ועדת הכספים של הכנסת אישרה בלילה (ו') את חוק אגרות הגודש בגוש דן לקריאה שנייה ושלישית. הוועדה קבעה בין היתר כי המתווה ייכנס לתוקף במרץ 2025 כדי לוודא שהתחבורה הציבורית תעמיד את מלוא המענה הדרוש. זאת כאשר שרי האוצר והתחבורה יוכלו לדחות את החלת הרפורמה בשנה אחת. המשמעות: רק בעוד כשלוש שנים וחצי וייתכן גם שרק בעוד ארבע שנים וחצי נתחיל לשלם עשרות שקלים על כל כניסה ברכב הפרטי למרכזו של גוש דן.
עוד נקבע כי מוניות ספיישל ישלמו מחצית מסכום המס, בעוד שמוניות נגישות יהיו פטורות מתשלום. כמו כן, תושבי אזור הגודש שייכנסו לאותו אזור וייצאו ממנו בתוך חצי שעה יהיו פטורים מתשלום. נתונים של משרד האוצר העלו כי האגרה אמורה להפחית את הגודש בגוש דן בכ-30%. ההכנסות מהאגרות נאמדות ב-1.3 מיליארד שקל בשנה. ההצעה דרושה את אישור מליאת הכנסת.
1 צפייה בגלריה
פקקים ועומסים במרכז תל אביב בשעות אחר הצהריים
פקקים ועומסים במרכז תל אביב בשעות אחר הצהריים
פקקים ועומסים במרכז תל אביב בשעות אחר הצהריים
(צילום: מוטי קמחי)
האגרה תשולם בעת כניסה ל-3 טבעות בגוש דן, שבמרכזן אזורי התעסוקה בתל אביב, כאשר הטבעות מכילות את הכבישים הראשיים המובילים לערים באזור: חציית הטבעת החיצונית לכיוון מרכז הגודש בשעות 6:30 עד 10:00 בבוקר תעלה 5 שקלים וחציית הטבעות האמצעית והפנימית תעלה 10 שקלים בשעות אלה. בשעות 15:00 עד 19:00, בחציית הטבעות ממוקד הגודש לכיוון הטבעת החיצונית, יעמוד התעריף על מחצית מהסכומים הנ"ל, והתקרה היומית תהייה 37.5 שקל.
כן קובע החוק כי המהירות הממוצעת בשעת הגודש תשפיע על התעריף הנגבה מהציבור, כאשר במידה ומהירות הנסיעה הממוצעת בשנה מסוימת תהייה נמוכה מהמהירות הממוצעת בשנת הבסיס (השנה שקודמת להפעלת המתווה) בעד 5 קמ"ש, יעלו סכומי המס ב-7.5% ובמידה והיא נמוכה ביותר מ-5 קמ"ש, יעלו סכומי המס ב-15%. במידה והמהירות תהייה גבוה יותר בעד 5 קמ"ש לעומת שנת הבסיס, יעלו הסכומים ב-7.5%. במידה והמהירות הייתה גבוה בין 5 ל-10 קמ"ש לעומת שנת הבסיס, לא ישתנה התעריף. במידה והמהירות גדלה ב-10 עד 15 קמ"ש, יופחת שיעור המס ב-7.5%, בעליית מהירות של 15%, יופחת השיעור ב-15%.

רכבי ביטחון ואופנועים יהיו פטורים

התחבורה הציבורית תהייה פטורה מתשלום, כך גם מוניות השירות ורכבים עם תג נכה. כך גם רכבי ביטחון. אופנועים יהיו פטורים לאחר שהחוק המוצע שונה לדרישת הוועדה. רכב מסחרי מעל 12 טון יחויב בכפל תשלום ולא תחול עליו מגבלת החיוב היומית. כאמור, מוניות פרטיות (ספישל) ישלמו מחצית מהתעריף, אך ללא תקרת הגבלה יומית, כאשר העלויות יוכלו להיות מושתות על הנוסע. לצד כך נקבע פטור למוניות נגישות.
עוד נקבע כי רכבי גרר יהיו פטורים ממס. לעניין תושבים המגיעים לקבל שירותי רפואה, יתבצע החזר כספי מלא למקבל השירות מול קופות החולים, כאשר האוצר התחייב לממן זאת.
לעניין זקיפת הטבה בשכר עובד שכיר במקרה שמעסיקו משלם עבורו את אגרת הגודש, לדרישת הוועדה נקבע כי נסיעות לצרכי עבודה, דוגמת נסיעה למתן שירות ללקוח, לא יחויבו בזקיפת הטבה בשכר העובד. נסיעה אל מקום העבודה וממנו כן יחויבו בזקיפת הטבה.
עוד נקבע, כי על שר האוצר יהיה לתקן תקנות חצי שנה לפני כניסת המתווה לתוקף, אשר יסדירו מצב במסגרתו אדם שיצא ונכנס מאותו אזור בטווח של עד חצי שעה, לא יחויב המס. זאת על מנת לאפשר לתושבי אזור הגודש חופש תנועה לשם צרכי חיים בסיסים.
לצורך מעקב ובקרה נקבע כי שינוי גבולות טבעת, סכום המס ושעות הגודש יעשה באישור ועדת הכספים.
לדברי יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר, "זהו חוק מאוד מורכב, עבדנו עליו במשך 4-5 דיונים, וקיימנו עוד הרבה מאוד פגישות עבודה מסביב. היה לאורך כל הדרך דיון מאוד ענייני ורציני. הבנו שהמודל לא מושלם אבל זה צעד מאוד משמעותי קדימה לעניין התחבורה בישראל, והכנסנו כמה תיקונים חשובים לגבייה נכונה יותר לעובדים, לרכבים דו גלגלים, למוניות, מוניות נגישות ולחולים".