טסלה איבדה מהשווי שלה בבורסה סכום עצום של 126 מיליארד דולר מאז שבעלי החברה, אילון מאסק, הודיע על כך שהוא מעוניין לרכוש את טוויטר. הסיבה: חשש המשקיעים שהאיש העשיר בעולם יצטרך למכור את מניותיו בחברה כדי לעמוד בהבטחה שלו לממן 21 מיליארד דולר מתוך עסקת הקנייה של הרשת החברתית ב-44 מיליארד דולר.
טסלה אינה מעורבת ישירות בעסקה של טוויטר, אך ההערכה היא שמאסק יצטרך למכור חלק מהמניות שלו בחברה על מנת לממן את העסקה, מה שקיבל משנה תוקף כאשר הוא סירב לחשוף פומבית מאיפה יגיע הכסף האישי שלו לביצוע הרכישה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מייסד טסלה, אילון מאסק
מייסד טסלה, אילון מאסק
מאסק. משקיעי טסלה דואגים
(צילום: AFP)
אתמול (שלישי) צנחה מניית החברה ב-12.2 אחוזים, ששווים ירידה של 21 מיליארד דולר בערך שלה, בדיוק הסכום אליו התחייב מאסק לשלם מכיסו על מנת לרכוש את טוויטר. "זה גרם לכאוס שלם", אמר האנליסט דניאל איבס מ-Wedbush Securities, כשהתייחס לדאגה של משקיעי טסלה מהצעדים האחרונים של מאסק.
הירידה במניית טסלה היא המשך ישיר לירידה במניות של חברות הייטק וטכנולוגיה אחרות, כאשר אתמול מדד הנאסד"ק נסגר ברמה הנמוכה ביותר שלו מאז דצמבר 2020. ההערכה היא כי הסיבות לכך הן החשש מהאטת הצמיחה בעולם והעלאות הריבית האגרסיביות בארצות הברית.
גם מניית טוויטר ירדה אתמול (3.9%) ונסגרה ב-49.68 דולר. כזכור, מאסק רכש את החברה ביום שני תמורת 54.20 דולר למניה. ההערכה היא כי משקיעי טוויטר חוששים שהצלילה במניית טסלה, ממנה שואב מאסק את רוב הונו המוערך ב-239 מיליארד דולר, עלולה להוביל אותו לבצע פניית פרסה ולחשוב שוב על העסקה. "אם מחיר המניה של טסלה ימשיך לצנוח, זה יסכן את המימון שלו", אמר אד מויה, אנליסט שוק בכיר של OANDA.
הבעיה הגדולה של טסלה היא שמדובר בחברה של "איש אחד". בניגוד לחברות וקונצרנים גדולים, שהבעלים או יושב הראש שלהם לא כל כך מוכרים, לכולם ברור שטסלה היא למעשה אילון מאסק. ואם הוא פוזל לכיוונים אחרים הדבר גורם לחוסר ודאות אצל המשקיעים.

המשקיעים לחצו, הדירקטוריון נכנע

כזכור, דירקטוריון טוויטר דחה תחילה את הצעתו של מאסק לרכוש את החברה ב-44 מיליארד דולר, וגם כשהעלה את ההצעה ל-46.5 מיליארד דולר - דעתם נשארה זהה. אבל האיש העשיר בעולם לא ויתר ואחרי ששוחרר עם מספר משקיעים ברשת החברתית הדבר גרם ללחץ שלהם על הדירקטוריון לשקול מחדש את הדברים. בסופו של דבר העסקה שנחתמה היא המקורית והנמוכה יותר (44 מיליארד דולר).
עוד לפני ההצעה הראשונית, מאסק היה אמור להצטרף לדירקטוריון טוויטר לאחר שלפני כחודש נחשף כי רכש יותר מ-9% ממניות החברה תמורת כמעט שלושה מיליארד דולר, מהלך שהפך אותו לבעל המניות הגדול ביותר בחברה. אלא שימים ספורים בלבד לאחר מכן, מנכ"ל החברה, פרג אגרוול, הודיע כי מאסק חזר בו מהחלטתו להצטרף לדירקטוריון, לאחר שמאסק ביקר באופן פומבי את התנהלות החברה.
העסקה שאושרה משקפת פרמיה של כ-40% ממחיר המניה ביום שלפני שמאסק חשף כי רכש 9% ממניות החברה, אולם הוא עדיין נמוך משמעותית מהשיא אליו הגיעה המניה בשנה שעברה - למעלה מ-73 דולר.
במידה שמאסק לא יצליח להשלים את העסקה מסיבות של עמידה במימון, הוא יצטרך לשלם פיצוי של מיליארד דולר לטוויטר, כך על פי סעיף מיוחד שנחתם בחוזה בין הצדדים. הרשת החברתית תשלם סכום זהה לאיש העשיר בעולם אם תחזור בה מהעסקה.
כמו כן, הדד-ליין האחרון להשלמת הרכישה הוא ה-24 באוקטובר, אך ניתן יהיה להאריך אתו לפי הצורך בחצי שנה נוספת כדי לסגור עניינים בירוקרטיים.