משרד האוצר יצטרך להציג לכנסת תוכנית פעולה להתמודדות עם נזקי האומיקרון שתכלול הצעה כיצד לסייע לעסקים בתוך עשרה ימים. כך הודיעו היום (ב') בתום דיון מיוחד בכנסת ראשי ועדה מיוחדת המשותפת לוועדות הכלכלה והעבודה והרווחה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במשרד האוצר מסרבים לפי שעה לסייע לענפים השונים במשק, למעט בתחום התיירות והתעופה, ומעדיפים להמתין עד לדעיכת נגיף האומיקרון כדי שניתן יהיה לאמוד את הנזקים לחלק מהעסקים במשק. הוועדה תדון במתווה שיוצע בעוד שבועיים.
2 צפייה בגלריה
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
את הישיבה בנושא פתחה ח"כ אפרת רייטן מרום, יו"ר ועדת העבודה והרווחה, שהסבירה כי היא נועדה לשמוע את הקולות העולים מהשטח וכי היא סבורה שיש צורך כבר עכשיו לעשות תיקונים ולסייע למי שזקוק לכך. ח"כ מיכאל ביטון, יו"ר ועדת הכלכלה, ציין כי הממשלה יכולה לטעון שהאומיקרון הוא בלתי צפוי, אבל לא יכולה לטעון שהיא לא יודעת מה לעשות. הוא הוסיף כי המטרה היא לא פתרונות לחברות גדולות, אלא לעסקים הקטנים.
סגן השר במשרד ראש הממשלה, אביר קארה, טען כי העסקים הללו צריכים ודאות ומענה כבר עכשיו, וכי מי שנפגע ביותר מ-25% צריך לקבל סיוע. ח"כ סימון דוידסון הוסיף כי צריך לעשות הכל כדי להציל את העסקים הקטנים. ח"כ אורי מקלב אמר כי "נראה שבתקציב לא נלקח בחשבון שהמגיפה עוד כאן ויהיו עוד הגבלות".
מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, רן קיוויתי, אמר בדיון כי הפגיעה היא לא ממדיניות הממשלה אלא מאופי גל התחלואה, והוסיף כי הסוכנות מנסה לייצר פתרונות נקודתיים. נשיא לה"ב, עו"ד רועי כהן, תמה מדוע אין תכנית שיוצאת לפועל כבר עכשיו, כמו פטור מארנונה ופיצוי על ירידה במחזורים. הוא הוסיף כי צריך מענה מיידי.
נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר, טען כי בחודש הקרוב המעסיקים הולכים לאבד בין חמישה לשבעה מיליון ימי עבודה בגלל בידודים וציין כי במהלך הדיון הגישה ההתאחדות עתירה לבג"ץ בטענה כי זה לא חוקי לקרוא למאומתים ללא תסמינים כחולים. הוא הוסיף כי קודם צריך לסייע לעסקים הקטנים והבינוניים ולשלם להם כבר מראש. נציג איגוד לשכות המסחר, אייל הלוי, הוסיף כי הממשלה המליצה לא להשתתף באירועים המוניים, אך לא מפצה ושכחו את עובדי ענף האירועים בבית.
נשיא התאחדות המלונות, אבי ניסנקורן, אמר כי היה מתווה מענקים עד סוף דצמבר, אך עדיין לא שולם שקל לבתי המלון ולרבעון הראשון של 2022 עדיין אין מתווה. הוא הזהיר כי אם לא יהיה מתווה עוד השבוע הדבר יוביל לפיטורים רבים בענף. ח"כ נירה שפק העירה כי היא רצתה לעזור ולנפוש, אך הבינה שהיא "צריכה למכור כליה כדי לממן נופש וכדאי שענף המלונאות יחשוב גם על זה". ח"כ ביטון ביקש לדעת מי אחראי על עסקי התיירות היוצאת ונציג האוצר, הראל שליסל, השיב כי אי-אפשר להבחין את העסקים הללו תחת סיוע לענף התיירות וכי נעשים ניסיונות למצוא פתרונות.
ח"כ רייטן מרום וח"כ ביטון ביקשו נתונים על הניצול של קרן ההלוואות בערבות המדינה. בתגובה לכך אמר נציג האוצר, גל לנדו, כי הקרן פעילה וקיבלה בקשות בימים האחרונים. לדבריו, מתחילת דצמבר לא היה גידול בכמות הבקשות ומאז החל הגל הוגשו 500 בקשות, אולם לנדו לא ידע לומר כמה מהן אושרו וכמה נדחו.
