקרון זניחה לפי שעה ברוב הענפים וכי המשק צמח בשיעור גבוה עד סוף 2021, וכפי שהתבטא לפני שבוע שר האוצר, אביגדור ליברמן - אחרי ימים ספורים מראשית שנת 2022 לא ניתן עדיין לקבוע האם ובכמה נפגעים עסקים במשק כתוצאה מהיעדרות עובדים ולקוחות מהעסקים והחנויות.
ברקע, למשרד האוצר הוצגו נתונים המעודכנים לשבוע האחרון לפיהם התנועה בישראל בקהילה, בישובים ולעבודה נפגעה רק מעט בימי האומיקרון והרבה פחות מאשר במקומות אחרים בעולם.
להערכת גורמים במשרד האוצר, הנזק למשק בשבוע הוא זניח לפי שעה ומגיע רק לכ-300 מיליון שקל. בנוסף, טוענים באוצר כי ברוב הענפים אין כמעט ירידה בהיקף העבודה שעולה על אחוזים בודדים. היוצאים מן הכלל, כאמור, הם ענפי התיירות והתרבות.
בתוך כך, ליברמן הצטרף היום לקריאות לביטול התו הירוק, בצל גל ההדבקה הנרחב והעובדה שהאומיקרון מתפשט גם בקרב מחוסנים רבים. "אין היגיון רפואי ואפידמיולוגי בתו ירוק, ועל כך מסכימים מומחים רבים", הוא צייץ בטוויטר. "מה שיש זו פגיעה ישירה בכלכלה, בתפקוד היומיומי ובנוסף תרומה לא קטנה לפאניקה בציבור. אני פועל מול כל הגורמים על מנת לבטל את התו הירוק ולשמור על שגרת חיים נורמלית לכולנו".
בבנק ישראל ציינו בימים האחרונים כי המשק עדיין לא נפגע באופן מהותי כתוצאה מהתפשטות נגיף האומיקרון. נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, ציין בהופיעו בכנסת בשבוע שעבר, כי "בשלב זה, ואני מדגיש שבשלב זה, לא מדובר באירוע בסדר גודל מאקרו כלכלי. בתרחיש שכזה רצוי להמשיך עם מנגנוני הפיצוי הנקודתיים שממוקדים בענפים הנפגעים". בבנק ישראל ציינו, כי הנזק המדווח לפי שעה הוא בעיקר בחלק מענף התרבות וכמעט בכל תחום התיירות.
הנגיד ציין, כי "הסוגייה שעומדת בפני כל מקבלי ההחלטות היא תרחישים יותר קריטיים, כמו גל תחלואה שעלול לגרום לאירוע מאקרו כלכלי, כמו כזה שיפגע בשירות חיוני כתוצאה מבידוד חלק ניכר מעובדיו. התארכות הגל והחרפת עוצמתו, או פגיעה לא לינארית שיביא להשבתה בפועל של עסקים. אנחנו לא שם כרגע. כל הגורמים צריכים להיות עם יד על הדופק".
בינתיים גיבשו הצעות לסיוע גם במשרד ראש הממשלה, שם אחראי על בחינת הצורך בסיוע סגן השר אביר קארה. לדבריו, יש לגבש כבר בהקדם תוכנית סיוע לעסקים, שיתברר לגביהם כי נפגעו באופן מובהק מהתפשטות זן האומיקרון.