כל העולם הפיננסי דרוך לקראת החלטת הריבית החשובה שיפרסם הערב (רביעי) הבנק המרכזי של ארה"ב, הפדרל רזרב. החלטות הריבית האחרונות שהתקבלו בארה"ב שימשו מבוא להעלאות ריבית בארצות רבות, בהן ישראל, כאשר שיעור ההעלאה הגבוה עד כה גרם גם לבנקים מרכזיים אחרים, כמו באוסטרליה, בישראל ובגוש האירו, להעלות את הריבית בשיעורים גבוהים יותר משנצפה תחילה.
על פי רוב התחזיות, הריבית תועלה בארה"ב ב-0.75%, אולם יש גם חזאים שצופים העלאה חדה במיוחד של 1% נוכח האינפלציה הגבוהה שלתוכה נקלע המשק האמריקני, ושהגיעה כבר לשיעור של 9.1%. החשש כעת הוא שהאינפלציה תעלה אף לסביבות 10% בטרם תיבלם בשל העלאות הריבית שכבר בוצעו ועוד יהיו בארה"ב. יום אחרי החלטת הריבית, יפורסם בארה"ב הנתון החשוב על התוצר לרבעון השני, שיצביע על הצמיחה ועלול להביא, אם זו תהיה שלילית, להכרזה על תחילת מיתון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול
יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול
יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול
(צילום: MCT)
בתוך כך, קרן המטבע הבינלאומית קיצצה אתמול את תחזית הצמיחה העולמית שלה, והזהירה מאינפלציה גבוהה שעלולה להמשיך לעלות ומהשלכות המלחמה באוקראינה שעשויות לדחוף את הכלכלה העולמית למיתון. לפי התחזית החדשה, הצמיחה תעמוד ב-2022 על 3.2% (אחרי תחזית של 3.6% שפורסמה באפריל), וב-2023 הקרן חתכה את תחזית הצמיחה ל-2.9% מאומדן של 3.6%.
בשבוע שעבר היה זה הבנק המרכזי האירופי שבמהלך ראשון מזה 11 שנים החליט להעלות את הריבית בחצי אחוז, לאחר שהייתה שלילית לתקופה ממושכת. בבריטניה האינפלציה הגבוהה גרמה כבר לארבע העלאות ריבית רצופות, כאשר היא גם הייתה הראשונה שהעלתה ריבית עוד בחודש דצמבר.

דויטשה בנק: "רוב הכלכלנים טוענים כי ארה"ב כבר במיתון טכני"

