אספרטיים, הממתיק המלאכותי הנפוץ בעולם שמשמש לייצור משקאות דיאט, עלול לסרטן - אך ההנחיות בנוגע לצריכה שלו נותרו ללא שינוי. כך הכריזו הבוקר (יום ו') שני גופים בינלאומיים של ארגון הבריאות העולמי.

4 צפייה בגלריה
קוקה קולה זירו פפסי מקס מכילים אספרטיים
קוקה קולה זירו פפסי מקס מכילים אספרטיים
ארגון הבריאות העולמי הכריז: אספרטיים עלול לסרטן
(צילום: focal point / Shutterstock.com, Vincenzo De Bernardo / Shutterstock.com)
ההודעות של סוכנות המחקר הבינלאומית לסרטן (IARC) ושל ארגון המזון והחקלאות - פאנל אחר של מומחים מטעם ארגון הבריאות העולמי והאו"ם - הכניסו את האספרטיים לרשימה ארוכה של יותר מ-300 גורמים אפשריים לסרטן, הכוללים בין היתר חמוצים בסגנון אסיאתי ועבודת נגרות. מנהל התזונה של ארגון הבריאות העולמי ד"ר פרנצ'סקו ברנקה אמר כי "אנחנו לא ממליצים להפסיק לגמרי את צריכתו של האספרטיים. רק למתן אותה. המידע שבידנו לא מצביע על סיכון לרוב האנשים בצריכה מדי פעם. אם צרכנים שוקלים את האפשרות לשתות קולה עם סוכר או עם ממתיק, אני חושב שצריך לשקול אפשרות שלישית - לשתות מים במקום".
אספרטיים - נקודות מרכזיות
עם זאת, הוועדה המשותפת לתוספי תזונה (JECFA) שמושבה בז'נבה שבשווייץ, הודיעה כי אין בידיה הוכחות משכנעות על הנזק שנגרם בגלל אספרטיים, והשאירה את המלצות הצריכה הקיימות מאז 1981, שהן עד 40 מ"ג אספרטיים לק"ג משקל גוף. כך למשל, מבוגר ששוקל 70 ק"ג יצטרך לצרוך יותר מ-14-9 פחיות ליממה כדי לחרוג מהצריכה היומית המקובלת, בהנחה שאין צריכה של אספרטיים ממקורות מזון אחרים באותו היום. פרופ' דיוויד שפיגלהלטר מאוניברסיטת קיימברידג' אומר בהקשר זה כי לפי ההנחיות הקיימות, "אדם ממוצע יכול לשתות עד 14 פחיות של דיאט קולה ביום, וגם כך - המגבלה היומית הזו כוללת שולי בטיחות גדולים".
"הממצאים מדגישים את הצורך במחקר נוסף כדי לחדד את ההבנה שלנו האם צריכת אספרטיים מהווה סכנה לסרטן. זו בעיקר קריאה לקהילת המחקר להבהיר טוב יותר ולהבין את הסיכון לסרטן שקיים או לא קיים באספרטיים"
סיווג עוצמת הראיות המדעיות להחלטה הוא מקבוצה 2B שהיא הרמה השלישית בגובהה מבין 4 רמות. משתמשים בסיווג זה כאשר יש עדויות מוגבלות אך לא משכנעות לסרטן בבני אדם, או שיש ראיות משכנעות לסרטן בחיות ניסוי, אך לא בשניהם.
"הממצאים מדגישים את הצורך במחקר נוסף כדי לחדד את ההבנה שלנו האם צריכת אספרטיים מהווה סכנה לסרטן. זו בעיקר קריאה לקהילת המחקר להבהיר טוב יותר ולהבין את הסיכון לסרטן שקיים או לא קיים באספרטיים", אמרה ד"ר מרי שובאואר בריגן מארגון חקר הסרטן (IARC) שפרסם את ההמלצות החדשות.
פרופ' רונית אנדוולט, ראש אגף התזונה במשרד הבריאות, אמרה על הממצאים: "בגדול, ההמלצה שלנו היא לשתות מים, מים קרים, מי ברז, מי ברז ששמים במקרר ולשתות את זה, זה הרבה מעבר לכל משקה אחר. לגבי הנושא של כמויות, אפשר קצת לשתות משקאות דיאט, למרות שכמובן אנחנו לא ממליצים על זה, אלא כאמור על מים". צפו בריאיון:

