דיון סוער במיוחד בנושא תשלום דמי בידוד לראשונה גם לעצמאים התנהל היום (ד') בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת. במהלך הדיון טענו נציגי משרד האוצר כי חוק הבידוד לעצמאים יעלה רק 170 מיליון שקל, אולם בשבוע האחרון הבהירו באוצר כי תוספת יום בידוד ותשלום ימי מחלה לעצמאים בינואר יעלה כנראה עוד סכום לא מבוטל של עשרות מיליוני שקלים, תלוי בכמות המבודדים והדיווחים של העצמאים בגל החמישי. הדיון עסק בהכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית, לאחר שעבר השבוע בקריאה ראשונה.
חוק דמי הבידוד לעצמאים יחול על כ-700 אלף איש ויהווה בכך תוספת משמעותית להשוואת תנאי העצמאים לשכירים בעקבות ההחלטה להעניק לעצמאים גם דמי אבטלה. היום לא התקיימה הצבעה על החוק, שחייב לעבור תיקונים מהנוסח שעבר ביום שני בערב בקריאה ראשונה בכנסת, שכן החוק לא כולל בינתיים את תוספת ימי הבידוד והמחלה לעצמאים ואת יום הבידוד הנוסף שישולם לשכירים לחודש ינואר וככל הנראה גם פברואר. העלות המשוערת של התוספות הללו תגיע לעוד 150 מיליון שקל. ההצבעה על החוק המתוקן תתקיים ביום שני הקרוב, ויצוין שחוק הבידוד שאושר בקריאה ראשונה יובא לאישור בנפרד מחוק בהוראת שעה להוספת יום בידוד ודמי מחלה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
הדיון כל כלכלת החלטורות בוועדת העבודה
הדיון כל כלכלת החלטורות בוועדת העבודה
ועדת העבודה
(צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
בדיון היום הציע האוצר 430 שקל לעצמאי לכל יום-בידוד, ללא קשר להכנסתו. יו"ר הוועדה אפרת רייטן-מרום אמרה בדיון כי "נדרוש ביום שני את העלאת הסכום ונפעל לשיפור המתווה כולו".
הדיון היה סוער כאמור, וכלל חילופי האשמות וצעקות מצד סגן השר אביר קארה ואחד מנציגי העצמאים רמי בז'ה, שבסופו הוא עזב בכעס את האולם ואמר כי אינו מוכן לשבת לדיון עם סגן השר בשפה כזאת.
בז'ה, יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות הכללית, הלין על היחס של האוצר והממשלה "כאילו עושים לנו טובה ונותנים לנו פיצוי, בעוד שמדובר בתיקון עוול של 73 שנים", ותקף בחריפות את סגן השר אביר קארה (ימינה). בז'ה טען שסגן השר קארה לא פועל למענם: "אני חשבתי שאביר נקרא לממשלה לעבוד בשביל העצמאים, לא בשביל לעבוד נגד השכירים! אבל הוא בוחר לעשות זאת, וזו זכותו. בכל בית בישראל יש גם עצמאי וגם שכיר. אתה מספר לנו כל הזמן שאתה עולה לראש הממשלה ומספר לו אבל אתה לא מספר לנו מה הוא מספר לך. אותנו מעניין מה הוא אומר כי הבנו שלך, כוח אין".
עוד הוסיף בז'ה: "אביר קרא נכשל בטיפול בעצמאים וגם מתפוצץ מהצלחת ההסתדרות לדאוג לשכירים. במקום להביא תוצאות כמו של ההסתדרות למען בשכירים אביר קרא מתבכיין כי הוא נכשל בלדאוג לעצמאיים". קארה התפרץ לעברו בתגובה וטען כי בז'ה לא צריך להתנהג כמו נציג הקומוניסטים וגער בו. אחרי דקות ארוכות של עימות מילולי חריף, הודיע בז'ה כי "אין זה מכבודי לשבת עם סגן השר הזה" ועזב את הדיון.
יו"ר הוועדה הדגישה בדיון כי נוכח הדחיפות הרבה, נדחה בוועדה דיון אחר כדי לקדם את החוק, "המגיע אחרי מאבק ארוך של העצמאים, שמחזיקים עסקים, משפחות והוצאות קבועות - אך המדינה טרם קבעה להם פיצוי. אני דורשת את העלאת הסכום כי הפיצוי יחול גם בדיעבד, ונפעל לשיפור המתווה כולו".
