גורמי סחר מובילים במיאנמר הודיעו על הקמת לשכת המסחר מיאנמר-ישראל (MICCI). המהלך נעשה בשיתוף עם שגרירות ישראל בינגון, הבירה הכלכלית של מיאנמר.
בראש הלשכה עומד אונג צ׳י סו, בעל חברת נפט וגז והמזכיר הכללי של איגוד לשכות המסחר והתעשייה של מיאנמר, UMFCCI. חברים בה היום 17 אנשי עסקים בכירים ממיאנמר לצד אנשי עסקים ישראלים ותיקים הפועלים במדינה שנים רבות.
1 צפייה בגלריה
שגריר ישראל במיאנמר רונן גיל-אור ואונג צ׳י סו, יו״ר לשכת המסחר החדשה
שגריר ישראל במיאנמר רונן גיל-אור ואונג צ׳י סו, יו״ר לשכת המסחר החדשה
שגריר ישראל במיאנמר רונן גיל-אור ואונג צ׳י סו, יו״ר לשכת המסחר החדשה
(צילום: שגרירות ישראל במיאנמר)
בשלב הראשון, מטרת לשכת המסחר היא להגדיל פי 3 את הסחר המצומצם, שעומד היום על 4 מיליון דולר לשנה, תוך התמקדות בחקלאות, בבריאות ובסיוע בהקמת סביבת חדשנות במיאנמר. המגעים עם חברות ישראליות בתחום האקסלרטורים החלו בליווי של אגף כלכלה במשרד החוץ.
ההיערכות הישראלית נובעת מצפי של מדינות רבות, כמו מדינות אסיה הגדולות, ארה״ב ואירופה, שבתום הבחירות הכלליות הצפויות בנובמבר 2020, ההתעניינות של הקהילה העסקית הבינלאומית במדינה תהיה אדירה והיא תהפוך לנמר האסייתי הבא בדרום מזרח אסיה. יצויין כי מיאנמר עמדה באתגר מגיפת הקורונה בהצלחה יתרה, לפי אומדני והערכות ארגון הבריאות העולמי WHO וסוכנויות האו״ם (341 חולים ו-6 נפטרים).
לשכת המסחר החדשה שמה לה למטרה להביא טכנולוגיות ישראליות בתחומי החקלאות ולשלב חברות ישראליות במכרזי ניהול מערכות מים במיאנמר. בתחום הבריאות, תקדם לשכת המסחר כנס בהשתתפות בתי חולים בשתי המדינות וחברות לציוד רפואי ותרופות.
תחום נוסף שהלשכה תקדם הוא כניסת טכנולוגיות מידע וטלקום למדינה, ובהן הגנת סייבר, ערים חכמות, תקשורת דיגיטלית והאינטרנט של הדברים (IOT). התחום הרביעי שלשכת המסחר תקדם הוא הרחבת היקף התיירות בין ישראל ומיאנמר.
השותפות בין ישראל למיאנמר ולשכת המסחר החדשה (MICCI) ממשיכה להתנהל ולהתחזק גם בתקופת הקורונה. ביוזמת שגרירות ישראל במיאנמר, ישראל היתה הראשונה להעביר אמצעי הגנה לצוותים רפואיים בבתי החולים לקורונה בינגון. בהמשך, התקיימו שני דיוני זום בין רופאים מיאנמרים לבין מומחי בתי החולים שיבא והדסה, לצורך היערכות ומוכנות בתי החולים בימי קורונה. בשל התפשטות מגפת הקורונה, בוטל בחודש מרץ האחרון ביקור משלחת ישראלית גדולה במיאנמר שבה תוכננו לקחת חלק חברות חקלאיות. בנוסף נדחה להמשך השנה כנס בריאות גדול שתוכנן להתקיים במיאנמר ביוני בהשתתפות בית החולים שיבא וחברות לציוד רפואי ותרופות. בשנה שעברה ערך מגן דוד אדום ביקור במיאנמר, והצלב האדום המיאנמרי קיים ביקור גומלין בישראל בינואר השנה והשתתף בכנס למוכנות ומענה חירום רפואי בישראל בינואר 2020.

יחסים דיפלומטיים קרובים מ-1953

במיאנמר (בורמה לשעבר), המשתרעת בין הודו, סין ותאילנד על פני 650 אלף קמ"ר ,מתגוררים 55 מיליון תושבים. למדינה אוצרות טבע רבים ומשאבי אנרגיה עצומים המרוכזים במיוחד במפרץ בנגל וים אנדמן.
ישראל ומיאנמר, שנוסדו שתיהן בשנת 1948, מקיימות יחסי ידידות דיפלומטיים קרובים מאז 1953. בשנת 1955 ביקר בישראל ראש ממשלת בורמה אוּ נוּ, שהיה לראש המדינה האסייתית הראשונה שהכירה בישראל ושביקר במדינה הצעירה. בשנת 1961 ביקר בבורמה ראש ממשלת ישראל, דוד בן גוריון שזכור כי הקדיש 10 ימים מביקורו למדיטציה בודהיסטית במנזר במיאנמר. 
מאז שנות ה-60 ישראל סיפקה גם נשק למיאנמר, אך על רקע ההאשמות שביצעה פשעי מלחמה נגד בני הרוהינגה ואמברגו בין לאומי, ישראל הפסיקה את הסיוע הביטחוני.
אונג צ׳י סו, יו״ר לשכת המסחר החדשה, מסר כי "הקמת לשכת המסחר היא אבן דרך למגזר העסקי של שתי המדינות. המטרה היא להגדיל את הסחר ההדדי, מסחר והשקעות במיוחד בחקלאות, השקייה וניהול מערכות מים, רפואה, סייבר ו-IT ועוד על ידי קידום שיתופי פעולה בין חברות בישראל ומיאנמר. אני מאמין בשנים שלפנינו. הלשכה תביא להתפתחות גדולה בין שתי המדינות בהתמקדות בחדשנות".
שגריר ישראל במיאנמר רונן גיל-אור, מסר כי ״מיאנמר היא ידידה קרובה של ישראל בילטראלית וגם בזירה הבינלאומית. מיקומה בין סין להודו הענקיות יביאו אותה באופן בטוח לפריצה כלכלית קרובה וגדולה. כבר היום מועברים אליה מפעלים מסין ומיפן, מקוריאה ומהודו. ישראל לא יכולה להפסיד הזדמנות כלכלית בדרום מזרח אסיה.
"מיאנמר לאורכה ולרוחבה מעריכה ומוקירה את ישראל על 67 שנות יחסים דיפלומטיים. ביום ראשון הקרוב, 26 ביולי, נזניק רשמית את לשכת המסחר בבית הכנסת העתיק של ינגון והשגרירות הישראלית שלנו תוסיף לעצמה מכפיל כוח כלכלי להגדלת הסחר והבאת החדשנות הטכנולוגית הישראלית למיאנמר״.