בית המשפט המחוזי בחיפה קבע לאחרונה כי 3 רשויות מקומיות בקריות, שהשתמשו בקרקע פרטית של נספי שואה ונעדרים לטובת בית עלמין ולא שילמו פיצוי לבעלי הזכויות, מחויבות להפקיע את הקרקעות. מדובר בעיריות קריית ביאליק, קריית מוצקין וקריית ים, שעל פי פסק הדין השתמשו בכ-12 אלף מ"ר של אדמה פרטית לטובת בית העלמין אפק, וזאת ללא רכישת הקרקע או הפקעתה.
מדובר בקרקע השייכת לנספי שואה ונעדרים המיוצגים על ידי האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים ועל ידי החברה לאיתור ולהשבת נכסים של נספי שואה. לאחר עשור של הליכים משפטיים שונים, קיבל בית המשפט עתירה שהגיש האפוטרופוס הכללי (המנהל את הקרקע של הנעדרים) בנושא, והכריע כי על הרשויות להפקיע את השטח בדין, מה שיאפשר הגשת תביעה לפיצויים בגין ההפקעה.
1 צפייה בגלריה
בית עלמין אפק קריית ביאליק
בית עלמין אפק קריית ביאליק
בית עלמין אפק בקריית ביאליק
(צילום: אלעד גרשגורן)
השופט מנחם רניאל כתב, בין היתר, בפסק הדין כי "רצונם האמיתי של העותרים הוא שזכויותיהם הקנייניות לא ייגזלו ללא תשלום תמורתם ודמי שימוש עבורם, עד להעברת הזכויות בהם. אני לא מוצא שום גנאי ברצון זה". עוד נכתב בפסק הדין כי העובדה שהמקרקעין הם של נעדרים ונספי שואה אינם מצדיקה התעלמות מזכויותיהם, והיה מצופה מהוועדה המקומית שתמהר לתקן את הפגם שנפל במעשיהן.
עו"ד צבי שובצבי שובצילום: ליאת מנדל
לדברי עו"ד צבי שוב, מומחה לתכנון ובנייה, "אנו נתקלים במקרים רבים בהם הרשויות לא מקפידות על הליכי הפקעה כדין. רשויות רבות חושבות ששינוי ייעוד הקרקע לציבורי כמוהו כהפקעה, אך לא כך הדבר, שכן ללא הליכי הפקעה כדין הקרקע עדיין נותרת בבעלות האזרח, ללא יכולת לעשות בו שימוש בייעוד הציבורי החדש, כאשר הרשות עושה בקרקע שימוש ללא פיצויים הנדרשים על פי חוק".
מעיריית קריית ים נמסר: "עיריית קריית ים תפעל לפי החלטת בית המשפט והוועדה הגיאוגרפית".
מעיריית קריית מוצקין נמסר: "בית העלמין נמצא בשטח השיפוט של קריית ביאליק והיא בעלת הסמכות החוקית לבצע הפקעות שטחים. שאר הרשויות אינן יכולות לפעול בשטח השיפוט של רשות אחרת".
מעיריית קריית ביאליק לא נמסרה תגובה.