למעלה משנתיים לאחר שהובטח ואחרי עיכובים ומריבות בין שר האוצר, ישראל כץ, לשר הביטחון, בני גנץ, אישרה היום (שני) הממשלה את ההצעה להעביר לציבור הנכים מענק מיוחד של 562 מיליון שקל. זאת, בהמשך לכמיליארד שקלים שהוקצו בשנת 2020.
התוספת החודשית לקצבה תהיה בחודשים ינואר עד יוני - 190 שקל לזכאי ל-100% נכות ופחות לנכים עם אחוזי נכות נמוכים יותר. המענק הראשון צפוי להיות משולם לנכים עוד לפני חג הפסח והוא יהיה בעד שלושה חודשים, ינואר עד מרץ.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
מחאת הנכים- חוסמים את כביש החוף באזור נתניה
מחאת הנכים- חוסמים את כביש החוף באזור נתניה
מחאת הנכים - חוסמים את כביש החוף באזור נתניה
(צילום: לביא נאור)
הצורך להמשיך ולסייע לאוכלוסיית הנכים, בעיקר בתקופה קשה זו, נובעת מאי-אישור תקציב המדינה ולכן חוסר האפשרות לקיים את מתווה העלאת קצבאות הנכים כפי שנקבע לפני למעלה משנתיים.
לכן, כתחליף להגדלת קצבת הנכות, החליטו ראש הממשלה, שר האוצר ושר הרווחה להקצות 562 מיליון שקלים לאוכלוסיית הנכים כמענק מיוחד עבור המחצית הראשונה של שנת 2021. גובה המענק יקבע בהתאם לסוג הקצבה, רמת הזכאות של הקצבה ומספר חודשי הזכאות של הנכה במהלך שנת 2020, כפי שתואם גם עם ארגוני הנכים.
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בתגובה לאישור ההצעה: "זוהי החלטה חשובה שמממשת את הבטחת הממשלה לציבור הנכים ומאשרת את התקציב שיסייע להם בייחוד בתקופת הקורונה".
שר האוצר כץ הוסיף: "אחרי עיכוב מיותר, אני מברך על אישור המענק המיוחד לכ-500 אלף נכים בוגרים וילדים שזקוקים לכסף כמו אוויר לנשימה".
2 צפייה בגלריה
בני גנץ וישראל כץ
בני גנץ וישראל כץ
ההצעה אושרה אחרי ויכוחים מתמשכים. בני גנץ וישראל כץ
(צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש90 ואבי מועלם)
שר העבודה והרווחה, איציק שמולי: "שמח שעלה בידנו פעם נוספת להעביר מענקים מיוחדים לציבור הנכים. תוספת התקציב חשובה ומשמעותית בייחוד עתה, בשעת משבר, ומביאה לידי ביטוי ערכים סוציאליים של סולידריות וערבות הדדית שכה נחוצים בהתמודדות עם משבר הקורונה".
אלכס פרידמן, מנהיג מחאת הנכים, מייסד ויו"ר קבוצת "נכה לא חצי בן אדם": "מודה לשר כץ שנענה לבקשתי להאריך את המענק ומזה חודשיים נלחם יחד איתנו מול גורמים שונים, שחלקם פעלו באופן לא ראוי ומביש. כולי תקווה שלא יהיו מכשולים נוספים וההליך בכנסת יתקדם במהירות כדי שהנכים יקבלו את התוספות בחודש מרץ כמתוכנן".
חנן טל, מייסד ומנכ"ל קבוצת "נכה לא חצי בן אדם": "חוק מענק קצבאות הנכים הוא חוק עם משמעות קיומית ללא מעט אנשים עם מוגבלות והחשיבות להעברתו בממשלה היא בעלת ערך חברתי-כלכלי מהמעלה הראשונה. הארגון ואני מברכים על העברת החוק ומצפים לקיום חוק הנכים במלואו והעלאת הקצבה ל-3,700 שקל בחודש".
מקבוצת "הנכים הופכים לפנתרים", נמסר כי "אנו תקווה כי בקרוב יעבור התקציב השנתי אשר יכלול בתוכו את העלאת קצבאות הנכות לפי החוק אשר חוקק בשנת 2018, תיקון חוק 200 לביטוח לאומי. אנו בתקווה כי גם בהמשך נזכה לתמיכה ושיתוף פעולה עם שר האוצר כץ ולא נצטרך להמשיך ולהאבק עבור הפרשי התשלומים שלא הועברו לאוכלוסיית הנכים כפי שנקבע בחוק".