ועדת הכספים אישרה היום (ב') את עדכון שיעורי התגמולים לניצולי השואה. נוכח משבר הקורונה ועלייה גבוהה במדד השכר בסקטור הציבורי, שבהשוואה אליו בוצע העדכון בשנים האחרונות, הוצמד העדכון לבקשת משרד האוצר לעליית המדד בשנים 2018-2019. במקביל, המשרד לשיוויון חברתי הציג את עמדתו, לפיה העדכון אמור להיות משמעותית גבוה יותר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
התקנות אושרו בכפוף לרביזיה של יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, על מנת לאפשר למשרדים להביא תקנות מעודכנות. גפני מתח ביקורת על ההתנהלות: "מזה תקופה ארוכה אנחנו מבקשים שתביאו את העדכון, ועכשיו אתם מסבירים שהשיעור צריך להיות גבוה יותר? הרביזיה עד יום רביעי, לא נעכב יותר את העדכון לניצולים".
2 צפייה בגלריה
ועדת הכספים משה גפני
ועדת הכספים משה גפני
גפני בוועדת הכספים: "לא נעכב יותר את העדכון לניצולים"
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
בהתאם לחוק נכי רדיפות הנאצים וחוק נכי המלחמה בנאצים, רשאי שר האוצר, באישור ועדת הכספים של הכנסת, להעלות בצו את שיעור השכר הקובע ואת שיעורי התגמולים.
בהסכמת שר האוצר, הוגשה לוועדת הכספים בקשת המשרד לשיוויון חברתי, בה צוין כי הרשות לזכויות ניצולי השואה ביקשה לעדכן את שיעורי התגמולים הניתנים לנכי רדיפות הנאצים ולנכי המלחמה בנאצים, רטרואקטיבית, ביחס לשתי תקופות עדכון: מה-1 באפריל 2020 עד ל-31 במרץ 2021, ומה-1 באפריל 2021 ואילך.
בשנים קודמות בוצע עדכון שיעורי התגמולים בהתאם לשינויים במדד השכר בסקטור הציבורי הקהילתי, בדומה לעדכון המבוצע ביחס לתגמולי נכי צה"ל. אולם לאור משבר הקורונה, המדד עלה בשיעור גבוה ומשרד האוצר הציע כי העדכון יהיה בהתאם לעליית המדד בשנים 2018-2019, בשיעור ממוצע של 2.45%, לתקופה שבין אפריל 2020 ועד מרץ 2021 ו-2.45% לתקופה מאפריל 2021 ואילך, בשיעור ובאופן דומה לעדכון התגמולים הניתנים לנכי צה"ל.
מבדיקת המשרד לשיוויון חברתי עולה כי שיעור השחיקה הריאלית בתשלומים, בניתוח רכיבי מדד השכר בסקטור הציבורי ובנטרול השפעות משבר הקורונה על המדד, צריך להיות גבוה יותר. בתוך כך, המשרד ביקש לקיים דיון עם משרד האוצר בנושא. מנכ"לית המשרד לשיוויון חברתי הציגה את התחשיבים השונים, וכן דו"ח של רואה חשבון חיצוני ששכר המשרד, לפיו העדכון המשקף את השינוי לתקופות האמורות הוא של למעלה מ-4%. מנגד, דחו במשרד האוצר את החישוב וטענו אינו נכון.
השר לשיוויון חברתי הגיש לוועדת הכספים בקשה לאישור הצווים והתקנות המורים על עדכון בשיעור 2.45% לשתי התקופות על מנת שלא לעכב תשלומים לניצולי השואה עד לסיום הדיון מול האוצר. במידה שבתום הדיון מול משרד האוצר יוסכם כי שיעור העדכון גבוה יותר, יובאו צווים ותקנות בהתאם ביחס לתקופות הנ"ל.
2 צפייה בגלריה
ועדת הכספים
ועדת הכספים
הדיון הבוקר בוועדת הכספים
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
לדברי, גליה מאיר אריכא, הרשות לזכויות ניצולי השואה, "יש לנו פה תשלומי רטרו, יש נפטרים, לכן חשוב כמה שיותר מהר. לצד זה, אנחנו ב-31 במאי, וכך או כך העדכונים יכנסו בחודש יוני, אז לשיקולכם אם להצביע עכשיו או בעוד יומיים".
אריכא הסבירה כי התשלומים מיועדים לתגמול רגיל לניצולי שואה, תגמול סוציאלי לניצולים, תגמול נכי המלחמה בנאצים ולאלמני ואלמנות הניצולים. סך הכל 56 אלף איש. "עלות העדכון הכולל היא 135 מיליון שקל לשתי תקופות העדכון. התגמול יעלה באופן חודשי ל-101 שקל במינימום ועד 251 שקל במקסימום. תגמול מוגבר ברובד הסוציאלי למיעוטי הכנסה יעמוד על 246 שקל עד 409 שקל לחודש".
לבקשת גפני, הוועדה אישרה את העדכון, בכפוף לרביזיה. גפני ציין כי הוא מאפשר למשרד האוצר והמשרד לשירותים חברתיים להגיע להסכמות ביניהם ולהביא תקנות מעודכנות, ובמקביל לחברי הכנסת שקיבלו את החומר רק אתמול, ללמוד את החומר. "אנחנו רוצים את טובת ניצולי השואה ולא נרצה לעכב את העדכונים מעבר לכך, אם רוצים המשרדים להביא עדכון, אנחנו בעד וממתינים לתקנות".
בפתח הדיון ציין גפני כי "הנושא התגלגל זמן רב וכבר היה על שולחן הוועדה. בסופו של דבר, המשרד לשיוויון חברתי הביא תקנות, היה חתום עליהן איציק שמולי, ועד שהגיעו לשר האוצר, היה כבר שר אחר. כל הזמן לחצנו לקבל את התקנות והן לא הגיעו. בשל כך, שמנו את הנושא על סדר היום. העניין התגלגל והתגלגל, אמרתי שהמקום היחידי בו אין עדכון אלה ניצולי השואה, זאת לאחר שעדכנו את שיעורי הנכים ושיעורי נכי צה"ל. ביקשתי שישלחו את התקנות, העדכון הגיע רק אתמול, אמרו לי בלשכה המשפטית שלא בטוח שניתן להצביע כי צריך זמן לקיים את הדיון. אם החברים יסכימו - נצביע. אם יהיה אחד שיערער על העניין ויגיד שהזמן לא מספיק, אעשה הצבעה ביום רביעי".