חברת כרטיסי האשראי ישראכרט מנצלת את משבר הקורונה המקשה על הציבור לעמוד בהוצאות החודשיות שלו כדי לקדם את אחד ממוצר האשראי הבעייתיים הקיימים היום בשוק – אשראי מתגלגל (revolving). לקוחות החברה קיבלו בשבועות האחרונים סמס שבו נכתב "בתקופה זו, על מנת להקל על ההוצאה החודשית, אנו מציעים לך להצטרף לתוכנית 'החזר חודשי קבוע' ולקבוע כבר עכשיו את סיום החיוב החודשי שהכי יתאים לך בקישור המצורף".
המשמעות של המוצר המדובר שקיים אצל כל חברות כרטיסי האשראי היא להגביל את החיוב החודשי בסכום מסוים ולדחות את הסכום העודף שגוהץ באותו החודש לחודש הבא תוך שהוא נושא ריבית גבוהה, על פי רוב ריבית הקרדיט של הלקוח המופיעה בדף הפירוט החודשי שלו שעומדת על סביב 8%-12%. לקוח יכול להחליט למשל שהוא מגביל את ההוצאות החודשיות ל-4,000 שקל בחודש ואם הן בפועל עומדות על 5,000 שקל בחודש אז 1,000 שקל נדחים לחודש הבא בתמורה לריבית גבוהה.
1 צפייה בגלריה
רון וקסלר מנכ"ל קבוצת ישראכרט
רון וקסלר מנכ"ל קבוצת ישראכרט
רון וקסלר מנכ"ל קבוצת ישראכרט
(צילום: סיון פרג')
בבנק ישראל הזהירו בעבר מפני האשראי המתגלגל וציינו כי "שיעור הריבית בגין אשראי מתגלגל אינו הזול ביותר. לרוב הלוואה בנקאית ומסגרת אשראי בבנק יהיו זולות יותר באופן משמעותי". בנוסף ציינו בבנק ישראל כי "הלקוח נדרש לבצע מעקב חודשי צמוד אחר פעילותו בכרטיס. העדר מעקב עלול להוביל לנטילת אשראי בסכום גבוה יותר ממה שהלקוח תכנן ולשלם ריבית בשל כך. במקרים קיצוניים הדבר יכול להוביל אף לחוסר יכולת לפרוע את האשראי, על כל המשתמע מכך".
בנוסף, קיומו של אשראי מתגלגל מאפשר ללקוחות להיות יותר שאננים בכל הנוגע להוצאות החודשיות ולאו דווקא לנסות להצטמצם וגם אם אין אפשרות מעשית לצמצם בהוצאות, הלקוחות יכולים ליטול הלוואות בריביות זולות יותר מאלו שמוצעות במסגרת האשראי המתגלגל.
מישראכרט לא נמסרה תגובה.