המדדים המובילים בוול סטריט ננעלו הערב (יום ג') בירידות חדות, בצל זינוק של יותר מ-6 נקודות בסיס בתשואות האג"ח האמריקנית ל-10 שנים ל-1.546%. מדד נאסד"ק צנח ב-2.8%, מדד S&P 500 ירד ב-2%, ואילו הדאו ג'ונס הפחית מערכו 1.6%. מדד הפחד זינק ב-24%. בלטו בשוק המניות: מיקרוסופט איבדה 3.6%, AMD נחלשה ב-6.1%.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
טבע עלתה ב-4% ביום של ירידות לאחר הודעה על הגעה להסדר עם מדינת לואיזיאנה במשפט האופיואידים. לא מדובר בהסדר הגדול והמקיף עליו מתנהל משא ומתן אלא נקודתי מול המדינה הספציפית. במסגרת ההסדר, תשלם טבע ללואיזיאנה 15 מיליון דולר במשך תקופה של 18 שנה ותספק תרופות מצילות חיים בשווי של ש3 מיליון דולר כדי לסייע להתמכרות לאופיואידים ולהחלמת החולים.
מחיר הנפט הגולמי מסוג WTI ירד היום - לראשונה זה 6 ימי מסחר. מחיר הזהב השחור איבד 0.2% ונקבע על 75.3 דולר לחבית. אתמול (ב') ננעל מחיר הנפט על 75.5 דולר לחבית, מחירו הגבוה ביותר של הנפט מאז אוקטובר 2018. במהלך יום המסחר החשש ממשבר אנרגיה עולמי העלה את מחירי הנפט בשיעור של 0.8% עד ל-80.19 לחבית מסוג ברנט.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ברקע למסחר, משבר האנרגיה שהגיע גם לסין. הפסקות חשמל בחלקים מסוימים במדינה השביתו מפעלים והותירו חלק ממשקי הבית ללא חשמל, אירוע שעשויות להיות לו השלכות עולמיות בין היתר על אספקה הדרושה לייצור ברחבי אסיה ממש לקראת עונת הקניות בסוף השנה. אנליסטים חוזים כי המחסור בחשמל בסין עלול להתארך ככל שהביקוש לפחם וגז טבעי יתגבר במהלך החורף.
אירוע זה מצטרף למחסור בחלקים ובחומרי גלם ולהפרעות בשרשרות האספקה הנגרמות כתוצאה ממגפת הקורונה, מה שכבר פוגע בייצור המקומי, ולדאגה מפני התמוטטות אפשרית של אחת מיזמיות הנדל"ן הגדולות בסין, קבוצת אוורגרנד, המתקשה להימנע מחדלות פירעון על חוב של מיליארדי דולרים.
בנק ההשקעות האמריקני גולדמן זאקס הוריד את תחזית הצמיחה של סין מ-8.2% בתחזית הקודמת ל-7.8% כעת. בכך מצטרף הבנק לגופים פיננסיים גדולים אחרים - כמו נומורה היפני ומורגן סטנלי - בהורדת תחזית הצמיחה של הכלכלה השנייה בגודלה בעולם. הנימוק למהלך - משבר האנרגיה שבעטיו נרשמות הפסקות חשמל בסין שפוגעות בתעשייה.
אמש ננעל המסחר בוול סטריט במגמה מעורבת, כאשר עליות תשואות האג"ח והאפשרות להעלאת ריבית מכבידות על מניות הטכנולוגיה: דאו ג'ונס אמנם עלה זה היום הרביעי ברציפות - ב-0.2% בהובלת מניות הבנקים והאנרגיה, אך נאסד"ק איבד 0.5% ו-S&P 500 ירד ב-0.3%. מניית מודרנה נחלשה ב-5%, אלפבית איבדה 0.8%, אפל - 1.1% ואנבידיה - 1.9%.
השבוע מתוכנן בית הנבחרים האמריקני להצביע על חבילת ההשקעות בתשתיות בטריליון דולר, ובמקביל נותרו יומיים להסכים על תקציב מימון למשרדים הממשלתיים, אחרת תהיה השבתה חלקית של הממשל בפעם השנייה בתוך שלוש שנים. אירועים נוספים המתוכננים להמשך השבוע כוללים את נאומו של יו"ר הבנק הפדראלי ג'רום פאוול בקונגרס בימים שלישי ורביעי.
פורסם לראשונה: 20:17, 28.09.21