מחיר הדלק בארה"ב ירד היום (חמישי) מתחת לרף הארבעה דולרים לגלון, לראשונה מאז חודש מרץ. לפי סוכנות הרכב האמריקנית, המחיר הממוצע לגלון בנזין עומד כעת על 3.99 דולרים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המחיר עדיין גבוה מהמחיר שנרשם לפני שנה, אולם מדובר בירידה משמעותית ביחס לשיא של 5.02 דולרים לגלון שנרשם באמצע חודש יוני האחרון. יחד עם זאת, יצוין כי מחיר הדלק הממוצע בארה"ב מורכב מטווח רחב של מחירים ברחבי המדינה העצומה. כך למשל, בטקסס למשל גלון דלק עולה 3.5 דולרים, אולם בנבדה המחיר לגלון גבוה בהרבה ועומד על חמישה דולרים.
2 צפייה בגלריה
המחירים הגבוהים בתחנת דלק בארה"ב
המחירים הגבוהים בתחנת דלק בארה"ב
המחירים הגבוהים בתחנת דלק בארה"ב
(צילום: AP)
בין הסיבות לירידות ניתן לציין את הירידה במחיר הנפט העולמי (עומד כיום על כ-97 דולר לחבית), כמו גם ירידה חדה בביקושים בארה"ב בצל עליות המחירים החדות שנרשמות גם מעבר לתחום האנרגיה ואת הפחתות המס שמדינות רבות בארה"ב החלו בניסיון להוריד את המחירים, בדומה לכפי שנעשה בישראל.
מדובר בהקלה משמעותית על האמריקנים אשר מתמודדים - בדומה למדינות רבות אחרות ברחבי העולם - זה תקופה ארוכה עם אינפלציה גבוהה במיוחד, בין היתר בשל המלחמה בין רוסיה לאוקראינה והיציאה העולמית ממשבר הקורונה, אשר הובילה לגידול משמעותי בביקושים.
זינדי קוטררס, סטודנטית ומלצרית במשרה חלקית בלוס אנג'לס - שם מחירי הדלק עדיין גבוהים ועומדים על כ-5.40 דולרים לגלון, סיפרה בריאיון לוול סטריט ג'רנל כי "עם האינפלציה, החשש ממיתון והמחלות החדשות שצצות, אם לא הייתי צריכה לדאוג שטנק דלק יעלה לי 70 דולר זה יכול היה להיות הקלה משמעותית, לשם שינוי". כתוצאה מעליות המחירים החדות, קוטררס סיפרה כי היא החלה למלא רק חצי טנק דלק בכל פעם - פעולה שעולה לה כ-30-25 דולר - ואף החלה לנסוע עם אנשים נוספים כדי לחלוק בעלויות.
מעבר לבעלי המכוניות, הירידה במחירי הדלק עשויה להוביל להוזלה בעלויות שינוע ואנרגיה של עסקים ובכך לסייע במיתון האינפלציה במדינה שנרשמת בתחומים רבים נוספים.

האינפלציה מתחילה להירגע?

בתוך כך, אתמול פורסם כי מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה בחודש יולי ב-8.5% בקצב שנתי, אחרי שביוני עמדה האינפלציה השנתית על 9.1%. התמתנות האינפלציה מיוחסת בין השאר לירידת מחירי הדלק בארה"ב.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן
(צילום: AFP)
נתוני האינפלציה החודש הגיעו ימים ספורים אחרי פרסום נתוני התעסוקה בחודש יולי בארה"ב, שהצביעו על חוזקו של שוק העבודה האמריקני. לכלכלה בארה"ב נוספו בחודש יולי 528 אלף משרות חדשות, הרבה מעל לתחזיות. שיעור האבטלה ירד ל-3.5% מ-3.6% חודש קודם לכן.
הנתונים החזקים של שוק העבודה בארה"ב הגיעו אחרי נתוני צמיחה רעים בארה"ב שני רבעונים ברצף: בסוף החודש שעבר פורסם כי כלכלת ארה"ב התכווצה ברבעון השני של השנה ב-0.9% בחישוב שנתי, וזאת לאחר התכווצות של 1.6% ברבעון הראשון.
ברקע, הריבית בארה"ב ממשיכה לטפס ולאחרונה הודיע הפדרל רזרב, הבנק המרכזי של ארה"ב, כי הריבית תעלה בעוד 0.75% אחוז, וזאת אחרי שעלתה לפני כחודש וחצי ב-0.75% - ההעלאה החדה ביותר מאז 1994. בכך שיעור הריבית במשק בארה"ב עומד היום על 2.25%-2.5%.
בתוך כך, האינפלציה הנמוכה יותר צפויה להשפיע על המסחר בוול סטריט היום ובימים הבאים בעליות שערים. זאת, בשל הערכה שייתכן שהפד יעלה את הריבית בשיעור נמוך יותר מהתחזיות המוקדמות של העלאה ב-0.75% פעם נוספת.