דרוש עוד מחקר

ד"ר מוז צנעא, ראש התקנים והייעוץ המדעי של ארגון הבריאות העולמי ביחידת התזונה, סייג את ההחלטה: "אנו זקוקים למחקרים טובים יותר עם מעקב ארוך יותר ושאלוני תזונה חוזרים בקבוצות מסוימות, נדרשים ניסויים מבוקרים אקראיים במיוחד הקשורים לסרטן". כוונתו היתה שהראיות שעליהן הסתמך ארגון המחקר לסרטן עדיין אינן מספיקות כדי לקבוע חד-משמעית קשר בין צריכת אספרטיים לבין סיכון לסרטן בבני אדם.
דיוויד קלורפלד, מומחה לתזונה מבית הספר לרפואה ציבורית באוניברסיטת אינדיאנה, שכיהן בעבר בגוף המחקר IARC אמר בעקבות פרסום ההמלצות כי "הכמות עושה את הרעל. אפילו תוספים כמו ויטמין A או ברזל ומים יהרגו אותך בתוך שעות אם תגזים בצריכתם".
לדברי ד"ר פרנצ'סקו ברנקה מארגון הבריאות העולמי, "החלפת סוכרים חופשיים בתחליפי סוכר לא עוזרת לשליטה במשקל בטווח הארוך". עוד אמר כי "אנשים צריכים למצוא דרכים אחרות להחלפת השימוש בסוכרים ובמקומם לצרוך סוכרים טבעיים כמו פירות, או מזון ומשקאות לא ממותקים. ממתיקים מלאכותיים אינם חיוניים ואין להם ערך תזונתי. מומלץ להפחית לחלוטין את המתוק במזון החל בשלב מוקדם בחיים, כדי לשפר את הבריאות".
4 צפייה בגלריה
קוקה קולה זירו
קוקה קולה זירו
אספרטיים מתוק פי 200 מסוכר, ולכן הוא כה פופולרי בתעשייה
(צילום: shutterstock)
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "ארגון הבריאות העולמי יחד עם IARC, הודיעו על קיומן של עדויות מסוימות שמראות שייתכן שיש קשר בין סוגי סרטן מסוימים לצריכת אספרטיים, ממתיק מלאכותי שנפוץ במגוון משקאות או מזונות דיאטטיים. עם זאת, אין כרגע אזהרה לא לצרוך משקאות המכילים אספרטיים, אלא יש להקפיד על צריכת מינונים לא גבוהים. משרד הבריאות מזכיר וממליץ כי הדרך הטובה לשמור על בריאות ולהימנע מסיכונים מיותרים, היא להימנע לחלוטין ממשקאות ממותקים (סוכר או ממתיקים מלאכותיים), לשתות מים, ולהימנע ממזון מעובד".
מנהלת השירות לתזונה ודיאטה בבית החולים בילינסון, ד"ר סיגל פרישמן, אמרה עם פרסום ההמלצות החדשות כי "הרבה מאוד מהחומרים שנמצאים באוכל שלנו ובסביבה שלנו, בכמות מסוימת, בחשיפה מוגזמת, יחד עם גנטיקה, עלולים להגביר את הסיכון למחלת הסרטן. גם זיהום אוויר, גם יציאה לשמש, גם השמנת יתר, מיעוט בספורט וצריכת ירקות, גם תזונה עתירת שומנים ורעלנים סביבנו. גם ארגון הבריאות העולמי לא יודע מה הגבול העליון של אספרטיים שעלול לסכן. אבל אין שום עדות ששתייה של פחית או שתיים של דיאט ליום תעלה סיכון למשהו".
ד"ר סיגל פרישמןד"ר סיגל פרישמןצילום: דוברות בילינסון

לדברי ד"ר פרישמן, "הם מתבססים מחקר אחד תצפיתי בצרפת, שהראה שככל שעולה צריכת האספרטיים יש עלייה בשכיחות, יחד עם תצפיות בבעלי חיים – מתוכם הוציאו את ההמלצה. אני לא מזלזלת בזה, כי אנחנו אומרים כל הזמן שמזונות מעובדים מכילים חומרים שאינם מהטבע וככל הנראה משנים כל מדי דברים במערכות בגוף. כל דבר ששמים סימן שאלה לגביו, צריך לומר לנו כצרכנים נבונים להפחית כמויות. לא להפסיק, לא להיבהל, אלא לבדוק את הרגלי החיים. יש כל כך הרבה סיכונים שסביבנו שעלולים לגרום למחלות. אני בעד שינוי, אבל לא צריך היסטריה. מה שכל אחד צריך, תמיד, ללא קשר לפרסום, זה לבדוק את אורח החיים, את התזונה, את גורמי הסיכון האחרים הידועים, ולמצוא את האיזון הבריא והמומלץ יחד עם רופא המשפחה ודיאטנית קלינית".
ד"ר סיגל פרישמן: "כל דבר ששמים סימן שאלה לגביו, צריך לומר לנו כצרכנים נבונים להפחית כמויות. לא להפסיק, לא להיבהל, אלא לבדוק את הרגלי החיים. יש כל כך הרבה סיכונים שסביבנו שעלולים לגרום למחלות. אני בעד שינוי, אבל לא צריך היסטריה"
דברים דומים לאלו של ד"ר פרישמן השמיעו גם מומחים בארה"ב. פרופ' פול פראו, מומחה לסרטן מהמרכז הרפואי "סדרס סיני" בלוס אנג'לס, אמר כי "JECFA הודיעה שאין ראיות משכנעות לנזק. הציבור לא צריך לדאוג מסיכון לסרטן בכימיקלים שנמצאים בקבוצת 2B (שאליה נוסף אספרטיים)". תרז בוורס, המנהלת הרפואית של המרכז למניעת סרטן באוניברסיטת טקסס, הוסיפה: "הסיכון של השמנת יתר גדול בהרבה מהסכנה שאספרטיים יגרום אי פעם".
ד"ר דן אויירו, רופא השמנה ורופא משפחה מחוזי במכבי שירותי בריאות מציין כי "לגבי אספרטיים התפרסמו לאורך השנים לא מעט מחקרים שלא הצליחו להראות את הקשר לממאירות. עם זאת, בהקשר של ממתיקים כמו אספרטיים והשמנה - קיימים מחקרים המעידים על כך שממתיקים מלאכותיים אינם בעלי תועלת בטיפול ארוך הטווח בהשמנה, כך שההמלצה הנכונה ביותר היא להפחית בצריכה של סוכר וגם של ממתיקים מלאכותיים. יש להעדיף שתיית מים על פני משקאות ממותקים או משקאות דיאט".
לפני כשבועיים דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס, על הכוונה להכרזה זו, בעקבות פגישת מומחים שהתקיימה בחודש שעבר, ושבה דנו אם להכריז על סכנה אפשרית בהתבסס על נתונים שכבר פורסמו במחקרים השונים. על פי הידוע עד כה, המומחים התבססו על 7,000 פרסומים שכללו 1,300 מחקרים בבעלי חיים ובבני אדם.

