עלייה תלולה בקניות ישראלים באתרי סחר אונליין בישראל ובעולם מביאה את חברת כרטיסי האשראי כאל להעריך כי צפוי זינוק של 30% בשופינג אונליין בחגי נובמבר מ-1.4 מיליארד שקל בנובמבר 2020 ל-1.8 מיליארד שקל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי החברה, סלי הקניות באתרים מחו"ל גדלים אפילו מעבר ל-75 דולר, כלומר לישראלים לא תמיד אכפת לשלם מע"מ. השנה ישראלים עברו לקנות יותר תכשיטים אונליין, כולל משובצי יהלומים, כך שהענף מגלגל מיליוני שקלים בשנה.
1 צפייה בגלריה
קניות ברשת
קניות ברשת
קניות ברשת
(צילום: shutterstock)
ההערכה לגבי חגי הקניות נעשתה לפי השוואה לשנים קודמות וכן השוואה לחודשים שקדמו לנובמבר השנה. מההשוואה הזאת רואים שהישראלים הגדילו את קצב הקניות אונליין מחו"ל ומישראל במהלך 2021, עד שבענפים מסוימים היא עוקפת את הקנייה בחנויות פיזיות, למשל בתחום האופנה.

צמיחה חריגה של 75% בקניות אונליין מאתרים ישראלים

לפי הערכות כאל, נפח הקניות מחו"ל יגדל בנובמבר ל-60% מכלל הקניות אונליין. היקף הקניות מישראל יעמוד על 40% מכלל הקניות אונליין ויגדל ב-16% ל-700 מיליון שקל לעומת נובמבר אשתקד. ב-2020 חלה צמיחה חריגה בשיעור של פי 2.5 בקניות ישראלים באתרי סחר מקומיים והיא הובילה ישראלים רבים להמשיך לרכוש אונליין. בראייה דו שנתית 2019 לעומת 2021, שיעור הצמיחה המשוקלל באתרי סחר ישראלים חריג וגבוה באופן מהותי ויעמוד על 75% בממוצע לשנה.
לפי ההערכה, אתרי האופנה הבינ"ל יציגו את שיעור הצמיחה הגבוה ביותר, כ-50% לעומת אשתקד. ב-2020 הענף צמח בכ-140% לעומת נובמבר 2019, בגלל משבר הקורונה. צפויה צמיחה בקניונים הווירטואליים (עלי אקספרס, אמזון) של כ-73% השנה לעומת 12% בשנה שעברה. ניתן להסביר זאת בכך שאמזון חידש את משלוח החינם לישראל ועלי אקספרס הציגה שילוח מהיר.
גם באתרי הסחר הישראלים יש התחזקות של אתרי האופנה. היקף הקניות בהם צפוי לגדול בכ-30% ויהווה כ-50% מסך הקניות של הישראלים באתרי הסחר בישראל. ענפי החשמל והמחשבים לא יצמחו.
לפי איתי חזן, מנהל מערך דאטה ודיגיטל בכאל: "רואים עלייה גבוהה באופנה (שיאין למשל, סניקרס וקניות אונליין מטורקיה של מותגים כמו זארה מ.ק), עלייה בקניות באתרי הקניונים הווירטואליים וגם התחזקות של קניות של ויטמינים (באתרים כמו אייהרב מ.ק).
"הסלים גדלים, למרות שהישראלים מקבלים פטור ממע"מ מתחת ל-75 דולר, ניתן לראות שהם מוכנים לשלם מע"מ על קניות מעל 75 דולר מחו"ל. הקניות נעשות פונקציונליות יותר והן מחליפות קניות בישראל. כבר לא מגני מסך ושטויות אלא הצטיידות בפריטים הכרחיים (למשל מעילים לחורף, מקררים מ.ק). האופנה בצמיחה של עשרות אחוזים בחו"ל וגם בארץ, כאמור גם מעל גובה הפטור ממע"מ.
"יש עלייה בקניות נעליים מהארץ ומחו"ל ועלייה גדולה בקניות תכשיטים באינטרנט שנמכרים במיליוני שקלים בשנה, דבר שלא ראינו אף פעם. הקורונה היתה זרז גדול לקניות אונליין. היא דעכה אבל הקניות נשארו איתנו בהיקפים גדולים.
"שני ענפים חריגים שלא צומחים באותו קצב: עולם החשמל והמחשבים. לא כי הענף נעצר אלא כי בשנה שעברה היתה צמיחה מאוד חריגה כי רבים קנו אונליין. בתקופה של שנתיים יש צמיחה גדולה".