עשרות אלפים כבר נרשמו, זכאים נוספים מוציאים תעודות זכאות מידי יום, וההגרלה הגדולה של משרד הבינוי והשיכון צוברת תאוצה. אחרי שהתלבטו האם לחזור לשיטת ההגרלות הגדולות, מרגע שההחלטה התקבלה - במשרד הממשלתי דוחפים את ההגרלה בכל הכוח.
הסלוגן החדש, דירה בהנחה, מאגד את כל התוכניות תחת קורת גג אחת. האתר נראה טוב, השאלות והתשובות ברורות ומנומקות וגם הפייסבוק של המשרד מעודכן. גם מסע הפרסום שאי אפשר לפספס באמצעי התקשורת מעלה את התוכנית הממשלתית למודעות הציבורית, ונראה שאין מי שלא שמע או ראה משהו שקשור בחגיגה. אפילו לארץ נהדרת הגיע לוטו הדירה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אתר דירה בהנחה
אתר דירה בהנחה
אתר דירה בהנחה
(צילום מסך)
ויש גם לא מעט ביקורת. חלקה גם מוצדק. בעיקר על העובדה שמה שמגרילים כאן לזכאים היא לא דירה. היא זכות לדירה, במקום ידוע, מקבלן ששמו ידוע, אבל לא הרבה יותר מזה. היתרי בנייה לפרויקטים? לא צריך להיסחף, מספיק שיש קבלן או יזם שזכה במכרז. אבל באותה נשימה צריך גם לזכור שלצד הביקורת שהיא חשובה, יש כאן גם תוכנית שכן תעניק בתקופה הקרובה אפשרות לכעשרת אלפים זכאים אפשרות לרכוש דירה במחיר מוזל. בישראל 2022 זה יותר שווה מלזכות בלוטו, בטח שבהגרלה הנוכחית יש מכרזים שנסגרו כבר לפני שנים, על פי מחירי קרקע של לפני שנים, וההנחות יהיו גדולות. שווה לחכות שלוש או חמש שנים לדירה כדי לקבל הנחה של מאות אלפי שקלים? כל זכאי יעשה לעצמו את החשבון. העיקר שיידע לאן נכנס ומה מצפה לו. וחייבים להגיד - הכל חשוף וידוע, צריך רק לקרוא.
אבל יש דבר אחד שקצת פחות עלה לדיון. כי מה שבאמת חשוב היא לא ההגרלה הזו, אלה בכלל ההגרלה הגדולה שאחריה, וזו שאמורה להיות אחריה.
נכון, היום יש על המדף עשרת אלפים דירות בעשרות מיקומים בלמעלה ממאה פרויקטים. זו כמות מכובדת לכל הדעות. אבל כדי שמנגנון ההגרלות הגדולות יעבוד - הוא צריך להיות המשכי. מייד לאחר שההגרלה הגדולה הנוכחית מסתיימת, כבר צריכה להיות הגרלה גדולה נוספת בדרך. כך היה החל מההגרלה הגדולה הראשונה ב-2017 וכך זה חייב להיות.
הרי דירות בהנחה זה לא באמת המטרה של "דירה בהנחה". המטרה האמיתית היא השפעה על התודעה הציבורית, על דעת הקהל, על הציבור שמעוניין לרכוש דירה, שב-2017 לקח צעד אחורה והמתין לדירות המוזלות ובכך למעשה הוריד עומס מהשוק. מדובר במלחמה פסיכולוגית להשפעה על הביקוש.
נכון לכתיבת שורות אלו, יש סביב 115 אלף זכאים, והמספר עולה ועולה. אחרי שתסתיים ההגרלה הזו, יישארו לפחות 105 אלף זכאים שלא זכו. כדי שהם לא יזרמו לשוק, הם צריכים לדעת שתהיה בקרוב עוד הגרלה. במשרד הבינוי והשיכון הכריזו אומנם שיהיו 30 אלף הגרלות השנה, גם זה לא מספיק אבל זה משהו. השאלה עכשיו היא אם יצליחו לספק את הסחורה.
בתוך כך, בתחילת השבוע יצאה לאור התוכנית החדשה של שר האוצר. טוב, לא מדובר עדיין בתוכנית ממש, אבל הצהרת כוונות הייתה. ובמסגרת אותה הצהרה השתמע שייתכן ש"מחיר מטרה", שעמלו עליה רבות, לא בטוח תישאר בסביבה, ודירות מוזלות יהיו לכולם ולא רק לזכאים.
כדי להשפיע על הציבור הרחב, כדי להשפיע על הביקוש, כדי להשפיע על המחירים - צריך לפחות שמשרדי הממשלה והשרים ידברו באותו קול. כדי להעניק תקווה לדירה חדשה, צריך שיהיו מכרזים וכדי להצליח ולהרגיע את הענף צריך להפסיק להגיד על הבמה שהמחירים רק ימשיכו לעלות. אי אפשר מצד אחד להתנהל בצורה כזו ומצד שני להיבהל ממדד מחירי דירות ששובר שיאים.
בשורה התחתונה - אם רוצים להשפיע על המצב הקיים, קמפיין תקשורתי, הגרלה מתוקשרת, כותרות על תוכניות וצעדים דרסטיים לא יעזרו כל אחד בפני עצמו, אלא רק יחריפו המצב. צריך להרגיש שיש כאן בעל בית, שיש מי שיושב וחושב, מקבל עצה מבעלי המקצוע אם צריך, ויודע לכוון למקום הנכון. עד אז, שיהיה בהצלחה לזכאים שמתחרים על הדירות המוזלות ובהצלחה לכולנו עם המחירים שבינתיים ממשיכים לעלות.