האם הישראלים יפסיקו לצרוך משקאות דיאט, יוגורטים ומסטיקים נטולי סוכר בעקבות המחקר של ארגון הבריאות העולמי לפיו הממתיק המלאכותי הנפוץ אספרטיים - עלול לגרום לסרטן?
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
הלילה (בין חמישי לשישי) הכריז ארגון הבריאות העולמי באופן רשמי על הממתיק המלאכותי הנפוץ כ"גורם אפשרי לסרטן", כפי שדווח כבר לפני שבועיים.
מבדיקת המכר הכמותי של משקאות דיאט ברשתות השיווק ובמרכולים שערכנו עולה כי ישנה מגמת ירידה. מדובר במותגים קולה זירו וקולה דיאט, ספרייט ופאנטה זירו ודיאט של קוקה קולה וכן פפסי מקס, 7up דיאט ושוופס בין היתר.
2 צפייה בגלריה
קוקה קולה זירו פפסי מקס מכילים אספרטיים
קוקה קולה זירו פפסי מקס מכילים אספרטיים
קוקה קולה זירו ופפסי מקס. מכילים אספרטיים
(צילום: focal point / Shutterstock.com, Vincenzo De Bernardo / Shutterstock.com)
מנתוני סטורנקטס בשבוע האחרון (2 עד 8 ביולי) חלה ירידה כמותית (בליטרים) של כ-12% במכירות משקאות דיאט מוגזים ברשתות השיווק בהשוואה לשבוע קודם, מ-2.17 מיליון ליטר ל-1.914 מיליון ליטר.
לא את כל הירידה ניתן ליחס ישירות לפרסומי הארגון, כיוון שגם שאר המשקאות המוגזים שאינם דיאט הציגו ירידה בשיעור של 4% מול שבוע קודם.
כמו כן, ייתכן שמדובר בירידה שגרתית במכירות שכן ייתכן שהנתונים לעיתים משתנים משבוע לשבוע - בשל מבצעים. נתוני השבוע הנוכחי טרם זמינים ויפורסמו במהלך שבוע הבא.
בענף אומרים ש"עוד מוקדם להסיק מסקנות ולקבוע כי מדובר במגמה. כיוון שארגון הבריאות העולמי טרם הוציא הודעה רשמית בנושא".
בחלק מהמסעדות ובבתי קפה טוענים שאין מגמה מובהקת של ירידה בצריכת משקאות דיאט. ישנם בתי עסק שטוענים שיותר צרכנים נמנעים ממשקאות אלה בשבוע האחרון.
אספרטיים נמצא בין היתר גם במסטיקים סוכריות ומעדני חלב דיאט אבל שם המודעות של הצרכנים לכך פחות גבוהה. במשקאות המודעות גבוהה יותר וכן הצרכנים נאמנים מאוד למותגים.
פורסם לראשונה: 18:42, 13.07.23