מנכ"ל איגוד המסעדות, שי ברמן, אמר כי אי-אפשר לקחת מה שקורה ב-15-10 המסעדות הטרנדיות ולהשליך מזה על הנעשה בכל הענף, שלדבריו סובל מירידה דרסטית של מעל 50% בעבודה, בין היתר בגלל המחסור בעובדים שנמצאים בבידוד.
יו"ר איגוד שחקני המסך, ריקי בליך, סיפרה כי בדיוק סיימה שיחה עם שחקנית בשם דורית, שהיו לה 20 הצגות ו-19 מתוכן בוטלו. "יש משהו פחות טראגי בלדעת מראש שהמסעדה שלך סגורה מלדעת שיש לך 20 הצגות ופתאום לגלות שיש רק עוד אחת".
2 צפייה בגלריה
"יש משהו פחות טראגי בלדעת שהמסעדה שלך סגורה מראש". ריקי בליך
"יש משהו פחות טראגי בלדעת שהמסעדה שלך סגורה מראש". ריקי בליך
"יש משהו פחות טראגי בלדעת שהמסעדה שלך סגורה מראש". ריקי בליך
יו"ר עמותת מורשת דרך, יונתן שפירא, אמר כי המתווה שהוצע להסבה מקצועית למורי הדרך לא ישים, הוא אף הוסיף כי ניתן תקציב לסיורים דרך רשות הטבע והגנים, אבל מורי הדרך "לא ראו מזה אגורה". ח"כ רון כץ אמר כי לא נכון לומר שאין מענה. סגן השר קארה טען כי שני הצדדים צודקים, שכן יש מתווה אבל בסוף אנשים לא מקבלים את הכסף.
מנכ"לית ארגון מורי החוגים וההעשרה, צמרת אביבי, אמרה כי יש כעשרת אלפים מורים ברחבי הארץ ללא פרנסה, ואף אחד לא מדבר עליהם כי "זה לא סקסי כמו מסעדות". ח"כ ביטון אמר כי צריך להשתמש במורי ומורות התל"ן (תוכנית לימודים נוספת) כתגבור למורי מערכת החינוך, שצריכים וצריכות ללמד בצורה היברידית ולהקל על העומס שלהם.
ח"כ רייטן מרום ציינה, כי ברור שלא רק ענף התיירות נפגע. היא הפצירה בנציגי הממשלה לפצות את מי שנפגע ואמרה כי אסור להשאיר אף אחד מאחור ללא מענה.
ח"כ ביטון הוסיף, כי צריך להכיר בעובדה שיש משבר כלכלי מתמשך ואמר: "התוכנית לסיוע היא לא מספיק מקיפה. המבחן של האוצר והממשלה הוא מהירות הביצוע, מהירות התשלום, איכות הביצוע נגישות לשטח והכיסוי של הבעיות".

דמי הבידוד לעצמאים אושרו בקריאה ראשונה

בתוך כך, מליאת הכנסת אישרה היום בקריאה ראשונה את הצעת החוק העוסקת בדמי בידוד לעצמאים, אולם זו צפויה עוד לעבור שינויים בוועדת העבודה והרווחה טרם תתקבל באופן סופי. תשעה חברי כנסת תמכו בהצעה ללא מתנגדים.
הצעת החוק מבקשת לעגן בחוק מנגנון תשלום דמי בידוד לעצמאי שנעדר מעבודתו עקב שהותו או שהות ילדו בבידוד (שלא בשל היותם חולים). זאת, באמצעות החלת המנגנון שנקבע לגבי עובדים בפרק ו'1 לחוק, בשינויים המחויבים הנובעים מאופי ושיטת ההעסקה השונים של עצמאים לעומת עובדים שכירים.
עוד מוצע לערוך שינוי בהוראות התחולה והתוקף של פרק ו'1 לחוק, כך ששר האוצר יוכל לקבוע בצו, באישור ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, תקופות נוספות שתינתן לגביהן זכאות לדמי בידוד, אף אם הן מתחילות לאחר שהסתיימה תקופת הוראת השעה.
יחד עם זאת, ל-ynet נודע כי למרבה האבסורד, החוק למימון דמי הבידוד לעצמאים, שנדחה כבר חודשים רבים, לא כולל פיצויים לעצמאים שנדרשים לבידוד עקב מחלה שלהם. בשל כך, באוצר מגבשים כעת פתרון לבעיה שצפוי להיכנס לתיקונים של החוק בוועדה לקראת אישורו.
פורסם לראשונה: 17:48, 17.01.22