יממה לאחר שדווח כי העסקה אושרה ואילון מאסק, מנכ"ל טסלה והאיש העשיר ביותר בעולם, צפוי לרכוש את טוויטר בעבור כ-44 מיליארד דולר - דוג'קויין, המטבע הווירטואלי החביב על מאסק, מזנק.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כבר בסוף השבוע האחרון, עם היוודע על כך שטוויטר שוקלת מחדש את ההצעה, זינק המטבע בכ-10%. אולם היום, לאחר האישור הסופי, המטבע זינק בכ-34% לשווי של כ-0.165 דולרים. יחד עם זאת, יצויין כי הדוג'קויין עדיין נמוך בכ-80% מהשיא אליו הגיע בשנה שעברה - 0.74 דולרים.
1 צפייה בגלריה
הדוגקויין לצד אילון מאסק ומיילי סיירוס בתוכנית SNL
הדוגקויין לצד אילון מאסק ומיילי סיירוס בתוכנית SNL
"זו תרמית". הדוג'קויין לצד אילון מאסק ומיילי סיירוס בתוכנית SNL
(צילום: shutterstock, צילום מסך)
במקביל לדוג'קויין ובהתאם לנעילה החיובית אמש בוול סטריט, מרבית המטבעות המובילים בשוק נמצאים במגמה דומה: הביטקוין עולה בכ-5% וחוצה את רף ה-40 אלף דולר והאתריום עולה בכמעט 7% ומגרד את רף ה-3,000 דולר מלמטה.

מאסק תרם לזינוקים במטבע - ולנפילות

בעבר, הביע מאסק את תמיכתו שוב ושוב במטבע הווירטואלי אשר החל כבדיחת רשת ופעמים רבות ציוציו יוחסו לתנודות חדות בשווי המטבע. יצויין כי לפי ההערכות בשוק, מאסק מחזיק בעצמו במטבעות דוג'קויין בשווי סכומי עתק ובשל כך גם צפוי להרוויח משמעותית מעלייה בשוויים.
(צפו: המערכות של אילון מאסק על דוג'קויין ב-SNL)
בין האירועים הזכורים ביותר בהקשרי מאסק והמטבע החביב עליו, ניתן למנות את הופעתו של המיליארדר בתוכנית הסאטירה המצליחה סאטרדיי נייט לייב (SNL) בשנה שעברה, במהלכה כלל כמה וכמה בדיחות על המטבע הווירטואלי, כולל מערכון במסגרתו שואלים אותו שוב ושוב "אבל מה זה דוג'קויין?", עד שלבסוף, לאחר שנתן מספר הסברים, הוא אומר "זו תרמית" (Hustle) וצוחק.
באחד הרגעים בתוכנית הפציעה למסך גם אימו של מאסק, פיי, שאמרה: "אני מתרגשת לקראת מתנת יום האם שלי, אני רק מקווה שזה לא דוג'קויין", ועל כך הגיב מאסק: "זה דווקא כן".
על אף שאחרי הופעה זו ואירועים דומים ושנויים במחלוקת שווי המטבע נפל בעשרות אחוזים, היו גם אמירות של מאסק אשר אחריהן נרשמה מגמה הפוכה לחלוטין. כך למשל, מאסק הודיע בסוף השנה שעברה שחברתו טסלה תקבל תשלומים על מוצריה בדוג'קויין והמטבע זינק משמעותית, בעוד מרבית המטבעות האחרים בשוק דווקא ירדו.
כזכור, המטבע, המבוסס על מם (meme) פופולרי משנת 2013 בו מככב כלב מסוג שיבה אינו, הפך למוכר בעיקר בשל היותו חביב במיוחד על מאסק וזוכה לביקורת רבה על כך שמדובר בשיגעון חולף. בהמשך אף הונפקו מטבעות נוספים בהשראת הדוג'קויין, כאשר המוביל שבהם מכונה "שיבה אינו" וגם הוא אחד מהמטבעות הגדולים במונחי שווי שוק כיום.
לפי אסף אלמליח, אנליסט קריפטו-פיננסי בכיר בבית ההשקעות פרוקסיביט (Proxibit), "מטבע הדוג'קוין שהתחיל את דרכו בעולם המטבעות הדיגיטליים כבדיחה, הפך לפופולרי ביותר בזכות דחיפה מהאיש העשיר בעולם. מאסק לא פעם כינה את אותו 'המטבע של העם' ותיאר את אמונתו ביכולת המטבע לשנות את העולם ולהפוך ל'כסף הבא של האינטרנט'.
"הסיבה לקפיצה במחיר היא שרבים מאמינים ששליטתו של מאסק בטוויטר תביא לכך שהמטבע ישחק תפקיד חשוב בעתיד של הרשת החברתית וישולב בשירותים שהיא מציעה. מאסק עשה את זה כבר בטסלה וייתכן שיעשה זאת גם בטוויטר.
"בכל יום שעובר ההשפעה של אילון מאסק על המטבע גוברת, עד כדי כך שפיסת חדשות שקשורה למאסק (אך לא בהכרח למטבע ישירות) משפיעה בצורה דרמטית על מחיר המטבע", טען אלמליח.