"מרב מיכאלי עשתה למורי הדרך את מה שהיא לא הייתה רוצה שגברים יעשו לנשים. היא הנחיתה עלינו פיתרון, בצורה אדנותית, מבלי לדבר איתנו. הוא לא פיתרון, הוא לא ישים ולא קורה, אבל היא הוציאה הודעה לתקשורת על זה". כך טען הבוקר (ד') בריאיון לאולפן ynet ארי מלניק, מורה דרך, בתגובה להצעה של משרדי התחבורה והתיירות לפיה מורי דרך שאיבדו את עבודתם בשל הקורונה יעבדו כסדרנים בתחבורה הציבורית.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לדברי מלניק, "עבודה שהיא באיזור שני שליש מהשכר הממוצע לא ממנת לי את הוצאות הרכב שקניתי להסעת תיירים, שעולה מאות אלפי שקלים, ומדריכים עוד משלמים הלוואות עליהם. זה לא פיתרון".
2 צפייה בגלריה
מורי דרך מפגינים נתב"ג
מורי דרך מפגינים נתב"ג
מורי דרך מפגינים נתב"ג
(צילום: ליהי קרופניק)
עופר דוידסון, גם הוא מורה דרך, הוסיף: "אני מאוד שמח שמנסים למצוא פיתרונות תעסוקתיים, אבל כדי למצוא עבודה בשכר מינימום, אני לא צריך את הממשלה. הממשלה סגרה את השמיים בלי שום פיצוי, בטח לא למי שמתחת לגיל 45. יש מורי דרך שהם מעל גיל 60 ורוצים להכניס את האנשים האלה, שהם בסיכון, לתוך אוטובוסים".
"אין הרבה מורי דרך בגיל 26. אני בן 45, יש לי שלושה ילדים ושכר דירה או משכנתא, זה פחות או יותר הממוצע של כולם. אנחנו הרווחנו לפחות את השכר הממוצע במשק ועכשיו מציעים לנו עבודות שאפילו לא מגיעות לממוצע. המדינה צריכה להשלים את ההכנסה", טען דוידסון.
ומה עם הסבה מקצועית? "בשביל הסבה מקצועית אני גם צריך להשקיע זמן וכסף. כדי להיות נהג אוטובוס או משאית צריך הכשרה ועל הזמן הזה לא ישלמו לי. אני מנסה כבר הרבה זמן לשלוח קו"ח. בהתחלה אמרו לנו שיש חל"ת של שנה עד יוני ואז יפתחו ודחו את זה. מושכים אותנו באף. ששרי הבריאות, האוצר והתיירות יגידו מעכשיו: 'שנה-שנתיים אין תיירים'", אמר דוידסון.

ממורי דרך ל"סדרני קורונה" בתחב"צ

ברקע כאמור, משרד התחבורה ומשרד התחבורה הציעו למורי הדרך שנותרו ללא עבודה להפוך ל"סדרני קורונה". מדובר בתפקיד "הסברתי", לדברי משרד התחבורה, שייתן מענה לצורך בהסברת הקורונה בתחבורה הציבורית ולהזכיר לנוסעים את ההנחיות. למעשה, מורי הדרך יסתובבו עם אפוד מזהה בין הנוסעות והנוסעים ויעירו על עטיית מסכה, ובהינתן ויהיו הנחיות נוספות שיהיו רלוונטיות לתחבורה הציבורית - יעירו גם עליהן.
2 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מרב מיכאלי
(צילום: אביגיל עוזי)
המשכורת שתוצע למורי הדרך שיהפכו ל"סדרני קורונה" היא משכורת מינימום, כאשר לדברי משרד התחבורה מדובר בתפקיד שהיה גם בסבבי הקורונה הקודמים וכעת המשרד ביקש מהאוצר תקציב כדי לגייס סדרנים כאלה מחדש. בשלב הזה יש 400 תקנים לתפקיד.
יש לציין כי בתחילת הקיץ הציע משרד האוצר למורי הדרך עבודה בבית הספר של החופש הגדול. בדיון בכנסת בנושא אמר נציג האוצר כי "אנחנו עוקבים לראות איך זה מתפתח. הבנו שיש אחוזי הרשמה גבוהים. בסך הכל מורי הדרך שלא מקבלים מענה מהחל"ת להבנתנו הם כמה מאות בודדים".
עם זאת, הרעיון של האוצר לא סיפק את מורי הדרך גם אז, ולאחר שכמאה רכבי תיירות חסמו השבוע את הגישה לכנסת, מורי הדרך המשיכו לאיים להחריף את המאבק. אתמול מסרו כי "אם עד הראשון בספטמבר לא יענו דרישותינו בנושא פיצויים ופתיחת שמיים תחת מתווה בטוח, אנו מתכוונים להסלים את מאבקינו כשכרגע כל האופציות על השולחן. יש לנו קולגות על סף קריסה כלכלית ואף נרשמו מקרים של מורי דרך ששמו קץ לחייהם, מה עוד צריך כדי להעיר את הממשלה?".