5 צפייה בגלריה
משרדי חברת אוורגרנד סין
משרדי חברת אוורגרנד סין
משרדי חברת אוורגרנד
(צילום: AFP)
מי מאיתנו שלא עוקב באדיקות אחר עיתונות כלכלית עולמית ואינו בקיא במיוחד במילים כמו "מינוף" ו"נזילות", כנראה מצא את עצמו מבולבל מאוד בשבוע האחרון כאשר קרא על הנפילה הגדולה בשווקי העולם בתחילת השבוע. במרכז הסיפור, עומד החשש מקריסתה של חברת נדל"ן סינית ענקית בשם אוורגנד (Evergrande) - שם שמוכר בישראל בעיקר לאוהדי הכדורגל שעקבו אחרי מעלליו של שחקן נבחרת ישראל ערן זהבי בסין בשנים האחרונות.
אך כיצד אוורגרנד הפכה מחברת ענק המעסיקה מאות אלפי עובדים למה שנראה כמו אחד מסיפורי הקריסה הכלכליים הגדולים של השנים האחרונות, ואיך זה עשוי להשפיע על שווקי העולם? ynet מנסה לעשות סדר בבליל המונחים הכלכליים והסיפורים הסבוכים שהציפו את הרשת בשבוע האחרון.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

חובות של למעלה מ-305 מיליארד דולר

אוורגרנד היא חברת הנדל"ן השנייה בגדולה בסין ומדורגת במקום ה-122 בדירוג 500 החברות הגדולות בעולם של כתב העת האמריקני פורצ'ן (Fortune). היא נוסדה בשנת 1996 ובשנים האחרונות התרחבה בשיעורי ענק והפכה לאחת מחברות הנדל"ן הגדולות בעולם.
5 צפייה בגלריה
פרויקט נדל"ן של אוורגרנד בסין
פרויקט נדל"ן של אוורגרנד בסין
פרויקט נדל"ן של אוורגרנד בסין
(צילום: רויטרס)
כיום, החברה מעסיקה כ-200 אלף עובדים ומחזיקה בלמעלה מ-1,300 פרויקטים בכ-280 ערים ברחבי סין. למעשה, במשך השנים היא אף התרחבה לתחומי פעילות נוספים מעבר לנדל"ן, ביניהם שירותי בריאות, מים ומזון ורכבים חשמליים. כמו כן, אוורגרנד מחזיקה כאמור ב-57% ממועדון הכדורגל גוואנגז'ו, אחת מהקבוצות המובילות בליגה הסינית - והמתחרה העיקרית של קבוצתו של ערן זהבי עד לפני שנתיים, גוואנגז'ו R&F - בבעלות משותפת עם עליבאבא.
יחד עם זאת, מדובר גם בחברה אשר נחשבת לבעלת סיכון גבוה במיוחד. באמצעות גיוסי עתק מבנקים וממשקיעים מקומיים ובינלאומיים, צברה אוורגרנד חובות בשווי מוערך של למעלה מ-305 מיליארד דולר. לצורך השוואה, זה פחות או יותר דומה לחוב של מדינת ישראל כולה - אשר חצה בשנת 2021 את רף הטריליון שקל, וכמאה מיליארד דולר יותר מהחוב של רוסיה.
לא רק משקיעים מוסדיים חוששים מנפילתה של אוורגרנד, אלא גם עשרות אלפי לקוחות פרטיים, בהם עובדי החברה ובני משפחותיהם, אשר רכשו ממנה שירותי ניהול פיננסיים (WMP). לפי פרסום של סוכנות הידיעות רויטרס, אוורגרנד אף הבטיחה לחלק מאותם לקוחות תשואה של 12% על כספם ומתנות יקרות ערך כמו תיקים של גוצ'י ומסנני אוויר של דייסון.
הסיבה העיקרית למצבה הכלכלי הרעוע היא התוכנית הכלכלית של החברה, אשר התבססה על גיוס כספים גדולים במיוחד ביחס להון העצמי של החברה (מכונה "מינוף") ומכירת נכסים בקצב מהיר על מנת לעמוד בהחזרי החובות. כעת, נראה כי התוכנית נכשלה, כאשר אוורגרנד נאלצה למכור חלקים שלמים מעסקיה על מנת לעמוד בחובות כספיים ורגולטוריים והתקשתה להשלים פרויקטים.
5 צפייה בגלריה
שוטרים מאבטחים את משרדי חברת אוורגרנד מחשש מלקוחות מאוכזבים
שוטרים מאבטחים את משרדי חברת אוורגרנד מחשש מלקוחות מאוכזבים
שוטרים מאבטחים את משרדי חברת אוורגרנד מחשש מלקוחות מאוכזבים
(צילום: AFT)
בימים האחרונים, עם התגברות הלחצים מצד הממשל הסיני המגביל את פעילויותה והחשש המתחזק כי היא אכן לא תעמוד בהתחייבויות הענק שלה, אוורגרנד התרסקה בבורסה בהונג קונג.
מיום שישי שעבר עד יום שני, המניה נפלה בכ-25%. בימים האחרונים, עם דיווחים על כך שהחברה הגיעה להסכם תשלום עם מחזיקי המניות, המניה עלתה מעט בחזרה. אולם, המגמה ברורה: מניית החברה נפלה בשיעור אדיר של 81% מתחילת 2021.

