הממשלה אישרה את תוכנית הסיוע למעסיקים של שר האוצר ישראל כץ. לפי המתווה הקיים, 7,500 שקל יוענקו למעסיקים על כל עובד שיוחזר לעבודה החל ממחר, 1 ביוני, בעוד מעסיקים שהחזירו עובדים כבר ב-1 במאי יפוצו רק ב-3,500 שקל – ומי שהחזירו עובדים מהיום שבו אושר לפתוח את חנויות הרחוב, ב-20 באפריל, לא יפוצו כלל.
שר הכלכלה עמיר פרץ הציג את המתווה שלו שאומנם זכה לתמיכה של שרים ובהם בני גנץ, איציק שמולי ואריה דרעי ובחלק מהמתווה של זאב אלקין – אך בסופו של דבר הממשלה אישרה את תוכניתו של כץ.
1 צפייה בגלריה
ישראל כץ באולפן ynet
ישראל כץ באולפן ynet
שר האוצר, ישראל כץ
(צילום: חגי דקל)
פרץ הציע בין היתר כי כל מעסיק, גם אם לא נפגע ממשבר הקורונה והוציא עובדים לחל"ת, יהיה זכאי למענק של 7,500 שקל; בנוסף, תיקון המצב בו מעסיקים שרמת הכנסתם נפגעה ועדיין נלחמו לשמר את פרנסתם של עובדיהם למרות זאת, לא מקבלים שום פיצוי. 
עם זאת, בהחלטה שקיבלה היום הממשלה נקבע כי תהיה הידברות בין שר האוצר לשר הכלכלה בנוגע למתן פיצוי למעסיקים הוגנים (כאלה שלא הוציאו את עובדיהם לחל"ת בחודש אפריל וההכנסה שלהם ירדה ב-25% באותו חודש) של בין 500 מיליון שקל לעד 1 מיליארד שקל.
במהלך הדיון פנה פרץ לרה"מ ואמר: "מי כמוך יודע שלמרות שאין לנו תפיסת עולם דומה ברגעי משבר תמיד ידענו להגיע להסכמות טובות למשק וכך נעשה גם הפעם".
פרץ אמר עוד בדיון בממשלה שמבחינתו לתת כסף למי שבעצם פיטר עובדים ועכשיו קולט אותם בחזרה ולא לתת שום דבר למעסיקים הצדיקים שלא פיטרו את העובדים זה דבר שהוא פסול בעיניו. הוא דרש שיוסיפו תקציב על מנת לתת כסף לכולם.
לקראת סיום הדיון אמר כץ לפרץ, נוכח נסיונותיו להתנות את ביצוע הדברים בהסכמתו, כי "יש ראש ממשלה חליפי. אין שר אוצר חליפי, אני שר האוצר ואני אוביל את יישום החלטות הממשלה אותן הצעתי ושהתקבלו ברוב גורף בהתאם לסמכותי".
נשיא לשכת ארגוני העצמאים, רועי כהן, ונשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי, דרשו אתמול במכתב לשר האוצר שישולמו 7,500 שקל כסכום אחיד לכל מי שהחזיר או יחזיר עובד מחודש אפריל ועד אוקטובר. כמו כן, הם הציעו להפחית את השכר המינימלי של עובד שעבורו ישולם מענק ל-2,120 שקל, 40% משכר המינימום, כדי שיהיה כדאי להחזיר לעבודה גם מועסקים חלקית בשכר נמוך.
תזכיר החוק הובא היום לאישור הממשלה בדחיפות לאחר עיכוב של יותר מחודש, ועל מנת לוודא ביצוע מיידי של מימוש המענק, בהתאם להנחיית שר האוצר, נערכה כבר רשות המיסים לחלוקת המענק ישירות לחשבון הבנק של המעסיק.
המענק לעידוד התעסוקה נועד לצמצם את כמות המובטלים העומדת כיום על כמיליון איש ולהחזירם לעבודה. ההערכה היא שהמענק יביא להחזרת כ-500-400 אלף עובדים למקומות עבודתם בשבועות הקרובים. המענק יינתן בארבע פעימות שוות מדי חודש וישולם על כל עובד המשתכר יותר מ-3,300 שקל.