קרב פוליטי מכוער מתנהל על גבם של 450 אלף נכים, שתוספת מיוחדת לקצבתם מעוכבת כעת. שר האוצר ישראל כץ ניסה כבר פעמיים להעלות בממשלה לאישור את הקצבאות החדשות שעליהן הוחלט, באישור מיוחד של היועץ המשפטי לממשלה, אולם מפלגת כחול לבן מנעה את העלאת הנושא בטענה שיש לצד אישור התוספות לקצבאות הנכים להביא לאישור הממשלה נושאים נוספים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בלשכתו של שר האוצר ישראל כץ אמרו כי "העובדה היא שחוק הנכים מונח במזכירות הממשלה, אחרי כל האישורים הנדרשים וממתין רק להצבעה בישיבת המשלה שמתכנסת היום. כחול לבן מנעו אתמול את העלאת הנושא בממשלה וכך הם נוהגים גם היום, אחרי שמנעו אתמול הצבעה בממשלה ופתיחת האפשרות להעברת התוספת לקצבאות כבר בימים הקרובים. חוק הסיוע לנכים לא מותנה בשום דבר אחר. הנסיון של כחול לבן לקשור את חוק הנכים לכל מיני סיפורים - חמור ביותר".
2 צפייה בגלריה
הפגנת נכים, קשישים ומטופלי קנאביס בצומת עזריאלי בת"א בדרישה להעלאת קצבאות הנכות
הפגנת נכים, קשישים ומטופלי קנאביס בצומת עזריאלי בת"א בדרישה להעלאת קצבאות הנכות
הפגנת נכים, קשישים ומטופלי קנאביס בת"א בדרישה להעלאת קצבאות הנכות
(צילום: מוטי קמחי)
בכחול לבן האשימו בתגובה את כץ ואת השר דודי אמסלם: "אמסלם מונע את כינוס ועדת השרים לחקיקה למעלה מחודש, כדי לספק חומר לקמפיין הליכוד. אין שפל נמוך מדי עבורם. כחול לבן מעולם לא תמנע סיוע ממי שזקוק לו. כץ ואמסלם היו ונשארו שקרנים ותחמנים".
שר המשפטים בני גנץ פנה לאמסלם ודרש לכנס מידית את הוועדה: "משיקולים לא ענייניים אתה מחזיק כבנות ערובה הצעות חוק חשובות ומהותיות לחיי היומיום של אזרחים רבים, גרירת הרגליים בעניין מונעת את קידום הליכי החקיקה ותוביל לפגיעה באזרחי ישראל".
2 צפייה בגלריה
בני גנץ וישראל כץ
בני גנץ וישראל כץ
בני גנץ וישראל כץ
(צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש90 ואבי מועלם )

"שוב ציבור הנכים בין הפטיש של כחול לבן לסדן של הליכוד"

בארגוני הנכים זעמו על המצב שנוצר והודיעו כי יפגינו ביום ראשון מול ביתו של גנץ: "המענק המיוחד לנכים שקודם על ידי ארגון 'נכה לא חצי בן אדם' ביחד עם שרי האוצר והרווחה, המוסד לביטוח לאומי וארגוני הנכים הנוספים - ואושר על ידי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה כצעד הומניטרי חיוני - תקוע בממשלה בחסות בני גנץ. יו"ר 'כחול לבן' מתנה את העברת המענק בכינוס ועדת שרים לחקיקה והעברת חוקים של המפלגה, במטרה להביא הישגים פוליטיים לפני הבחירות".
חנן טל, מייסד ומנכ"ל "נכה לא חצי בן אדם" אמר: "שוב ציבור הנכים נמצא בין הפטיש של כחול לבן לסדן של הליכוד. פוליטיקה על גבם של אוכלוסיות מוחלשות, ככה לא מתנהג רמטכ"ל לשעבר. ציבור הנכים, ואנחנו העומדים בראשם, מצפים שהחלטת הממשלה תעבור היום, אחרת לא תהיה ברירה אלא לחדש את המחאה".
לביא נאור, דובר קבוצות המחאה של הנכים הוסיף: "שוב הנכים הם הקורבן למלחמות הפוליטיות. הנכים יפגינו מול ביתו של ראש הממשלה החליפי בני גנץ, מי שהפר את הבטחותיו פעם אחר פעם וביטל אתמול את ההצבעה לקבלת המענק שאמור היה להיכנס לקצבאות הנכים כבר בחודש מרץ הקרוב".
משרדי המשפטים והאוצר אישרו לפני 12 ימים תשלום מענק מיוחד לנכים - ראשון מבין שניים - משום שמתווה העלאת קצבתם לא מתאפשר בשל אי קיומו של תקציב מדינה מאושר. הוחלט כי הפעימה הראשונה תשולם עוד לפני הבחירות.
לאחר דין ודברים בין משרד המשפטים לבין הנכים ולאחר פנייה של ארגוני הנכים ישירות לשר המשפטים בני גנץ, אישר משרד המשפטים, לבקשת משרד האוצר, לא להמתין עד אחרי הבחירות ולשלם תוספת מענק כהמשך תשלום לשנת 2020, כאשר בוצעה פעימה שנייה של המענק לנכים בדצמבר האחרון בשל אי האפשרות להעלות את קצבתם.
הכסף אמור להיות מועבר לנכים בשתי פעימות לחשבון הבנק, כאשר התשלום הראשון כבר יבוצע בחודש הבא. זאת בגין הפיגור בהעלאת גובה הקצבה. כל נכה יקבל תוספת על פי אחוזי נכותו, כאשר נכה ב-100% יקבל 190 שקל לחודש למשך 6 חודשים. התשלום הראשון יהיה עבור הרבעון הראשון של שנת 2021. ומיד אחרי הבחירות תשולם פעימה שנייה של המענק המיוחד.