מנכ"ל אפל, טים קוק, הכניס 41.5 מיליון דולר לאחר מיסים מהמכירה הגדולה ביותר שלו מזה שנתיים של מניות החברה. קוק מכר 511 אלף מניות, שהיו שוות 87.8 מיליון דולר לפני מיסים. במכירה הגדולה הקודמת שלו, באוגוסט 2021, הכניס קוק 355 מיליון דולר אחרי מס.
לאחר המכירה הנוכחית, קוק מחזיק עדיין בכ-3.3 מיליון מניות של אפל, שהשווי שלהן הוא כ-565 מיליון דולר. מניית אפל ירדה ב-13% לעומת השיא שלה ביולי האחרון, 198.23 דולר, כשהמשקיעים חוששים מהתאוששות איטית יותר מהצפי בביקוש לסמארטפונים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
טים קוק בהשקת אייפון 15
טים קוק בהשקת אייפון 15
טים קוק
(צילום: Justin Sullivan / Getty Images)
בחודש שעבר השיקה אפל את האייפון 15 החדש שלה, זאת מבלי להעלות מחירים, מהלך שבתעשייה טוענים כי בא בתגובה לירידה המשמעותית בשוק הסמארטפונים. אנליסטים אף הורידו את דירוג המניה אתמול בעקבות החשש להאטה במכירות בארה"ב, הפלח הגיאוגרפי הגדול ביותר של ענקית הטכנולוגיה, ברבעון הרביעי של 2023.
האנליסטים טענו כי פחות ופחות משתמשי סמארטפונים צפויים להשתדרג ולקנות מכשירים חדשים, זאת לאור הניסיון להתמודד עם האינפלציה הגבוהה. במקביל, דוח של חברת המחקר Canalys הראה שמשלוחי הסמארטפונים בצפון אמריקה צפויים לרדת ב-12% בשנת 2023.

הקשיב לביקורת של בעלי המניות

בתחילת השנה החליט קוק לקצץ 40% משכרו בעקבות ביקורת שספג מבעלי מניות לאור בעיות שהיו בשרשרות האספקה וההאטה הכלכלית הגלובלית. עם זאת, מנכ"ל אפל עדיין יכניס ב-2023 לחשבון הבנק שלו 49 מיליון דולר.
בעקבות המהלך לא השתנה שכר הבסיס של קוק - 3 מיליון דולר לשנה, וכן הבונוס שהוא אמור לקבל - עד 6 מיליון דולר. ההבדל הגדול ביותר בחבילת השכר של המנכ"ל הוא האופן שבו הוא יקבל מניות של החברה. ב-2022 העניקה לו החברה מניות בשווי 75 מיליון דולר, שמחציתן התבססו על ביצועי החברה בשוק ההון. עבור השנה הנוכחית צומצם יעד הענקת המניות לשווי של 40 מיליון דולר, כאשר שלושה רבעים מתוכם תלויים בביצועים.
יעד התגמול של קוק ב-2022 עמד על 84 מיליון דולר, למרות שהשכר הממשי שקיבל עמד על 99.4 מיליון. המספר הזה כלל 630 אלף דולר בעלויות ביטחון אישי ו-712 אלף דולר עבור השימוש במטוסו הפרטי. בשנה שעברה קראה קבוצת ייעוץ השקעות למשקיעי אפל להצביע נגד חבילת השכר של קוק. במכתב ששלחה למשקיעים כתבה קבוצת Institutional Shareholder Services (ISS) שישנם "חששות משמעותיים" לגבי "הגודל והמבנה" של החבילה. ISS ציינה אז שהשכר של קוק גבוה פי 1,447 מהשכר הממוצע של עובד אפל.