הדויטשה בנק, מהמובילים והנחשבים בעולם, צפה בדוח מיוחד שהפד יעלה את הריבית באירופה בשיעור של 0.75%, ההעלאה הרביעית ברציפות השנה. כלכלני הדויטשה בנק כתבו בדו"ח: "ההעלאות אלו באות אל מול סביבה כלכלית מידרדרת בארצות הברית, כאשר מרבית הכלכלנים טוענים כי ארצות הברית נמצאת במיתון טכני כבר. אם אתה משקיע, גישה זהירה ושקולה נדרשת בימים אלו".
כלכלני הראל ביטוח ופיננסים חוזים גם הם עלייה של 0.75% בריבית בארה"ב, ומציינים כי "להערכתנו הנגיד ידגיש שהריבית תמשיך ולעלות בעקביות עד לסוף השנה לאור אינפלציית הליבה הגבוהה שלא צפוייה כמעט לרדת בשלושה החודשים הבאים. זאת למרות שלמחרת (חמישי) אנו מצפים שנתוני הצמיחה לרבעון השני יראו על צמיחה אפסית, והנתונים לרבעון הנוכחי מראים על המשך היחלשות".
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, אמר כי "ההערכה היא כי הבנק המרכזי האמריקני עשוי לפעול בדומה לבנק המרכזי הקנדי ולהפתיע את השוק בהעלאת ריבית, מעבר להכרזתו הקודמת על העלאה של 0.75% ולבצע העלאה של 1% בריבית הדולר".
חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO צפה כי הריבית בארה"ב תעלה בעוד 0.75%, "אולם לאור מגמת ההאטה בכלכלה האמריקנית ועצירת עליית מחירי הנפט והסחורות בשבועות האחרונים, האתגר של הפד הוא לזהות בזמן את שינוי המגמה כדי להמנע מתגובת יתר. הבנקים המרכזיים איחרו להגיב לעליית האינפלציה וכעת צריכים להימנע ממהלך אוטומטי של עליית ריבית במצב שבו הכלכלה העולמית כבר משנה כיוון. למרות עליות המחירים בישראל, גם על בנק ישראל לנקוט משנה זהירות במדיניות הריבית כיוון שחלק ניכר מעליות המחירים בישראל הינן פועל יוצא של אינפלציה מיובאת שאינה מושפעת מהחלטות בנק ישראל".
הראל גלאון, מנכ"ל משותף באופנהיימר, אמר אתמול כי "ישיבת בכירי הפדרל רזרב תוביל בסבירות גבוהה מאוד להעלאה נוספת של 0.75% בריבית בארה"ב ובכך תשלים עליה רצופה של 1.5% בחודשיים האחרונים בתקווה לרסן את האינפלציה. החלטת הריבית הזאת כבר טמונה בתוך מצב השווקים ולכן תהיה חשיבות גם לדברי בכירי הפד בנגוד למה שצפוי בהמשך. ראוי לציין שהחלטת הריבית הזו נופלת בתוך שבוע מאוד דרמטי של דוחות ענקיות הטכנולוגיה ובכלל של דוחות הרבעון השני שנכנסים להילוך גבוה השבוע".
במקביל לריבית ולנתוני הצמיחה שצפויים להתפרסם השבוע בארה"ב, יש עוד לא מעט נתונים כלכליים חשובים שצפויים להתפרסם בשאר העולם: בגרמניה יפורסם היום מדד ביטחון הצרכנים לחודש יולי ובארה"ב יפורסם דוח על הזמנות מוצרים ברי קיימא לחודש יוני ודוח על מכירות בתים ליוני. ביום שישי יפורסם ביפן מדד הייצור התעשייתי ליוני לצד המכירות הקמעונאיות ביוני, ובאותו היום יפורסם בגוש האירו ובארה"ב מדד המחירים לצרכן, ובגוש האירו גם הצמיחה לרבעון השני.

הדולר עלה מעט ל-3.44 שקלים - וישפיע על מחיר הדלק באוגוסט

בינתיים בישראל, הדולר עלה מעט אתמול ושערו היציג נקבע על 3.445 שקלים, והאירו נחלש ל-3.489 שקלים. ב"פריקו" אמרו כי "ביקושי מט"ח ערים מתחת לרמת 3.44 שקלים לדולר ממשיכים לבלום את ייסוף השקל, כאשר העלייה הצפויה בריבית הדולר, עשויה לתמוך בפיחות מחודש לעבר 3.5 שקלים לדולר. אין שינוי בהערכתנו, לפיה היצעי מט"ח משמעותיים שוכנים סביב רמת 3.55 שקלים לדולר ובטווח הארוך השקל צפוי לחזור ולהתחזק", אמר מנכ"ל "פריקו" יוסי פריימן.
שער הדולר צפוי להשפיע, לצד מחירי הנפט בעולם ובעיקר באגן הים התיכון השבוע, על מחיר ליטר דלק בישראל שייקבע ביום ראשון על ידי משרד האנרגיה לחודש אוגוסט. המס על הדלק יופחת החל מיום שני הקרוב, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, בעוד חצי שקל, בנוסף לחצי השקל שכבר הופחת, ומחיר ליטר דלק יירד כנראה, על פי מחירי הנפט בעולם כיום, מ-8.08 שקל לליטר אוקטן 95 למחיר שיהיה קרוב יותר ל-7 שקלים.
פורסם לראשונה: 18:45, 26.07.22