תושבים במושבי קו העימות בגבול הצפון השביתו הבוקר (שני) את היישובים במחאה על מהלכיו של שר החקלאות עודד פורר לקידום הרפורמה בענף הלול. מחר אמור השר לקדם לדיון בוועדת החינוך של הכנסת את חוק צער בעלי חיים והפסקת השימוש בכלובי סוללה בלולים. לדברי החקלאים, הרפורמה אינה מגובה בתקציבים.
בשעות הצהריים הפגינו תושבי מושב נטועה מול גבול לבנון, לאחר שאתמול הוקם ליד זרעית אוהל מחאה. הבוקר סגרו התושבים את שערי המושבים במועצות האיזוריות מעלה יוסף ומרום הגליל. הם לא אפשרו כניסה של משאיות אספקה וגם האוטובוסים שאספו את התלמידים לבתי הספר לא הצליחו להיכנס.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
תושבי נטועה ליד גדר הגבול
תושבי נטועה ליד גדר הגבול
תושבי נטועה ליד גדר הגבול
(צילום: מטה מאבק ענף הלול)
"זו התעמרות לשמה בחקלאים. אנשים בני 70, שלחמו בכל מלחמות ישראל. אנחנו יושבים פה מול הגבול, מול חיזבאללה. היחס של המדינה, של הממשלה, זו הפקרות לשמה", אמר שמעון מריק, ממושב חוסן.
תושבי מושב נטועה הגיעו היום לגדר הגבול והפגינו תחת הסיסמה: ״ליברמן ונסראללה - איחוד כוחות על גבול לבנון״. לדברי החקלאים: "זאת מדינת ישראל. תראו את הפרצופים ואת האנשים. באנשים האלו ליברמן ופורר רוצים לפגוע. אותנו הם רוצים למחוק. הם מאשימים אותנו ביוקר המחיה! אנחנו? שמוכרים תבנית של 30 ביצים ב-13 ש"ח? אנחנו הפרצופים והאנשים. אנחנו בנינו כאן, על גבול לבנון, חקלאות לתפארת ועשו אותנו פושעים".
מזכיר ארגון מגדלי העופות, מוטי אלקבץ: "מחר נעמוד מול כוונת שר החקלאות להשלים את המהלכים שהוא יוזם לחיסול ענף ההטלה, וזאת באמצעות ועדת חינוך על ידי העברת תקנות ללא העמדת תקציב ליישומן. לא ניתן לזה לקרות. אנו נילחם את המלחמה על קיומנו ללא פשרות. אנו קוראים לחברי הכנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה להתייצב לצידנו מול ההסתה שמובילים משרדי האוצר והחקלאות מאז כינונה של הממשלה כנגד החקלאים".
מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, עמית יפרח: "מיום הקמת הממשלה, שר החקלאות פועל בחד צדדיות, כפיות טובה וחוסר אנושיות להשמדת ענף ההטלה כמתוכנן וככזה המשמש באיזור עוגן כלכלי יחידי למשפחות הגרות ברובן באזור גבול לבנון. השר ממשיך להתעקש להטיב עם הטייקונים והיבואנים, והפיכת הענף לריכוזי אשר בטווח הארוך יפגע בצרכנים".
2 צפייה בגלריה
שער הכניסה הנעול בזרעית
שער הכניסה הנעול בזרעית
שער הכניסה הנעול בזרעית
(צילום: מטה מאבק ענף הלול)
ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "משרד החקלאות דואג בראש ובראשונה לבריאות הציבור, בריאות בעלי החיים ורווחת בעלי החיים. נכון להיום, רוב מכריע של למעלה מ-90% ממבני הלולים בישראל הם עדיין לולי 'כלובים' קטנים, מיושנים וצפופים, הממוקמים בקרבת בתי מגורים. תשתית פיזית זו מגבירה את הסיכון להתפשטות מחלות שמסכנות את בריאות הציבור ובריאות בעלי החיים תוך פגיעה ברווחת בעלי החיים.
"על כן, ומתוך אחריות ציבורית לשמירה על בריאות הציבור ובעלי החיים ורווחתם, השר מקדם את שדרוג ענף ההטלה אשר עתיד לשנות את תמונת המצב העגומה הזו, שתרמה להתפשטות חסרת תקדים של שפעת עופות בצפון הארץ בהתפרצויות האחרונות.
"שיח ומו"מ עם לולנים כלל שדרוג כאמור ומעבר ללולים ללא כלובים - בעניינם הייתה הסכמה גורפת. הגעה להסכמות בנושא הרפורמה בענף הלול יכללו מענקים ותמיכות בכדי לעשות את השינוי, ואף מענקי פרישה לחלק מן המגדלים שייבחרו בכך".