הממשל יסייע? כנראה שלא

כעת, שתי שאלות מרכזיות עומדות על הפרק: הראשונה היא האם הממשל הסיני צפוי לסייע לחברה ולמנוע ממנה לקרוס לגמרי, והשנייה היא כיצד קריסה אפשרית שלה עלולה להשפיע על השוק העולמי?
5 צפייה בגלריה
נשיא סין, שי ג'ינפינג
נשיא סין, שי ג'ינפינג
"בתים נועדו בשביל לחיות בהם, לא בשביל לעשות עליהם ספקולציות". נשיא סין, שי ג'ינפינג
(צילום: shutterstock)
באשר לשאלת הסיוע, אנליסטים רבים בעולם טענו כי אין ספק שהממשל הסיני לא ייתן לחברה לקרוס מכיוון שהיא "גדולה מדי" וקריסה שלה עלולה להשפיע קשות על הכלכלה הסינית כולה. אולם, שלשום (ה') דווח בתקשורת העולמית כי חברות ורשויות מקומיות בסין קיבלו הנחיה לא להתערב לטובת ענקית הנדל"ן ולאפשר לה להגיע לחדלות פירעון.
למעשה, חוסר הרצון לסייע מצד הממשל הסיני, תואם במידה רבה למגמה שמוביל הנשיא שי ג'ינפינג בשנה וחצי האחרונות כנגד חברות ענק אחרות בסין. על אף הנזק האפשרי לכלכלה הסינית מקריסה של חברה כזו או אחרת, שי מוביל פעם אחר פעם שורה של הגבלות וגזרות רגולטוריות קשות על חברות ענק במטרה להבטיח את קיום האידיאולוגיה השלטונית ואת יציבות כוחה של המפלגה.
במקרה הזה, הממשל הסיני מביע את מורת רוחו משיטת הפעולה של אוורגרנד, המתבססת כאמור על חובות גדולים לצד רווחים קטנים בהרבה, ולכן לא מן הנמנע שגם לא יסייע לה לחזור לעמוד על הרגליים, שכן הוא אחת מהסיבות המרכזיות לנפילתה מלכתחילה. או במילותיו של שי עצמו ב-2017, "בתים נועדו בשביל לחיות בהם, לא בשביל לעשות עליהם ספקולציות".

תחילתו של משבר עולמי כמו ב-2008?

ובחזרה אלינו - מה זה אומר אם אוורגרנד אכן תקרוס? המשבר של השבוע האחרון עורר דאגה מיוחדת כשהבורסות המובילות בעולם נפלו בשיעורים חדים במקביל לנפילה באסיה. דאו ג'ונס ירד ביום שני האחרון ב-1.8%, נאסד"ק ב-2.2% ומדד S&P 500 ב-2%. יחד עם זאת, נראה כי כבר ביום שאחרי ירידות השערים התמתנו מעט ואף נרשמו עליות לאחר הודעת הבנק הפדרלי בארה"ב כי הריבית תישאר בינתיים ברמה אפסית.
5 צפייה בגלריה
אזרחים בהונג קונג צופים במסכי הבורסה בעת הנפילות בשווקים בתחילת השבוע
אזרחים בהונג קונג צופים במסכי הבורסה בעת הנפילות בשווקים בתחילת השבוע
מסכי הבורסה בהונג קונג בעת הנפילות בשווקים בתחילת השבוע
(צילום: EPA)
כתוצאה מהנפילות החדות בשאר השווקים בעולם, רבים חששו כי מדובר בהתחלה של משבר דומה לזה שהיה ב-2008, אז התפוצצות בשוק הדיור האמריקני הובילה לקריסה של השווקים ברחבי עולם. מנגד, אנליסטים ומומחים כלכליים רבים אחרים סבורים, אולי בדומה לנשיא סין בעצמו, כי קריסתה של אוורגרנד לבדה לא תוביל להתמוטטות של השוק העולמי בכלל או של השוק הסיני בפרט.
בראד מק'מילן, קצין ההשקעות הראשי של חברת ההשקעות Commonwealth Financial Network, טוען כי מדובר במשבר נקודתי שלא ישפיע על השוק כולו. "למרות הדאגה, עד כה זה נראה כמו פשיטת רגל של תאגיד ולא משהו יותר גרוע מזה. זו ללא ספק פשיטת רגל גדולה, אבל כזו שהמערכת תוכל להתמודד איתה".
יחד עם זאת, רבים סבורים כי גם אם לא תוביל לקריסה כלכלית כללית, פרשיית אוורגרנד ללא ספק תוביל משקיעים רבים לחשב מסלול מחדש. "משקיעים יהיו בהחלט יותר זהירים לגבי פרויקטים שהם בוחרים לממן", אמר מנכ"ל חברת ניהול הנכסים SC Lowy בריאיון לסוכנות הידיעות רויטרס.
לא נתיימר לנבא את העתיד של אוורגרנד בפרט או של כלכלת סין ושל השווקים העולמיים בכלל. אולם, סיפורה של אוורגרנד, בצל הגזרות החוזרות ונשנות של הממשל הסיני, שוב מעלה על סדר היום את שאלת היציבות של השווקים העולמיים ואת הטענות כי אנו נמצאים ב"בועה" שעתידה להתפוצץ. אולם בשלב זה, נראה כי מלבד קריסתה של חברה כזו או אחרת, יש עוד כמה גורמים שעשויים לערער את יציבות השוק בתקופה הקרובה, בהם למשל המשך הלחץ מצד הממשל הסיני והעלאת הריבית המתוכננת ברחבי העולם, בדגש על ארה"ב.
פורסם לראשונה: 08:15, 24.09.21