המוכר בחנות שכנע אתכם שהטוניקה הירוקה נראית עליכם פצצה ובבית ראיתם שלא כך הדבר? סתם קניתם חולצה בלהט הרגע ואחר כך הבנתם שלא תלבשו אותה לעולם? מה הבעיה, אפשר להחזיר, לא? ובכן, כמו שרובנו כבר יודעים, זה עלול להיות קצת מסובך.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בגדול, החוק היבש בכל הנוגע להחזרת מוצרים נשמע הוגן. כל אדם יכול לבטל עסקה באופן חד-צדדי, גם בלי סיבה, ולקבל את כספו בחזרה. יחד עם זאת, יש כמה תנאים שצריך לעמוד בהם ודי הרבה "אותיות קטנות", שעלולות למנוע מכם את האפשרות לקבל את כספכם בחזרה, או לפחות את כולו.
3 צפייה בגלריה
שופינג
שופינג
שופינג. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
ראשית, על המוצר להיות סגור באריזתו, ללא פגם או שימוש ועליו להיות בשווי של מעל ל-50 שקל. בחלק מהמוצרים, כדוגמת מוצרי חשמל ושעונים, פתיחת האריזה המקורית לא תחשב כשימוש, אולם חיבורם לחשמל, לגז או למים, כן תחשב. ככלל, עדיף להימנע מפתיחת האריזה אם אתם חושבים שיש סיכוי שתחזירו את המוצר, וגם אם פתחתם יש לשמור על האריזה המקורית ולא להשתמש בו.

מתי צריך לרוץ לחנות ומתי אפשר להחזיר בניחותא?

שנית, לא כל מוצר תוכלו להחזיר לחנות וגם כשכן תוכלו, התקופה המקסימלית לביטול העסקה משתנה בהתאם לסוג המוצר. לדוגמה, את הרכישה של המוצרים הבאים תוכלו לבטל בתוך 14 יום ולקבל את כספכם בחזרה: ריהוט; ציוד לבית ולגן, למעט כלי אוכל לא ארוזים; מכשירים חשמליים ואלקטרוניים, כולל ציוד קצה (מודם, טלפון סלולרי, ממיר, צלחת לוויין); מוצרים הארוזים באריזתם המקורית, כל זמן שהאריזה לא נפתחה על-ידי הצרכן; מוצרים שהוזמנו על-ידי הצרכן ועדיין לא סופקו לו; מטהר מים ומתקן למים מינרלים; ושעונים.
יחד עם זאת, אם רכשתם בגדים, נעליים, או תכשיטים בשווי של עד 3,000 שקל, יהיו לכם רק שני ימי עסקים לבטל את העסקה ולקבל החזר כספי. בנוסף, כאשר מדובר בבגדים, יש לוודא שתווית המחיר עליהם לא הוסרה.
במקביל, החוק מגן עליכם גם בעת רכישה של שירותים כמו שירותי הארחה, נסיעה, נופש ובילוי; חוגים וקורסים; חברות או מנוי במועדון הנחות; שירותי אינטרנט, כבלים ולווין; וחברות במועדון כושר. את כל אלו תוכלו לבטל בתוך 14 ימים מיום עשיית העסקה או מיום החתימה על החוזה. כאשר מדובר בשירות חד-פעמי גם יהיו לכם 14 יום לבטל, אולם עד יומיים לפני מועד תחילת השירות.
אפילו אם רכשתם רכב חדש מיבואן, ניתן לבטל את העסקה בתוך 14 ימים מיום עשיית העסקה, בתנאי שלא רשמתם את הרכב על שמכם במשרד הרישוי (לא חל על רכב יד שנייה).
ומה לא תוכלו להחזיר? מזון, תרופות ותוספי מזון, שעלולים להתקלקל; הלבשה תחתונה; שירותי נופש בחו"ל; מוצרים שנרכשו באמצעות תווי קנייה, שובר מתנה או כרטיס מגנטי נטען; מוצרים הניתנים להעתקה או לשכפול; מוצרים שיוצרו לפי מידות מותאמות עבורכם; ריהוט שהורכב בבית; תכשיטים מעל ל-3,000 שקל ועוד.

ומה עם קניות אונליין?