לפי אורי כ"ץ, מהלשכה המשפטית במשרד האוצר, עלות החוק לתשלום דמי בידוד לעצמאים - 170 מיליון שקל, כאשר החוק מציע פיצוי למי שהוא או ילדו נמצא בבידוד, עד שלושה ימי בידוד, לכל תקופת בידוד. הזכאות המוצעת היא 430 שקל לכל יום בידוד, כאמור, לא משנה מה גובה ההכנסה, וההצעה היא הוראת שעה שתחול בדיעבד (רטרואקטיבית) מחודש יולי 2021, כי עד מועד זה שולמו מענקים על ירידה בהכנסות.
בנוסף, בהוראת שעה מ-1 בינואר ועד לסוף חודש פברואר הקרוב - ישולם יום בידוד נוסף (עליו החליט שר האוצר אביגדור ליברמן בשבוע שעבר), כך שבסך הכל יהיו ארבעה ימי בידוד. נציג האוצר הדגיש כי נדרשת הוראת-שעה ולא חוק קבוע כדי לאפשר לממשלה גמישות - אם תרצה לתת מענה בכלים אחרים בעתיד.
מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי אמר בדיון, כי המוסד נאבק כבר מתחילת המגפה להכרה בעצמאים כזכאים לפיצוי, ואגף התקציבים נאבק בעמדה זו, ורק עתה הכיר בכך. "עצמאים ומעסיקים הם הבסיס לכל חברה, וחייבים להעניק להם ביטחון סוציאלי. התיקון כיום - הוא רק כתוצאה מעתירה לבג"ץ. בשעת משבר - צריך להתייחס לעצמאים כמו שכירים. יש עדיין אפליה בין עצמאים לשכירים וגם תיקון החוק שבו ישלמו לעצמאים בידוד הוא תולדה של בג"ץ, ומלכתחילה הציעו לשלם להם רק יום אחד. למה לבזות את כולנו? או שיתנו או שלא. צריך להקשיב לצרכים האובייקטיבים של העצמאים. חבל שזו ההתנהלות בכלל, ובעת משבר בפרט".
רועי כהן, נשיא ארגון העצמאים, תקף את הסכום המוצע של 430 שקל בלבד - "אני מרגיש היום בושה כאזרח. במשך שנים נימקו באוצר מדוע לא ראוי להעניק פיצוי לעצמאים, והיום הם אפילו לא מבקשים סליחה. גם עתה מתייחסים אלינו כאזרחים סוג ב', גם היום מכריחים אותנו לעמוד כעניים בפתח". לדבריו, עצמאים רבים לא ניהלו רישום על ימי הבידוד שספגו.
קרן ברק (הליכוד) הדגישה כי "כל הסיפור הוא שאנחנו צריכים לעבור את הגל הזה, שהעסקים לא יקרסו. אנחנו צריכים שהם יישארו עם הראש מעל המים, שישרדו את הגל הזה. אנחנו כמדינה זקוקים להם פתוחים, הם משלמי-המיסים ומעשירים את הקופה הציבורית. עסק שנסגר ומפסיק לשלם מיסים, הפגיעה במשק תהיה גדולה יותר".
לפי הגר יהב, מנכ"לית נשיאות המגזר העסקי, "אחת הבעיות המהותיות בחוק הוא ההגדרה שבידוד הוא מחלה. דבר שמוביל למחיקה עצומה של ימי מחלה, גם כשלא מדובר בכך. יש לתת לכך מענה בייחוד בתקופה הנוכחית שכן, המציאות מוכיחה שייתכנו זנים נוספים לפנינו". גם עו"ד מוריה ברבי, נציגת התאחדות התעשיינים, קראה לא להשתמש בימי המחלה של העובדים לימי הבידוד, והדגישה כי בגל הנוכחי צפויים כ-3 מיליון מבודדים, ומעסיקים נדרשים להתמודד עם היעדרות העובדים וגם עם כמות גדולה של ימי מחלה. היא קראה לבניית מנגנון פיצוי ממשלתי לאלו.
בתוך כך, נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר טען אחה"צ בוועידת התעשייה וההייטק באילת כי "למעלה מ- 60% מהתעשיינים מדווחים על פגיעה קשה בקווי הייצור בעקבות מספר השיא של העובדים המבודדים והמאומתים בנוסף למעלה מ- 50% מהתעשיינים מדווחים על פגיעה במלאי חומרי הגלם לייצור ולמעלה מ- 50% מהתעשיינים צופים כי הפגיעה בהיקף הייצור אף תחמיר בשבוע הבא ותוביל לירידה בתפוקה ואף מחסור במוצרים על המדפים".