יש עדיין מענקים לעסקים שנפגעו ממשבר הקורונה. החל מהיום (א') נפתחת האפשרות לבעלי עסקים שהיו זכאים לפחות לשלושה מענקים מרשות המיסים בעת השנה הראשונה של משבר הקורונה, להגשת בקשה לקבלת מענקי השתתפות בהוצאות שכירות לעסקים שפעילותם ב-2020 נפגעה.
מדובר במענק שאושר בחודש האחרון בממשלה, כאשר האפשרות לבקשת המענק תהיה קיימת רק חודשיים, עד ל-15 במרץ. מענק הסיוע בהוצאות השכירות יהיה עד לתקרת מענק בסך 120 אלף שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
חנויות סגורות
חנויות סגורות
חנויות סגורות בתל אביב בימי הסגרים של 2020
(צילום: מוטי קמחי )
לקבלת המענק המיוחד, מהאחרונים שהממשלה החליטה על הענקתם, נקבעו תנאים אחדים:
  • שהעסקים קיבלו מענקי השתתפות בהוצאות קבועות עקב ירידה משמעותית של 80% במחזור.
  • שהעסק נפגע כתוצאה מההשפעה הכלכלית של נגיף הקורונה וקיבל לפחות שלושה מענקי השתתפות בהוצאות קבועות מתוך חמש תקופות הזכאות בשנת 2020.
  • שהשכירות ששולמה ע"י העסק בשנת 2019 היא בגובה 17% לפחות מהמחזור העסקי ב-2019.
  • שהשכירות ששולמה ע"י העסק עבור שנת 2020 היא בגובה של 90% לפחות מהשכירות ששולמה בשנת 2019.
  • שמחזור העסקאות בשנת 2019 גבוה מ-150 אלף שקל ונמוך מ-400 מיליון.
  • שממוצע מענקי ההשתתפות בהוצאות קבועות נמוך מ-1,500 שקל לתקופת זכאות.
כמו כן, עסק שנפתח בשנת 2019 - לצורך השוואת ההוצאה מול 2020 יחלקו את מספר חודשי הפעילות ויכפילו ב-12. את הגשת בקשת המענק יש לבצע באתר הרשות לעסקים קטנים ובינוניים.
שרי האוצר והכלכלה אישרו לפני כחודש את המענק לעסקים לסיוע בהוצאות השכירות בשנת 2020 על סך כ-60 מיליון שקל, כאשר מימון התוכנית יתבצע מהרזרבה התקציבית ל-2021. במסגרת "תוכנית הסיוע הכלכלית להתמודדות עם השלכות הקורונה", נקבע מענק הוצאות קבועות שניתן על ידי רשות המיסים. מענק זה מתבסס על סך ההוצאות הקבועות של העסקים ובכלל זה, הוצאות שכירות, ארנונה, עובדים שלא יצאו לחל"ת וכד'.
ירון גינדיירון גינדיצילום: איריס מזור
במענק הוצאות קבועות נקבעו הגבלות על גובה המענק והיקף ההוצאות הקבועות עבורן ניתן המענק בהתאם לגובה המחזור של העסק. עם זאת, לעסקים שונים (כדוגמת חדרי כושר) היקף המענק לא משפה על ההוצאות הקבועות שלהם, כיוון ששיעור הוצאות השכירות שלהם גבוה משיעור ההוצאות המוכרות במענק של רשות המיסים.
לצורך זה, הוחלט על השלמת מענק לעסקים שהיקף הוצאות השכירות שלהם עולה על 17% מהמחזור, ושבשנת 2020 הוצאות אלו היו דומות (90% לפחות) להוצאות שכירות ששילם בשנת 2019. המענק יינתן לעסקים שהיו זכאים לפחות לשלושה מענקים מרשות המיסים ושיעור הפגיעה שלהם עמד על 80% לפחות.
שר האוצר, אביגדור ליברמן, אמר עם אישור החוק בממשלה: "לאחר ניתוחים ובדיקות שערכנו ראינו כי ישנם עסקים שנפגעו בצורה משמעותית יותר במהלך שנת 2020 ולא קיבלו פיצוי הולם. לפיכך הוחלט להגדיל את המענק עבור ההוצאות הקבועות של עסקים להם עלויות שכירות משמעותיות במסגרת ההוצאות השוטפות".
רן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה: "אנו שומעים מהשטח ורואים בנתונים שהתמיכה של המדינה בעסקים סייעה לרבים מהם להישאר עם ראש מעל המים. מענק זה מהווה סיוע נוסף לעסקים עם הוצאות שכירות גבוהות במיוחד. אנו גאים לעבוד למען העסקים ועושים ככל שניתן בכל עת על מנת לסייע להם לצלוח את התקופה המאתגרת הזו".
ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס: "על המענק החדש התחלנו לעבוד עוד בשנת 2020 בעקבות העובדה שלחלק מהעסקים שהם עתירי דמי שכירות, לא התאימה תכנית המענקים הכללית, מאחר והיא השתתפה בהוצאות קבועות בשיעור של עד 15% ולעסקים עתירי שכירות, רק תשלומי שכר הדירה עברו את השיעור המקסימלי של כלל ההוצאות הקבועות. המתווה שהצענו, ושלשמחתי הרבה, הממשלה הנוכחית הוציאה אותו אל הפועל, ייעודו – לסייע לאותם עסקים עתירי שכר דירה שתוכנית המענקים הכללית לא כיסתה את ההוצאות הקבועות שלהם בהתאם לכוונת המחוקק".