1,079,500 עובדים "נעדרו זמנית" מעבודתם במהלך המחצית הראשונה של אוקטובר, בעיצומו של הסגר השני. כך עולה מנתוני המקור של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) שפורסמו היום (ב'). שיעור הנעדרים מהעבודה חצה לפי חישובי הלשכה על פי קריטריונים שונים ולפי כל פרמטר את 20 האחוזים ונע בין 20.7% ל-22.7%. לפי החישוב המקל, היו במחצית חודש אוקטובר, לפני ההקלות בסגר השני, 832,600 בלתי מועסקים. על פי החישוב הכולל את הבלתי מועסקים מכל הסיבות, 937,500 עובדים היו בבית במחצית הראשונה של חודש אוקטובר. המשמעות: ישראל נעה שוב, לפי כל החישובים השונים, סביב המספר המבהיל שלא היה מוכר במדינה לפני משבר הקורונה - מיליון בלתי מועסקים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

2 צפייה בגלריה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
ישראל נעה שוב סביב מיליון בלתי מועסקים. שירות התעסוקה
(צילום: שירות התעסוקה)
מהנתונים עולה, כי מספר המועסקים שנעדרו זמנית מעבודתם בשל סיבות הקשורות בהתפשטות נגיף הקורונה יחד עם הבלתי מועסקים מכל הסיבות הסתכם במחצית הראשונה של חודש אוקטובר ב-832,600, לעומת 672,400 במחצית השנייה של חודש ספטמבר, שבה היה כבר הסגר השני, גידול של כ-160 אלף. מדובר בעלייה מ-17.1% במחצית השנייה של ספטמבר ל-20.7% במחצית הראשונה של אוקטובר.
כאשר מוסיפים לקבוצה הזאת גם את הלא משתתפים בכוח העבודה שהפסיקו לעבוד בגלל פיטורים או סגירת מקום העבודה במרץ 2020 - המספר גדל כבר במחצית השנייה של חודש אוקטובר ל-937,500, שהם 22.7%, לעומת 767,400 במחצית השנייה של ספטמבר, שהיוו 19.1% בלתי מועסקים.
לפי הלמ"ס, שיעור הבלתי מועסקים בלבד, ללא קשר לקורונה, עמד במחצית הראשונה של אוקטובר על 5.1%, שהם 205,200 עובדים, לעומת שיעור של 4.2%, שהם 165 אלף במחצית השנייה של חודש ספטמבר.
רק היום התבטא מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, ירום אריאב, כיום יועץ כלכלי למל"ל במאבק בקורונה, בראיון ל-ynet ו"ידיעות אחרונות", כי ישראל מצויה על סף קטסטרופה כלכלית וקבע כי על הממשלה להתעשת ולפעול מיידית לצמצום נתוני האבטלה החמורים.
יצוין, שנתוני האבטלה מהקשים בעולם המערבי עלולים להשפיע לרעה על החלטות חברות דירוג האשראי הבינלאומיות, ביחס לדירוגה של ישראל. הורדת הדירוג תקשה על ישראל לגייס הלוואות, שאמורות לשמש בין השאר למימון הכשרות עובדים וסיוע לעסקים, כדי שיקלטו עובדים ויצמצמו את שיעור האבטלה החמור. יחד עם זאת, בשבוע שעבר חברת הדירוג הבינלאומית הגדולה מודי'ס החליטה שלא להוריד את דירוג האשראי של ישראל והותירה אותו על A1, דירוג גבוה יחסית.