יקר מאוד לחיות בישראל, את זה כבר כולנו יודעים וגם מרגישים בכיס. גם לא נראה שיהיה שיפור בקרוב, כשרק אתמול (שני) הודיעה רשות החשמל על התייקרות מחירי החשמל ב-9.6% החל מחודש אוגוסט.
הפרופסור לכלכלה דן בן דוד מאוניברסיטת תל אביב, התייחס למצב בראיון לאולפן ynet, כשנשאל האם העלאת מחירי החשמל תוביל להתייקרות גם בתחומים אחרים: "כן, תחשבו על פירמידה הפוכה. בבסיס יש את החשמל, וכל דבר שאנו צורכים ומשתמשים בו זקוק לחשמל, ולכן אם מחירי החשמל עולים בכ-10%, זה מרכיב מסוים בשאר המוצרים".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
חשבון חשמל
חשבון חשמל
חשבון חשמל
(צילום: חברת החשמל)
אבל בן דוד גם ניסה להרגיע: "צריך לשים את הדברים בפרספקטיבה. החדשות הטובות הן שהאינפלציה בישראל בשנה האחרונה לא גבוהה ביחס למדינות אחרות. אנחנו במקום השני מלמטה, ורק לשווייץ יש אינפלציה נמוכה משלנו. כך שבאופן כללי אנחנו צולחים את המצב".
עליית מחירי החשמל הם אוטומטית תוצאה של עליית מחירי האנרגיה בעולם, והאם הממשלה יכולה לאורך זמן לסבסד את מחירי החשמל עבור האזרחים? "מחירי החשמל צריכים לשקף עלויות, ואלו עולות כרגע עקב המלחמה באוקראינה, שגורמת לכל אירופה לחפש מקורות אנרגיה חליפיים לגז מרוסיה. ישראל צולחת את זה יחסית טוב, אבל יש כאן בעיה נוספת והבעיה היא שההכנסה שלנו עדיין קונה מעט מאוד מזון יחסית ל-OECD".
יכול להיות שצריך להסתכל בצורה אחרת על כל שכבת אוכלוסיה, למשל אם אתה מרוויח שכר מינימום, המדינה תסייע לך בתקופה הזאת? "יש הבדל בין מדיניות לטווח קצר לטווח ארוך. זה לא אותו דבר, ובדרך כלל מה שעושים בטווח קצר זה טלאי שפוגע בטווח הארוך. אלה החדשות הממש רעות, כי למעשה אנו יכולים לצלוח את בעיית עליית המחירים, אבל יש כאן צונאמי ענקי שמתקרב אלינו, והמחירים הגבוהים יחסית היום הם הגאות שלפני הצונאמי. יש כאן אוכלוסייה שמקבלת השכלה של עולם שלישי שגדלה בקצב אקספוננציאלי, וישראל בעשור אחד בגלל התופעה הזו הולכת להיות המדינה הצפופה ביותר ב-OECD, ובעוד 40 שנה המדינה הרביעית הכי צפופה בעולם כולו יחד עם רואנדה, בנגלדש והאיטי. כשהאוכלוסייה גדלה ככה זה גם אומר שכמעט בלתי אפשרי לפתור את בעיית הדיור, הצפיפות בכבישים ובבתי החולים. זה סיפור שאנו צריכים להתמודד איתו בראייה ארוכת טווח. יש לנו בחירות עוד מעט, ואיתן אנו צריכים לשנות שיח ציבורי, ולהתחיל לדבר על הצונאמי שמתקרב".