חנות הרהיטים המיתולוגית בקיבוץ הזורע תיסגר אחרי 84 שנות פעילות. מנהלת החנות אמרה כי הסיבה לסגירתה כעת נעוצה במגפת הקורונה וכן בשינויים בגישה לקיבוץ, עם פתיחתו של כביש 6 צפונה.
חנות הרהיטים הוקמה בשנת 1936 בצמוד למפעל של קיבוץ הזורע, כחנות מפעל. היא התמחתה ברהיטים מעץ טיק מצופים בפוליטורה. בשנות ה-50 התאחדו המפעלים בקיבוץ הזורע ובקיבוץ שמרת, ובשנים שלאחר מכן שלט המפעל המאוחד בשוק הרהיטים היוקרתי בישראל.
יש לציין כי מדובר בחנות מפעל של חברת הזורע, ולא של חברת שמרת הזורע, הממשיכה לפעול כרגיל.
5 צפייה בגלריה
מפעל הזורע בשנות ה-30
מפעל הזורע בשנות ה-30
מפעל הזורע בשנות ה-30
בשנות השישים והשבעים "כיכבו" מוצרי המפעל בבתי אצולת הבורגנות הישראלית בתל אביב ובחיפה. אולם בעשורים האחרונים התפרקה השותפות, והמפעל והחנות נמכרו לגופים פרטיים.
בשנה האחרונה חל שינוי משמעותי במצב החנות: פתיחת חלקו הצפוני של כביש 6 הפנתה נפח תנועה גדול לכבישים שעקפו את קיבוץ הזורע, והתנועה באזור התדלדלה. מעבר לכך, מגפת הקורונה והסגר שבעקבותיה גרמו לצניחת המכירות לאפס, והביאו להחלטה לסגור את המקום.
כאן המקום להדגיש, כי מדובר בחנות מפעל של חברת הזורע, ולא של חברת שמרת הזורע. מדובר בשתי חברות שונות. שמרת הזורע ממשיכה לפעול כרגיל.
5 צפייה בגלריה
מפעל הזורע בשנות ה-30
מפעל הזורע בשנות ה-30
מפעל הזורע בשנות ה-30
5 צפייה בגלריה
מפעל הזורע בשנות ה-30
מפעל הזורע בשנות ה-30
שולחנות וכיסאות של מפעל הזורע
עמירם וייס, חבר הזורע, עבד במפעל מתחילת שנות ה-70 ועד סגירתו בתחילת שנת 2000. "זו הייתה תקופת השיא, ואחר כך גם השפל, כמובן. בסופו של דבר המפעל נסגר כי לא הצליח לשרוד את הייבוא והשינוי בטעם".
וייס סיפר כי עם סגירת המפעל נמכרו המכונות והידע לחברה ירדנית. החנויות המשיכו לפעול תחת המותגים הזורע, שמרת ושמרת הזורע. לימים, נרכשו המותג רהיטי הזורע על ידי בעלי רשת ביתילי.
חמישה מבין עשרת העובדים במקום ייצאו כעת לפנסיה, ואילו החמישה האחרים ישולבו בעבודה ברשת ביתילי. עצמונה פלד, מנהלת החנות ב-30 השנים האחרונות, אמרה כי מדובר ברגע כואב. "תם עידן. הקורונה הכריעה גם את החנות הוותיקה אשר שירתה נאמנה לקוחות עוד משנות ה-30 של המאה הקודמת. את הרהיטים שלנו אפשר למצוא בבתי משפחות כבר ארבעה דורות".
5 צפייה בגלריה
חנות הרהיטים הזורע
חנות הרהיטים הזורע
בשבועיים הקרובים יקיימו בחנות מכירת חיסול לרהיטים שנותרו. חנות הזורע
( צילום: יח"צ)
וייס הוסיף כי "חבל לי שהחנות נסגרת, אבל אני יכול להבין את המצב. גם לפני הקורונה רצו לעשות שינוי אבל נראה שהקורונה גמרה את המפעל סופית. זה עצוב כי זה היה השריד האחרון שעוד נשאר פה מתעשיית הרהיטים".
ראש המועצה האזורית מגידו, בתחומה שוכן הקיבוץ, הביע גם הוא צער על סגירת החנות. הוא ציין כי במקביל המועצה פועלת כיום לסיוע ועידוד עסקים בתחומה. "מועצה אזורית מגידו בשיתוף עם 'מעברים בעמק' מובילה ומפתחת מתחילת המשבר קמפיין רציף, מובנה ונחוש לעודד ולתמוך בעסקים ביישוביה באמצעות קמפיין פרסום open megido, שמטרתו להעצים את העסקים במגידו ולעודד רכישה של תושבי מגידו והסביבה מהעסקים בתחום המועצה".
בשבועיים הקרובים יקיימו בחנות מכירת חיסול לרהיטים שנותרו.