שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בוחן עשרות התנגדויות של גופים, מומחים ורופאים להחלטתו לבטל את המס על משקאות ממותקים, שיזם קודמו, ח"כ אביגדור ליברמן, ויתכן שהמס יופחת רק חלקית ולא יבוטל. גורמים במשרד האוצר אמרו כי השר "לומד את החומר ומבין שיש הסתייגויות רבות הנובעות מסיבות בריאות לביטול המס". רוצים לדעת עוד? האזינו לקטע הרלוונטי ב"כסף חדש" באמצעות הסימניה בנגן שבפתח הכתבה.
סמוטריץ' מתכוון לשמוע אחדים מהמתנגדים ורק לאחר מכן לקבל החלטה. באוצר העריכו שהצו לביטול כל המס "ישתנה מאוד", למרות לחצים קשים שמפעילים חברי הכנסת מיהדות התורה, שטוענים שביטול המס הוא חלק מההסכמים הקואליציוניים וכי לא יתכן שכעת מופרות הבטחות, כמו למשל פינוי חאן אל אחמר שהובטח שיבוצע מיד עם הקמת הממשלה. "הבטחות צריך לקיים", אמרו בכירים ביהדות התורה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
משקאות ממותקים משקאות קלים
משקאות ממותקים משקאות קלים
משקאות ממותקים
(צילום: Shutterstock)
בין המתנגדים לביטול כל המס מצוי גם ח"כ אריה דרעי, שנחשב כעת כ"שר בריאות-על", כביכול, ולמעשה מקבל החלטות הקשורות בבריאות, תיק שמצוי באחריות שר מש"ס.
אחת ההצעות שבוחן סמוטריץ' היא להוריד רק חלקית את המס הגבוה על המשקאות הממותקים ולהותירו על כרבע או מחצית מהמס הגבוה שהוטל. כמו כן, נבחנת האפשרות לבטל את המס על משקאות הדיאט שמלכתחילה הייתה ביקורת רבה על ליברמן ורשות המסים על עצם הטלתו.
את ההחלטה לבטל כליל את המס על משקאות ממותקים וכלים חד פעמיים קיבל השר סמוטריץ' ארבע שעות לאחר שהתיישב על כיסא שר האוצר. המס על הכלים החד פעמיים כבר בוטל. הצו לביטול המס על משקאות ממותקים פורסם ב-24 בינואר להערות הציבור ובעקבותיו הועברו לאוצר עשרות התנגדויות ורופאים גם חתמו על מכתב התנגדות למהלך. השר צפוי לקבל החלטה סופית בעניין כבר בימים הקרובים, ככל הנראה לאחר שיתייעץ גם עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, משום ששינוי הצו יהווה אי ביצוע של סעיף בהסכם הקואליציוני.
כאמור, שורה של איגודי רופאים, ובהם גם איגוד רופאי ילדים, פרסמו אתמול מכתב חריף ששוגר לשר האוצר בדרישה לשקול לא לבטל את המס על משקאות ממותקים שהוטל בממשלה הקודמת.
2 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה הציונות הדתית
ישיבת סיעה הציונות הדתית
שר האוצר סמוטריץ'
(צילום: יואב דודקביץ')
"אנו, איגודי וארגוני רופאים המייצגים רופאים ורופאות, חוקרות וחוקרים ומומחים בבריאות הציבור ובמגוון רחב של התמחויות קליניות, במדעי התזונה, בכלכלת בריאות ובניהול מערכות בריאות, מזהירים מפני נזקים לבריאות האדם, החי והסביבה של מדיניות המעודדת בפועל צריכת משקאות ממותקים", כתבו ראשי האיגודים, ובהם גם איגודים מובילים כמו איגוד הרפואה הפנימית, החברה הישראלית לחקר וטיפול בהשמנת יתר וגם האיגוד הנוירולוגי ואיגוד רופאי בריאות הציבור.
"בשעה ש-85 ממדינות העולם מטילות מיסים על משקאות ממותקים, ישראל צועדת לאחור", כתבו הרופאים. "ביטול המס עומד בניגוד גמור לעמדה המקצועית הנחרצת של גופים ציבוריים, לעמדת איגודי רופאים, לקונצנזוס המדעי של חוקרים מובילים מישראל ומהעולם ושל מוסדות כלכלה ובריאות בינלאומיים כמו ארגון הבריאות העולמי והבנק העולמי. ביטול המס מעורר תמיהה בעולם ומכתים את שמה של ישראל בעולם. אנו מתנגדים בתוקף לצו המבטל את המס על המשקאות הממותקים".