רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מתכננת לשנות את מודל ההיתכנות הכלכלית לקידום פרויקטים של התחדשות עירונית ולספק ליזמים תמורה כספית במקום קרקע משלימה להקמת דירות נוספות. זאת במטרה לקצר הליכי שיווק ובנייה ובכך להגדיל את מספר הפרויקטים המקודמים ברחבי הארץ בכלל ובאזורי הפריפריה, הסובלת ממיעוט במיזמים כאלה בשל אי כדאיות כספית, בפרט.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כיום מיזמי תמ"א 38 ופינוי בינוי מקודמים בעיקר באזורי הביקוש במרכז הארץ משום שההיתכנות הכלכלית באזורים אלה גבוהה יותר, שכן לרוב הביקושים למגורים בפריפריה נמוכים יותר וכך גם מחירי הדירות. בשל המחסור בקרקעות פנויות לבנייה, קידום התחדשות עירונית במרכז מהווה פתרון להגדלת היצע הדיור באזורי הביקוש; ואולם אחד האתגרים הגדולים שהמדינה עדיין מתמודדות עמו הוא קידום התחדשות עירונית גם באזורים המועדים לרעידות אדמה המצויים בפריפריה.
1 צפייה בגלריה
מספר הפרויקטים בפריפריה יגדל?
מספר הפרויקטים בפריפריה יגדל?
מספר הפרויקטים בפריפריה יגדל?
(צילום: כפיר סיון)
על מנת לשפר את הכדאיות הכלכלית של מיזמי התחדשות עירונית, המדינה מקצה ליזמים קרקע משלימה שעליה ניתן לבנות פרויקטים עם היתכנות כלכלית גבוהה. הבעיה היא שלעיתים הקרקעות הללו מצריכות שינוי ייעוד מחקלאות למגורים, דבר שמעכב משמעותית את שיווק הקרקעות והתחלות הבנייה של דירות חדשות. ברמ"י מעריכים כי מתן תמורה כספית במקום קרקע משלימה תוביל לשיווק מהיר יותר של קרקעות וכן תאפשר מימון מספר גדול יותר של פרויקטים.
בשיחה עם ynet ו"ממון" אמר עו"ד ינקי קווינט, מנהל רמ"י, כי במסגרת היוזמה מתוכננת הקמת קרן ייעודית להתחדשות עירונית, שממנה ניתן יהיה להקצות מאות מיליוני שקלים ליזמי התחדשות עירונית, אשר יגיעו מתמורות שיווק הקרקעות על ידי המדינה. לדבריו, "המטרה היא להקצות תמורה כספית הן בפרויקטים באזורים מבוקשים והן באזורים אטרקטיביים פחות כדי ליצור איזון". יש לציין כי כמו הצעות רבות אחרות בתחום הנדל"ן שמתעכבות, גם יוזמה זו תיאלץ להמתין עד להקמת ממשלה, וכן היא דורשת את הסכמת משרדי הבינוי והשיכון והאוצר. על היוזמה דיבר לראשונה קווינט השבוע בוועידת התאגידים העירוניים באילת.