לאחר שהוחלט כי רק מי שרכש כרטיסי טיסה לפני תחילת הסגר יוכל להמריא לחו"ל במהלכו, הציבור הישראלי מצא דרך יצירתית לעקוף את ההנחיה. זאת באמצעות ספסרות של טיסות וחבילות טיסה מאנשים פרטיים בקבוצות בפייסבוק. הצצה ברשת החברתית מעלה מגוון הצעות של לקוחות שמציעים למכירה כרטיסי טיסה או חבילות של טיסות ובית מלון למשפחה שלמה, בגלל שהם לא יכולים לטוס בעצמם מסיבות שונות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בעוד שאין אפשרות לרכוש כרטיסי טיסה ישירות מסוכן או מספק, הרי שמדובר באופציה לא רעה בכלל למי שרוצה לבקר בחו"ל ואין בידיו כרטיסים.
רבים יוצאים מנתב"גרבים יוצאים מנתב"ג
ישראלים בנתב"ג לפני תחילת הסגר
בין הפרסומים בפייסבוק ניתן למצוא מודעות כמו: "למכירה כרטיס אחד למבוגר לסלוניקי שנרכש לפני הסגר בחברת ישראייר ב-420 אירו, בעלות מוזלת של 350 אירו בלבד בקבוצת חול זה כאן. משתלם!" בהודעה צויין כי "יש צורך בהסדרת שינוי שם מול חברת הטיסה".
(צילום מסך מפייסבוק)
(צילום מסך מפייסבוק)
אלא שבדיקה מול חברת התעופה מעלה כי בעבור שינוי שם עד 24 שעות לפני הטיסה יש להוסיף 150 דולר לכרטיס. מדובר בתוספת שעלותה כמעט כמו כרטיס טיסה נוסף, אך עם זאת, נראה כי זו הדרך לעקוף את ההנחיות ולטוס בתקופת הסגר עם כרטיס שנקנה לפני שהסגר נכנס לתוקפו.
ישנן לא מעט מודעות מסוג זה, המציעות כרטיסי טיסה וחבילות ליעדים שונים. למשל: "חבילה חופשה לסלוניקי בסוכות בין התאריכים 2/10-9/10, הכוללת טיסות הלוך ושוב (זוג+2 מתבגרים-ילד כולל 2 מזוודות גדולות, טרולי והושבה) בעלות של 350 אירו לכרטיס כולל שינוי שם!!!"
מצאנו גם הצעה לשני כרטיסי טיסה הלוך ושוב לבולגריה, במחיר של 280 אירו לכרטיס. המוכר הסביר בהצעתו כי המחיר הגבוה נובע מהעלות שגובים בחברות התעופה על שינוי השם, שיקר במיוחד בטיסות לואו קוסט.
(צילום מסך מפייסבוק)
(צילום מסך מפייסבוק)

אך האם באמת ניתן לסמוך על כך שבדרך זו ניתן יהיה לעקוף את ההנחיות? התשובה היא כן. ניתן להעביר כרטיס שנרכש על ידי אדם אחד לאדם אחר, ואף אחד לא אסר לבצע זאת מאז כניסת הסגר לתוקף.
האם זה משתלם? זו כבר שאלה אחרת. בדרך כלל, כאמור, מדובר בפעולה שעולה כסף. המחיר לשינוי שם יכול לנוע החל מ-45 אירו בחברה כמו וויזאייר, למשל, ולהגיע גם ל-150 דולר. כך למשל בחברת ישראייר, במידה והפעולה בוצעה עד 24 שעות לפני מועד הטיסה. במידה ומדובר בשינוי שם של הרגע האחרון, משמע פחות מ-24 שעות עד לטיסה עצמה, הרי שמדובר בעלות מלאה של דמי ביטול. על פי תנאי ההסכם ברכישת כרטיס טיסה בחברת השטיח המעופף, למשל, אין חיוב מיוחד בעבור שינוי שם.
תזכורת: המלחמה על נתב"ג רגע לפני כניסת הסגר לתוקף
(צילום: בראל אפרים, נדב אבס)

מה לגבי זכויות הלקוח?

ומה באשר לזכויות של הלקוח שרכש כרטיס מאדם אחר? האם יש לו הגנה מחברת התעופה/הספק בפועל במקרה של ביטול הטיסה, איחור וכו'? לדברי עו"ד יעל כהן שאואט, סגנית היועמ"ש של המועצה הישראלית לצרכנות: "נוסע שהונפק לו כרטיס טיסה בעקבות שינוי בפרטי הנוסע זכאי לקבל את אותה הגנה כאילו הכרטיס הונפק לו מלכתחילה על שמו. אין שום סיבה לשלול ממנו את הזכות להשבה או להטבות על פי חוק.
"יחד עם זאת, יש לציין כי כשמדובר בעלות מוגזמת שנגבית בעבור שינוי שם לכרטיס טיסה זה בהחלט סוג של ניצול רצון של לקוח לטוס בכל מחיר העיקר להצליח לטוס בתקופת סגר. חשוב לבדוק לפני שמתפתים לרכוש בכל מחיר כמה באמת לוקחים על פעולת שינוי שם בחברת התעופה, אם בכלל, כדי לא לשלם כל מחיר למי שמנסה למכור בספסרות. שימו לב שלא יגזרו עליכם קופון שלא ראוי, במיוחד בימים אלו".
האם בתקופת הסגר ניתן בפועל לבצע פעולת שינוי שם מול הספקית תעופה או חברת התעופה? "אומר זאת בזהירות", אומרת עו"ד כהן שאואט, "אם החברה עושה את השינוי בלי שהחברה בטוחה שהנוסע רשאי לנסוע - הרי שמדובר בהטעיה. לכן, על חברת התעופה לבדוק מראש מול הרשויות שדה התעופה האם הנוסע שרכש את הכרטיס אכן רשאי לטוס, שאם לא כן החברה עלולה להטעות את הצרכן בעניין מהותי - הזכות לנסוע".
בהגעה לשדה רצוי להצטייד באישור שינוי השם וגם באישור רכישת הכרטיסים בפועל על ידי הלקוח שמכר לכם את הכרטיסים. זאת על מנת שתוכלו להוכיח כי הרכישה של הכרטיס עצמו אכן בוצעה לפני הסגר.

