הייבוא החופשי של חמאה בפטור ממס ללא מכסות יוארך בשנה נוספת. כך החליט היום (חמישי) שר האוצר, ישראל כץ. זאת למרות התנגדות משרד החקלאות וענף החלב להמשך הייבוא החופשי.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כץ כתב בחשבון הטוויטר שלו: "חתמתי על המשך הפטור ממכס על ייבוא חמאה בייבוא חופשי וללא מכסות גם לשנה הקרובה. הפטור הביא להגדלת ההיצע והמגוון של החמאה לצד ירידת מחירים. מכירות החמאה הישראלית לא נפגעו, הם אף גדלו. לאחר שימוע ובחינה נוספת ברור כי מדובר בצעד נכון שמגדיל את ההיצע והתחרות לצד שימור חוסנו של ענף החלב".
כזכור, משרד החקלאות הציע למשרד האוצר לבטל את הייבוא החופשי ולהתיר מכסות פטורות ממכס בגובה של עד 8,000 טון בשנה, כמות שלטענתו מספקת כדי למלא את החוסר בחמאה מקומית הנובע מחוסרים בשומן חלב.
משרד החקלאות טען כי ייבוא של חמאה פוגע במשק החלב, משום שהוא מייתר את כמות החלב והשומן שבו שמפיקים הרפתנים הישראלים לטובת חמאה מיובאת.
יש לציין, כי החמאה המיובאת, בחלקה הגדול, נמכרת במחירים גבוהים יותר מהמחיר המפוקח של החמאה, משום שיבואני החמאה הגדולים הצליחו להחריג את החמאה שהם מייבאים מהפיקוח, בטענה כי מדובר בחמאה "פרימיום" (איכותית יותר). כך למשל, חמאת ווליו המיובאת על ידי ויליגר, יבואן החמאה הגודל בישראל, נמכרת במחיר של 11 עד 14 שקל לאריזה. גם חמאת פריזידנט, שמיובאת על ידי נטו, הוחרגה.
מועצת החלב איימה בעבר כי תגיש תביעה לבג"ץ אם יחליט שר האוצר להמשיך את הייבוא החופשי, וכעת ייתכן שתעשה זאת.

שר החקלאות: "מתנגדים לייבוא חסר גבולות"

במקביל, שר החקלאות, אלון שוסטר, אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי "אנו לא מתנגדים לחלוטין לייבוא חמאה, כאשר חסר - בוודאי שכן. אנו נגד ייבוא פרוע, חסר גבולות. אמרנו שעד אפילו 8,000 טון מתנהלים מגעים עם האוצר, מקווה שנגיע להסכמות".
2 צפייה בגלריה
שר האוצר ישראל כ"ץ ושר החקלאות אלון שוסטר
שר האוצר ישראל כ"ץ ושר החקלאות אלון שוסטר
שר האוצר ישראל כץ ושר החקלאות, אלון שוסטר
לדברי שוסטר, "אנחנו בדרך האמצע, מחויבים לשמר את התקווה של החקלאי ובן החקלאי שיש עתיד בחקלאות למען ייצור פנימי ומזון מקומי, ביטחון מזון, ויחד עם זה מסתכלים גם על העלויות".
יחד עם זאת, על רקע הארכת מתווה החלב, אמר שוסטר כי "אנחנו מאמינים שאזרחי ישראל מוכנים לפתוח את הכיס ואת הלב למען תוצרת כחול לבן כדי להבטיח שגם במצבי משבר תהיה לנו חקלאות".