הבטחות צריך לקיים, גם אם הן לא פופולריות במיוחד, לפחות בארה"ב. ג'ו ביידן, נשיא ארה"ב, הבטיח במערכת הבחירות שלו להעלות את המס על רווחי הון מ-20% לפי 3, ובסוף השבוע דיווחו כלי התקשורת בארה"ב שביידן אכן עומד להודיע בימים הקרובים כי יעלה בקרוב את המס עד ל-43%, אולם רק למרוויחי משכורות גבוהות מחוץ לבורסה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על פי תוכנית ביידן, בעלי שכר של יותר ממיליון דולר בשנה יחויבו לשלם על רווחיהם בשוק ההון מס בשיעור של 39.6%, בנוסף על 3.8% עבור תוכנית אובמה-קייר. בסך הכל ישולם מס פדרלי בשיעור של 43.4% על ידי מיליוני עשירי ארה"ב, לעומת 20% כיום. מטרת המס החדש: לממן את מערכות החינוך והבריאות בעידן שאחרי הקורונה, ולפעול להטבת מצבן של השכבות החלשות בארה"ב, שהנשיא הקודם, דונלד טראמפ, מיעט לפעול למענן. בבתי השקעות כמו גולדמן זאקס, כבר מטילים ספק בכך שההעלאה תהיה כה דרסטית, לאור הלחצים של עשירי ארה"ב אשר צפויים למנוע את הכפלת המס.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. מיסים על העשירים גם בישראל?
(צילום: EPA)
תוכנית ביידן עשויה להשפיע בשני מישורים על אזרחי ישראל: האחד - האם בתקופת גירעונות חסרי תקדים בתקציב המדינה וחובות ענק, שהגיעו כבר, לפי החשב הכללי באוצר, יהלי רוטנברג, לטריליון שקל, תאמץ גם רשות המיסים את המודל האמריקני ו"תקנוס" במס גבוה על רווחים בבורסה את עשירי ישראל? והשני - מה יקרה להשקעות הרבות של הישראלים בנדל"ן בארה"ב, תחום שהפך פופולרי מאוד בשנים האחרונות? ניסינו לברר את שתי הסוגיות.
2 צפייה בגלריה
משרד האוצר. "צריך לחפש איך להגדיל את ההכנסות ממיסים"
משרד האוצר. "צריך לחפש איך להגדיל את ההכנסות ממיסים"
משרד האוצר. "צריך לחפש איך להגדיל את ההכנסות ממיסים"
(צילום: אוהד צויגנברג )

גורמים בכירים במשרד האוצר, וגם כלכלנים בבנקים ובבתי ההשקעות, אינם שוללים אפשרות של הטלת מיסים מיוחדים בעת הגירעונית הקשה הזאת על עשירי הארץ, בין השאר גם בבורסה. אמנם ראש הממשלה הנוכחי, שר האוצר שלו ובכירי מפלגות אחרים דווקא ביקשו לעודד לאחרונה, בשל משבר הקורונה, את שוק ההון אפילו בהפחתת מיסים, אולם בכירים באוצר שוללים את האפשרות בעת הזאת. "צריך לחפש איך להגדיל את ההכנסות ממיסים ולא איך לצמצם בהם", אמר לנו בכיר באוצר.

הנפגעים: משקיעים ישראלים בנדל"ן בארה"ב

על האפשרות של העלאת מיסים לעשירים, בנוסח מה שעשה שר האוצר, יאיר לפיד, בעת הגירעונות הגדולים בעבר, כדוגמת הטלת מיסים מיוחדים על מכוניות פאר ויאכטות, מבהירים באוצר כי זה בהחלט אפשרי ו"מונח על השולחן", כמו גם ביטול פטורים שונים ממס. על העלאת המס בשוק ההון, אומר בכיר, בוודאי יתקיים דיון אולם יהיה צורך בראש ממשלה ושר אוצר אמיצים להכריז על תוכנית כזאת. כמו כן, ביצועה על פי הכנסות המשקיעים, למשל למי שהכנסותיו גבוהות ממיליון דולר (3.3 מיליון שקל), יהיה קשה, באין חובת הגשת דו"חות שנתיים למס הכנסה על כל הציבור.


לעומת זאת, הפגיעה במשקיעים ישראלים בנדל"ן בארה"ב, כנראה מובטחת. רפורמת המס האמריקנית המוצעת, אשר כוללת העלאת שיעור המס הפדרלי על רווחי הון מ-20% ל-39.6% על נישומים עם הכנסות מעל מיליון דולר, עלולה להשפיע על חבות המס האמריקנית של תושבי ישראל המשקיעים בנדל"ן בארה״ב.
עו"ד בנימין טובי, שותף בכיר במשרד עורכי דין שקל ושות', מסביר כי על פי אמנת המס בין ישראל לבין ארה״ב, רווחי הון שמופקים על ידי תושבי ישראל ממכירת נדל״ן בארה״ב ממוסים ראשית בארה״ב, בהתאם לשיעורי המס החלים בארה״ב. בישראל, המשקיעים מחויבים במס בשיעור של 25% ואפילו במס יסף בשיעור של 3%. זאת, תוך קבלת זיכוי על המס ששולם על ידם בארה״ב.

העלאת המס עשויה להשפיע על כדאיות ההשקעה

לפני הרפורמה, תושב ישראל שהפיק רווחי הון ממכירת נדל״ן בארה״ב חויב במס בשיעור של 20% בארה"ב (כאשר עשוי לחול גם מס מדינתי בנוסף למס הפדרלי) וקיבל זיכוי בגין מס זה כנגד חבות המס שלו בישראל בשיעור של 25%, שהם 28% יחד עם מס יסף. לפיכך, השלים בישראל מס של 5% בלבד או 8% עם מס יסף.
לאחר הרפורמה, המשקיעים הישראלים יצטרכו לשלם בארה״ב מס בשיעור של 39.6% על רווחי הון ממכירת נדל"ן בארה״ב. לפיכך, לאחר זיכוי המיסים האמריקנים ייווצר להם עודף מס בשיעור של 14.6% או 11.6% לאחר תשלום מס יסף, ולא יצטרכו להשלים כל מס נוסף בישראל. כלומר, מציין עו"ד בנימין טובי, חבות המס של המשקיעים תגדל באופן משמעותי, דבר אשר עלול להשפיע על כדאיות ביצוע השקעות בנדל״ן בארה״ב.
לגבי רווחי הון של תושבי ישראל מנכסים אמריקנים שאינם נדל"ן, למשל מניות, הרפורמה לא צפויה להשפיע, שכן על פי הדין הפנימי בארה״ב, רווחי הון אלו אמורים להיות פטורים ממס בארה״ב. לפיכך, גם לאחר הרפורמה, תושבי ישראל המשקיעים בנכסים שאינם נדל״ן בארה״ב אמורים להמשיך ולשלם את מיסיהם לרשויות המס בישראל בלבד בהתאם לשיעורי המס החלים בישראל.
בכל מקרה, כאשר יוכפל המס על בעלי הכנסות גבוהות בארה"ב, העובדה שהמהלך יתרחש מעבר לאוקיינוסים, לא יותיר את בעלי הממון הישראלים אדישים. הנושא יהיה חייב לעניין אותם, ועלול בהמשך גם לפגוע בכיסם.