באיזה מקרה וכמה תשלמו על שינוי שם בחברות השונות?

מקבוצת אמסלם תיירות נמסר כי "מדובר בכל מקרה לגופו. בטיסה סדירה לא אפשרי לשנות שם ובטיסות צ'רטר לרוב ניתן לשנות. זה לגמרי תלוי בחברת התעופה. זו החלטה שלהם ולא החלטה שלנו, לכן בכל מקרה צריך לבדוק לגופו של עניין".
מישראייר נמסר בתגובה כי "מי שרכש כרטיס טיסה בישראייר זכאי לבטל ולשנות את הכרטיס לפי התנאים המופיעים בכרטיס אשר רכש. ישראייר מחוייבת לעמוד בתנאי הכרטיס. לגבי הסגר, עד כה לא נתקלנו בהיקפים חריגים של מקרים של בקשה לשינוי שם מאלו שהיו קיימים לפני הסגר. בכל מקרה, בשינוי שם בהזמנה לחו"ל עד 24 שעות לפני מועד הטיסה הלוך, כל נוסע יחויב בתשלום של 150 דולר לנוסע. פחות מ-24 שעות לפני מועד הטיסה הלוך, ייחשב הדבר כביטול הזמנה קיימת וביצוע הזמנה חדשה".
מחברת השטיח המעופף נמסר: "מרגע פתיחת השמיים יצאנו בתנאי ביטול נוחים מתוך רצון להקל על הלקוחות בתקופה המורכבת הזו ואיפשרנו לבטל את החבילה עד שבעה ימים לפני היציאה ללא דמי ביטול ולא גבינו תשלום נוסף עבור שינוי שם. הטיסות הקרובות מלאות ולא נתקלנו במקרה של בקשה לשינוי שם. במידה וניתקל בריבוי בקשות נשקול לשנות את התנאים".
מאשת טורס נמסר כי "ניתן לשנות שם גם בימי הסגר ומדובר בעלות של 25 דולר לאדם במקרה של טיסות הלואו קוסט שהן מוצר הבית של החברה. אם מדובר בטיסות סדירות של חברות תעופה זרות שנרכשו דרך אשת טורס, פעולת העברת שם לנוסע אחר תתבצע לפי תנאי החברה שממנה נרכש הכרטיס, בדרך כלל ללא עלות".

ישראייר עותרת לבג"ץ נגד המניעה למכור כרטיסים בסגר

בתוך כך, ישראייר תעתור מחר (רביעי) לבג"ץ נגד החלטת הממשלה למנוע מכירת כרטיסי טיסה למדינות ירוקות בטיסות קיימות.
מנכ"ל החברה, אורי סירקיס, אמר ל-ynet כי הדבר היחיד שעומד מאחורי החלטת קבינט הקורונה הוא הנראות: "שלא יגידו למה בית הכנסת לא וחו"ל כן. משמעות ההחלטה היא להגביל את התעופה הישראלית ולבקש מהחברות עצמן לשלם את החשבון, משום שהם יודעים שהחברות מחוייבות לבעלי הכרטיסים. החברות לא יכולות כעת למכור כרטיסים חדשים, כך שחלק מהטיסות יצאו מהארץ בשיעורי תפוסה נמוכים. ישראייר הטיסה בספטמבר כ-30 אלף איש עם שיעור תפוסה של כ-50%, ואילו כעת בסגר זה עומד על פחות מ-30%. מדובר באובדן של כ-10,000 נוסעים ונזק של 1.5 מיליון דולר".
סירקיס אמר כי במישור המשפטי, האיסור על רכישת כרטיסים לא עולה בקנה אחד עם הוראת סעיף 4 לחוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה, וכי האיסור על טיסה מחוץ לישראל אינו דרוש למניעת הדבקה כי אנשים יוצאים מהארץ. "אני חושב שלא נשקל היקף הפגיעה בציבור עצמו שרוצה לנפוש במדינות שבהן ששעור התחלואה נמוך לפחות פי 20 מבמדינת ישראל. לא ביקשנו להוסיף טיסות חדשות אלא למכור לטיסות שבמילא אושרו". לדבריו, החברות המתחרות לא חסמו את רכישת הכרטיסים ללקוחות - אך האחריות היא על הנוסע עצמו.
השתתפו בהכנת הכתבה: נווית זומר
פרסום ראשוני: 21:32 , 29.09.20