מחיר החשמל בישראל צפוי לעלות בעוד שבוע, ב-1 באוגוסט, אך ההחלטה הסופית על שיעור ההתייקרות תתקבל בימים הקרובים. מאז שפורסמה החלטת רשות החשמל לפיה יש לייקר את החשמל לצרכנים ב-9.6% ולעסקים ב-12%, מתקיימים ניסיונות להפחית את שיעור ההתייקרות, וכפי שפרמנו לפני כשבוע וחצי, סתמן שההעלאה תהיה נמוכה יותר, ותעמוד על 7.6%-8% לצרכנים הפרטיים במקום 9.6%. יחד עם זאת, לא מן הנמנע שתידרש התייקרות נוספת במחיר החשמל גם בשנת 2023.
נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, העביר בשבוע שעבר מסמך ערעור לרשות החשמל במסגרת השימוע הציבורי המחויב בנושא ובו נטען כי ניתן להפחית את ההתייקרות החשמל לצרכנים הפרטיים בחמישה אחוזים ל-4.6% ולעסקים ל-5%.
לפי הצעת התעשיינים, ניתן לפרוס את ההוצאות בשל ההעלאה המשוערת של מחיר הפחם, עד לשנת 2028, וזאת מכיוון שבכל מקרה חברת החשמל תאלץ להפסיק את השימוש בפחם במקטע הייצור עד 2026. כמו כן, נטען כי אפשר להשתמש בסכום שתקבל חברת החשמל ממכירת תחנת הכוח באשכול, בהיקף של כ-6 מיליארד שקל, ולהשתמש בו למימון תזרימי כדי למתן את העלאת התעריפים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

2 צפייה בגלריה
חשבון חשמל
חשבון חשמל
חשבון חשמל
(צילום: חברת החשמל)
כזכור, לפי החלטת הרשות המקורית, העלייה במחיר נובעת מהתייקרות הפחם בכ-140% בעולם בחודשים האחרונים.
ייקור כה גבוה צפוי להביא לכדור שלג מתגלגל במשק של העלאת מחירי מאות מוצרים ושירותים, שבהם משקל השימוש בחשמל גבוה. על פי הערכת כלכלני בנק ישראל, הייקור יגרום לעלייה של 0.2% במדד המחירים לצרכן, והמשמעות היא עוד עלייה באינפלציה בישראל מעבר לזאת המתרחשת לאחרונה, ושצפויה גם בחודשים הבאים בשל גל ההתייקרויות המתגבר במשק.


"מדובר בסכנה רצינית לגרימת סחרור אינפלציוני בישראל, שנמנע עד כה. ייקור החשמל בשיעורים שהוצעו יוביל להתייקרויות בהיקף עצום במשק הישראלי ולעלייה גבוהה ומתגלגלת באינפלציה בארץ, שעדיין מצויה בשיעור סביר יחסית לעולם. ייקור כה גבוה של מחיר החשמל יהיה שגיאה חמורה, שיהיה קשה לתקן אותה. חייבים להפחית ביותר ממחצית את שיעור ההתייקרות וזה בהחלט אפשרי", אמר ד"ר תומר.
2 צפייה בגלריה
תמונת ד"ר רון תומר
תמונת ד"ר רון תומר
ד"ר רון תומר
(צילום: אוראל כהן)
נשיא התאחדות התעשיינים מציין כי "גם במקרה קיצון, לפיו תעריף הפחם יישאר ברמות הנוכחית במשך כל התקופה עד 2026, ניתן לבצע פריסה של העלות העודפת עד לשנת 2028, תוך הכרה בעלות של 24.94 מיליארד שקל במקום הכרה של 26.17 מיליארד שקל. יש לבצע את הפחתת הייקור מבלי ליצור נזק מימוני, כאשר הפסקת השימוש בפחם החל משנת 2026 - ומעבר לשימוש המירבי האפשרי בגז טבעי לייצור חשמל - צפויה להביא לחיסכון של לפחות 900 מיליון שקל שנה, ובכך להביא לצמצום של החוב המצטבר".
רשות החשמל תתכנס כאמור לדיון מיוחד על הערעורים שהוגשו בשימוע בהמשך השבוע, ותודיע על השיעור הסופי של העלאת מחיר החשמל בתוך ימים, לפני ה-1 באוגוסט.