המשבר בנתב"ג: בתום ישיבה בראשות שר האוצר ישראל כ"ץ ושרת התחבורה מירי רגב, סוכם כי יוארכו בחודשיים נוספים הסדרי השכר הנוכחיים הנהוגים במגזר הציבורי לעובדי רשות שדות התעופה. המשמעות היא שהעובדים יקבלו דמי אבטלה עד ספטמבר 2020. זאת על מנת לתמוך בעובדי הרשות ולייצר תחושת ודאות בקרב העובדים, שהתריעו בשבועות האחרונים על המצוקה שנקלעו אליה ואף השביתו את נתב"ג לפני כשבועיים כחלק מהמאבק.
בפגישה השתתפו מנכ"ל רשות שדות התעופה, יעקב גנות, יו"ר ועד העובדים, פנחס עידן ונציגי משרד האוצר והתחבורה.
3 צפייה בגלריה
שר האוצר ישראל כץ ושרת התחבורה מירי רגב
שר האוצר ישראל כץ ושרת התחבורה מירי רגב
שר האוצר ישראל כץ ושרת התחבורה מירי רגב
(צילום: אבי מועלם ואוהד צויגנברג)
בנוסף סוכם בפגישה כי רשות שדות התעופה תאיץ את הביצוע של פרויקטי פיתוח להרחבת תשתיות התעופה, ובפרט עבודות שניתן לבצען בהיעדר תנועת נוסעים, מתוך הבנה כי תשתיות אלה הכרחיות לענף התעופה ולמשק לאחר סיום המשבר.
עוד סוכם כי משרדי האוצר והתחבורה יפעלו במשותף לתיקון חוק רשות שדות התעופה, כך שהרשות תוכל ליטול הלוואות גם למימון הפעילות השוטפת. מעבר לכך, נקבע כי משרד האוצר, משרד התחבורה ורשות שדות התעופה יסכמו על מנגנון שבמסגרתו מימון ההלוואות יבוא בחשבון בעת תשלום תמלוגים עתידיים שתעביר הרשות למדינה, כשענף התעופה יחזור לפעול כסדרו.
3 צפייה בגלריה
(צילום: סיון פרג'- רשות שדות התעופה)
שר האוצר, ישראל כ"ץ, אמר כי "מתוך הבנה שענף התעופה נמצא במצב קשה ויחודי, הגענו למספר הסכמות חשובות וביניהן הארכת הסדרי השכר לעובדי רש"ת על מנת לייצר ודאות בקרב העובדים בתקופת המשבר. אמשיך לפתור את הבעיות העולות בענפי העבודה השונים בעקבות השלכות משבר הקורונה באחריות הנדרשת".
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מירי רגב, אמרה כי "אני מודה לשר האוצר על הדיון הענייני והחשוב במטרה לפתור את המצוקה ברש"ת. עלינו לשמור על העובדים החיוניים ועל הרציפות התפקודית של רשות שדות התעופה - גוף רווחי ששילם תמלוגים לאורך שנים לקופת האוצר. זה הזמן לסייע להם בתקופה כזו, בה הם נקלעו למשבר שלא בשליטתם. במהלך תקופה זו, ההנהלה והעובדים יזמו הורדות שכר זמניות והתייעלו בתחומים שונים. בתקופה זו יואצו על פי הנחייתי עבודות הפיתוח בשדה התעופה על מנת להכשירו לחזרה להיקפי הפעילות המקוריים".

השביתה וההתראות

ביום שישי בתחילת החודש, השבית ועד עובדי רשות שדות התעופה את הפעילות בנתב"ג למשך שעתיים, כאמור, כחלק ממאבק העובדים מול משרדי התחבורה האוצר והבריאות שיבטיח הכנסה של 2,500 עובדים שיצאו עם תחילת המשבר לחל"ת. לפני ההשבתה היו אמורים העובדים להפסיק לקבל דמי אבטלה מ-1 ביולי. במהלך השביתה טען יו"ר ועד העובדים פנחס עידן כי משרדי הממשלה מתעלמים מעובדי הרשות ואיים כי במידה ולא יימצא פתרון מוסכם על העובדים, יעבור השדה למתכונת של יום כיפור כך שיינתנו שירותי חירום בלבד.
3 צפייה בגלריה
ם במטוס בעקבות השביתה של רשות שדות התעופה
ם במטוס בעקבות השביתה של רשות שדות התעופה
תקועים במטוס בעקבות השביתה של רשות שדות התעופה
(צילום: דרור הלפרין)
עידן אף כתב מכתב לראש הממשלה נתניהו בשבוע שעבר ודרש ממנו להתערב מייד בנעשה בנמל התעופה בן גוריון. "הכרח הוא להמשיך לתפעל את מגדל הפיקוח, את יחידת כיבוי אש, את מרכז תיאום ואת חטיבת הביטחון", כתב עידן. "פעילות היחידות הללו הינה קריטית לתפעול הנמל עבור טיסות מטען, ואינני מדבר על טיסות נוסעים, בלעדיהן הנמל אינו יכול להיות פעיל, אך לשם תפעולן נדרש תקציב מיוחד שכיום אין אותו עוד בקופת הרשות". עידן סיים את מכתבו בכך שאם לא יעבור תקציב תאלץ הרשות לסגור את שערי נתב"ג בגלל חוסר יכולת כלכלית להשאירו פתוח: "אם אין בכוונת הממשלה להזרים סיוע לרשות שדות התעופה, יוכרז נא כי הנמל ייסגר ולחילופין יופעל רק נמל רמון במתכונת מצומצמת", כתב עידן לנתניהו.