בכל הנוגע לביטול עסקה שנעשתה באינטרנט (עסקת מכר מרחוק), התנאים פחות או יותר אותו הדבר. בגדול על הצרכן לבטל את העסקה תוך 14 יום, אולם אם מדובר באדם בן 65 ומעלה, בעל מוגבלות או עולה חדש, ניתן לבטל את העסקה עד ארבעה חודשים, גם אם הוא רכש את השירות או המוצר לא עבור עצמו. למשל, אדם בן 65 שרכש כרטיסי טיסה עבור כל המשפחה (כולל בני משפחה צעירים יותר), זכאי לבטל את העסקה בתוך ארבעה חודשים.
לא ניתן לבטל עסקה לרכישת שירותי הארחה, נסיעה, חופשה או בילוי, אם מועד ביטול העסקה חל בתוך שבעה ימי עסקים קודם למועד שבו אמור השירות להינתן. אם מדובר בעסקה למתן שירותים שאינם מתמשכים, יש למסור את הודעת הביטול עד שני ימי עסקים לפני תחילת קבלת השירות.
בנסיבות ובמקרים מסוימים, ייתכן שיתאפשר ביטול עסקה גם מעבר לפרק הזמן שנקבע לכך (לדוגמה: במקרה של הפרת חוזה, אי-אספקת סחורה או הטעייה של הלקוח). במקרים אלה מומלץ לפנות לייעוץ משפטי לפני הביטול.
במקרה של ביטול עקב פגם או עקב אי-התאמה בין המוצר או השירות לפרטים שנמסרו לצרכן, או בשל כל הפרה של החוזה בידי עוסק כגון אי-הספקת הנכס או השירות במועד שנקבע בחוזה, יחזיר העוסק לצרכן את כספו (כולל דמי משלוח, אם שולמו) בתוך 14 ימים מיום קבלת הודעת הביטול, והצרכן יחזיר את המוצר לרשות העוסק במקום שבו קיבל אותו.
במקרה שהביטול נעשה מפני שהצרכן התחרט והחליט כי ברצונו לבטל את העסקה, רשאי העוסק לקבל דמי ביטול ועל הצרכן להחזיר את המוצר למקום עסקו של העוסק.
בעסקה שנעשית באמצעות אתר אינטרנט, חוק הגנת הצרכן חל רק לגבי אתרי אינטרנט ישראליים. לגבי עסקה שנעשית באמצעות אתר בחו"ל, חלים תנאי הביטול הקבועים שם. לרוב התנאים מפורטים לצרכן לפני הרכישה, ולכן חשוב לקרוא את כל התנאים לפני ביצוע העסקה.

האותיות הקטנות

ואם כל זה לא מספיק, יש עוד כמה דברים שעלולים להקשות עליכם להחזיר את המוצר או לקבל את כל כספכם בחזרה. קודם כל, על מנת להחזיר מוצר תיאלצו להציג חשבונית, סרט קופה, פתק החלפה או כל הוכחה אחרת לעצם ביצוע העסקה, מתי התבצעה, הסכום ששולם תמורת המוצר ואמצעי התשלום בו השתמשתם.
שנית, יש מקרים בהם לא תקבלו את מלוא הכסף ששולם בחזרה. למשל, אם מדובר במוצר המשמש למתן שירות, כמו מנוי לאינטרנט או לטלוויזיה, יוכלו לקחת מכם דמי התקנה עד גובה של 100 שקל וכמובן שתיאלצו לשלם באופן יחסי על התקופה בה השתמשתם בשירות, אם אכן הייתה כזו.
בנוסף, בית העסק יכול לגבות מכם דמי ביטול בשיעור של 5% ממחיר המוצר או השירות או עד 100 שקל, הנמוך מביניהם. אולם, אם תצליחו להוכיח שקיבלתם את המוצר פגום או שהטעו אתכם, בית העסק לא יוכל לדרוש מכם את דמי הביטול.
איך תקבלו את הכסף בחזרה? הכל תלוי באיך קניתם. למשלמים במזומן, התשלום יוחזר במזומן או בצ'ק מזומן; למשלמים בצ'ק שנפרע, התשלום יוחזר במזומן או בצ'ק מזומן, בתוך חמישה ימי עסקים מהמועד שנפרע הצ'ק; בתשלום בכרטיס אשראי, העוסק יבטל את החיוב אצל חברת האשראי.
אם שילמתם באשראי והחשבון כבר זוכה, על בעל העסק להשיב לכם את הסכום במזומן או בצ'ק מזומן, או להודיע לחברת האשראי על ביטול העסקה וזו תזכה את כרטיס האשראי שלכם באופן מיידי. אם אין אפשרות כזו, חובתו של בעל העסק להשיב לכם את הכסף במזומן או בצ'ק מזומן. בכל מקרה, בעל העסק יכול לגבות מכם תשלום שחברת האשראי גבתה ממנו בעד סליקת הכרטיס בעסקה שבוטלה.
ניסיתם לבטל את העסקה והעסק מסרב? אתם רשאים להגיש תביעה לקבלת ההחזר בנוסף לפיצוי בסך עד 10,000 שקל, בהתאם לקביעת בית המשפט. כמו כן, תוכלו להגיש תלונה כנגד בית העסק באתר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן.