צה"ל ממשיך לחלק "הגדלות רמטכ"ל" לפורשי הצבא, שרק הולכות וגדלות בשנים האחרונות. כך עולה מדו"ח מבקר המדינה שפורסם היום (ב') העוסק בהסדרי הפנסיה השונים במשק. משרד המבקר בחן כיצד התקדמו סוגיות עליהן העיר כבר באוקטובר 2016, ובכל הנוגע לאותן הגדלות רמטכ"ל נראה כי לא נעשה הרבה.
הגדלות הרמטכ"ל הן תוספת של אחוזי פנסיה (המחושבים על סמך המשכורת האחרונה) שהיו אמורים להיות מחלוקים במקרים חריגים, אך בפועל חולקו באופן גורף לפורשים. הן מבוצעות בדרך של הגדלה מלאכותית של ותק השירות של הקצין הפורש, כך שהזכויות שהוא מקבל מתוקף הפנסיה התקציבית גדלות.
4 צפייה בגלריה
תוכנית תנופה של אביב כוכבי
תוכנית תנופה של אביב כוכבי
הרמטכ"ל אביב כוכבי. הגדלות הרמטכ"ל לא טופלו
(צילום: דובר צה"ל)
כך למשל רק בשנת 2017 נוספו לעלויות המצטברות עוד 24 מיליון שקל עבור הגדלות הרמטכ"ל. במשרד האוצר מעריכים כי הן עומדות על כ-1.1 מיליארד שקל נכון ל-2018 ומאז כמובן עלו בעשרות מיליוני שקלים.
כאשר מביאים בחשבון, לפי הדו"חות הכספיים של הממשלה, שהקצבה הממוצעת של הפורשים ב-2018 עמדה על 17.2 אלף שקל וגיל הפרישה הממוצע עמד על 46, ניתן להבין כי לא מדובר בתוספת לאוכלוסיות רווחה. לפי מבקר המדינה "גמלאי צה"ל פורשים בגיל צעיר יחסית, ושיעור התחלופה שלהם (גובה הקצבה ביחס לשכר, ע"מ) המותאם לגיל הפרישה הוא הגבוה ביותר בקרב האוכלוסיות המקבלות את הפנסיה התקציבית".
המבקר העיר לצה"ל על התעלמות מהעלות המצטברת מאחר ונציגיו משיבים בכל פעם מחדש רק על העלות התוספתית של אותה שנה. למרות שנתוני הגמלאות של צה"ל נתונים בידיו בלבד, בתשובה שניתנה על ידי סגן הרמטכ"ל באוגוסט האחרון הוטלה האחריות לפתחו של משרד האוצר. בצה"ל השיבו אז כי "חישוב החבות האקטוארית של הגמלאות מבוצע על ידי משרד האוצר ומצוי באחריותו. משרד הביטחון וצה"ל אינם יודעים כיצד מחושבת החבות האקטוארית על ידי אגף החשכ"ל במשרד האוצר ואינם חשופים לחישוביו".

המחלוקת בין צה"ל למשרד האוצר

מהדו"ח עולה מחלוקת נוספת בין משרד האוצר לצה"ל, במסגרתה נציגי הצבא מבקשים לקבל את החישובים שעשה משרד האוצר, אולם מאחר ואלו נעשים במערכת פנימית אותם נציגים הוזמנו להגיע למשרד האוצר לקבלת הסברים. זה לא קורה לפי היועץ המשפטי של האוצר "עקב דרישות של נציגי צה״ל שמשרד האוצר לא ראה בסיס להיענות להן, ביחס לקבלת נתוני האקטואריה בגין גופים ביטחוניים אחרים, לא הגיעו נציגי צה״ל עד כה לקבל את הנתונים שנוגעים לחבות האקטוארית של צה"ל.
במשרד האוצר טענו כי למרות שהוקם צוות לבחינת השקיפות והעברת מידע ונתונים מצה"ל למשרד האוצר כבר בספטמבר 2016, במסגרת הסכם כחלון-יעלון שבדיעבד נחתם ללא עוגנים ממשיים, "טרם הועברו לידי משרד האוצר הנתונים הפרטניים של גמלאי צה"ל ושל אזרחים עובדי צה"ל".
4 צפייה בגלריה
החתימה על הסכם כחלון-יעלון בשנת 2015
החתימה על הסכם כחלון-יעלון בשנת 2015
החתימה על הסכם כחלון-יעלון בשנת 2015
(צילום: דוברות משרד האוצר)
למרות שהרמטכ"ל הקים צוות עוד לפני פרסום הדו"ח הקודם לבחינת הנושא ולמרות המלצת המבקר להגביל את אותן תוספות ולבחון את המדיניות הקיימת, בפועל שיעורי הגדלות הרמטכ"ל רק עלו בשנים האחרונות - מ-8.8% ב-2015 ל-8.89% ב-2017 ו-9.53% ב-2018. בצה"ל הסבירו למבקר המדינה כי הסיבה לכך היא מודל הפרישה שסוכם עם משרד האוצר שיביא בשנים הקרובות לעלייה ובהמשך לירידה. לפי נציגי צה"ל בעקבות הסיכום, לפיו הגמלה הממוצעת תעמוד על 12 אלף שקל, "אמורים להשתחרר מצה"ל בשנים הקרובות קצינים ונגדים מבוגרים שעל פי הכללים החלים עליהם ההגדלות שלהם זכאים גדולות יותר, דבר המסביר את העלייה הזמנית בגובה ההגדלות".
המבקר מתייחס לכך שבעקבות הביקורת הציבורית הרמטכ"ל קטם ב-2017 את שיעור ההגדלה המירבי מ-19% ל-10% אולם ההגבלה הזו חלה רק עבור מי שהחל את שירות הקבע המובהק שלו באפריל 2017. אותם פורשים גם יקבלו על פי אותה החלטה הגדלה של 0.75% "בלבד" מהשכר לקצבה עבור כל שנה שלא היו בשירות (למשל אם יצאו לחל"ת) במקום 2% כפי שהיה מקובל עד אז. אולם מאחר ומדובר במשרתים שיפרשו עוד זמן רב רק ב-2030 יהיה ביטוי לאותן הגבלות. אולם מאחר ואז גם אמור לרדת גיל הפרישה הממוצע ראוי לבחון את האפקטיביות של אותן החלטות.
כאמור גם פה המבקר מתפרץ לדלת פתוחה. בנובמר 2017 בעקבות דו"ח מאוקטובר 2016 פנתה התנועה לאיכות השלטון ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה להפסיק את הגדלות הרמטכ"ל, מאז התגלגל הדיון המשפטי על חוקיות המהלך של צה"ל שבחר לפרש את החלטת הממשלה משנת 1961 שהסמיכה את הרמטכ"ל להעניק הגדלה ל"חייל פלוני" באופן רחב ולנצל אותה כדי להגדיל באופן גורף את פנסיות הפורשים.
בעוד שבאוצר טענו כי המהלך לא חוקי, בצה"ל התעקשו כי אי אפשר ללמוד מהשימוש במילה "חייל פלוני" כי הרמטכ"ל לא יכול לקבוע תנאים שיחולו על קבוצה של חיילים פלונים. המחלוקת הזו התגלגלה מהמשנה ליועמ"ש שקבע כי הממשלה צריכה לקבל בנושא החלטה ולכן האוצר וצה"ל צריכים לגבש מתווה משותף, אל היועמ"ש מנדלבליט עצמו, שפסל עצמו לאור כך שגם הוא נהנה מאותה הגדלה כשגמלאי של צה"ל ובסופו של דבר אל פרקליט המדינה שקיים דיון בספטמבר 2019, בסופו גם כן שלח את הצדדים לגבש ניירות עמדה, מה שלא קרה עד כה.
מדובר צה"ל נמסר בנושא כי "הגבלת גובה הגדלות תקופת השירות ל-10%, ישפיע בצמצום גובה קצבאות הפורשים כבר בשנת 2024 (ולא משנת 2030 כפי שנטען בדו"ח). יובהר כי צעד זה הוא רק אחד משורת צעדים משמעותיים אותם נקט צה"ל בשנים האחרונות על מנת להקטין את עלות הקצבאות המשולמות לפורשיו."

פנסיות הגישור: טרם הוסדרו התקנות הנדרשות

המבקר מתייחס בדוח גם לפנסיית הגישור הצה"לית, אותה קצבה שאמורים לקבל פורשי צה"ל שהתגייסו אחרי 2004 וחוסכים היום בפנסיה צוברת ונועדה לגשר על התקופה שבין שחרורם עד שיגיעו לגיל פרישה ויקבלו את הקצבה מקרן הפנסיה שלהם. כדי להסדיר את הסיכום שנעשה במסגרת הסכם כחלון-יעלון לפיו לא תעלה הקצבה על 12 אלף שקל החל משנת 2025, היו אמורים לאשר בממשלה תקנות שיפרטו את החוק העקרוני שעסק בנושא ואושר במסגרת חוק ההסדרים של 2017-2018.
בדו"ח המבקר הקודם המליץ המבקר למשרד האוצר וצה"ל לקבוע אבני דרך לבחינת יישום המודל, כדי שלא יגיע מצב בו נגיע ל-2024 אך הקצבה תהיה גבוהה בהרבה מ-12 אלף שקל. לאור העיכוב החלו בצה"ל לשלם לפורשים שאין להם פנסיה תקציבית - אם למשל התגייסו לצה"ל מחדש בשלב כלשהו בחייהם לאחר 2004 - מקדמות על חשבון פנסיית הגישור. היועץ המשפטי לממשלה קבע כי אותן מקדמות ישולמו בהתאם לסיכום שנעשה בין כחלון ליעלון בנובמבר 2015. מדוח המבקר עולה כי בשל מחלוקות על גובה הקצבה, הסכומים משולמים ללא תיאום עם משרד האוצר ועד היום לא תוקנו אותן תקנות.
4 צפייה בגלריה
טקס סיום קורס קצינים בה"ד 1 קק"ץ מחזור 55 אביב כוכבי
טקס סיום קורס קצינים בה"ד 1 קק"ץ מחזור 55 אביב כוכבי
הרמטכ"ל בטקס סיום קורס קצינים. פנסיות הגישור לא הוסדרו
(צילום: דובר צה"ל)
ביולי 2019 פנה סגן בכיר לחשב הכללי לראש אכ"א במכתב חריף והאשים אותו, כי על אף התרעותיו והדיונים שנעשו בנושא "לא יושמו על ידכם השינויים המתחייבים בנוהל העבודה. חרף העובדה שידוע לכם כי הסכום שהנכם משלמים כיום הינו מקדמה, דבר זה אינו מקבל ביטוי בתלוש השכר והמקדמה נרשמת כקצבת גישור... לא העברתם לידינו 'טופס הצהרה בדבר קבלת מקדמה' חתום על ידי הפורשים, כפי שהתבקשתם...". עוד כתב, כי "קיימים פערים של עשרות אחוזים בין התשלומים המאושרים על בסיס מתודולוגיית החישוב לבין התשלומים בפועל. מעבר לכך, עולה מן הנתונים כי הנכם משלמים לשלושה פורשים שכלל אינם זכאים לקצבת גישור".
נציגי צה"ל טענו בפני מבקר המדינה כי "משרד האוצר מחשב את הקצבה המגיעה לפורשים מצה"ל בניגוד לסיכומי העבר, באופן חד-צדדי ושרירותי, ולאחר מכן תובע לראות בחישובים הנמוכים אליהם הגיע סכום שאינו שנוי במחלוקת שרק אותו יש לשלם. מסיבה זאת, חישוב קצבת הגישור נעשה על-ידי צה"ל ללא תיאום עם משרד האוצר וללא אישור פרטני של החשב הכללי".
מבקר המדינה מציין כי כדאי לעדכן את אותם פורשים בנוגע לסכומים השנויים במחלוקת שייתכן ויידרשו להחזיר ביום בו יתוקנו סוף סוף התקנות. ודוחק במשרד האוצר וצה"ל להסדיר את הנושא עם אישור התקציב הבא לאור חוסר הוודאות שהוא יוצר.
בנוגע לפנסיות הגישור מסר דובר צה"ל כי במסגרת הדיונים לקראת ניסוח התקנות, הציג משרד האוצר דרישות חדשות הסותרות את הסיכומים שסוכמו בין צה"ל ומשרד הביטחון למשרד האוצר בנושא תשלום קצבת הגישור, דבר שאינו מאפשר לקדם את התקנת התקנות. היועץ המשפטי לממשלה הכריע כי צה"ל מוסמך לשלם קצבאות גישור לפורשים בהיעדר תקנות, כמקדמות".