הממתיק שהפך לפופולרי ביותר

בשנים האחרונות נערכו מחקרים רבים על שימוש באספרטיים. בשנה שעברה הוכח במחקר שנערך בקרב 100 אלף בוגרים בצרפת, שמי שצורך כמויות גדולות של אספרטיים נמצא בסיכון גבוה יותר ללקות בסרטן. מכון Ramazzini האיטלקי ערך בתחילת שנות ה-2000 מחקר על עכברים וחולדות שפיתחו במעבדה סרטן לאחר שצרכו אספרטיים.
קראו עוד:
אף שהודעות של סוכנות המחקר הבינלאומית לסרטן (IARC) אינן מחייבות, כאמור, את תעשיית המזון, הן כבר הובילו בעבר לתביעות וללחץ על יצרנים לשנות רכיבים. כך לדוגמה, ב-2015 הכריז IARC שגליקופוספט עלול לסרטן, הכרזה שעוררה הדים ברחבי העולם. חברת התרופות הגרמנית באייר הפסידה לפני שנתיים בערעור שלישי שהגישה על הכרעה משפטית נגדה בתביעה על שימוש בחומר הזה בקוטלי עשבים מתוצרתה.
ד"ר דן אויירו: "מחקרים מעידים על כך שממתיקים מלאכותיים אינם בעלי תועלת בטיפול ארוך הטווח בהשמנה, כך שההמלצה הנכונה ביותר היא להפחית בצריכה של סוכר וגם של ממתיקים מלאכותיים. יש להעדיף שתיית מים"
עם זאת, בעבר נמתחה ביקורת קשה בגוף המחקר של ארגון הבריאות העולמי על הצהרות שצריכת בשר אדום עלולה לסרטן ועל שימוש בטלפונים ניידים שעלול לגרום אף הוא לסרטן.
4 צפייה בגלריה
פפסי זירו
פפסי זירו
אין שינוי בהמלצות לגבי אופן הצריכה של משקאות עם ממתיקים מלאכותיים
(צילום: shutterstock)
לפני כמה חודשים פרסם ארגון הבריאות העולמי מסמך הנחיות חדש שבו הזהיר כי השימוש בתחליפי סוכר אינו מוביל להרזיה ואף מגביר את הסיכון למחלות כרוניות ולתמותה מוקדמת. תוצאות הסקירה מצביעות גם על כך שהשימוש בתחליפי הסוכר עלול להגביר את הסיכון לסוכרת סוג 2 (סוכרת "מבוגרים"), מחלות לב וכלי דם ואף תמותה מוקדמת במבוגרים.
מהו אספרטיים? מדובר בממתיק מלאכותי פופולרי שנמצא במשקאות דיאט (או זירו), מסטיק לעיסה, יוגורט ומוצרי מזון, תחליפי סוכר ומוצרי מזון אחרים. החומר התגלה לראשונה בשנת 1965 על-ידי הכימאי האמריקני ג'יימס שלאטר וטעמו מתוק פי 200 מסוכר. מסיבה זו, די בכמות מזערית שלו כדי להשיג טעם זהה לסוכר. האספרטיים אושר לשימוש ב-1974 על-ידי מינהל המזון והתרופות האמריקני ה-FDA לשימוש כממתיק מלאכותי במזון.
מדוע האספרטיים הפך לכה פופולרי? למרות מתיקותו רבת העוצמה, האספרטיים כמעט חסר ערך קלורי ולא מותיר טעם לוואי כמו ממתיקים אחרים דוגמת סכרין.
4 צפייה בגלריה
אספרטיים תחליף סוכר סוכרזית
אספרטיים תחליף סוכר סוכרזית
השימוש בתחליפי סוכר אינו מוביל להרזיה ואף מגביר את הסיכון למחלות כרוניות. אזהרת הארגון העולמי
(צילום: shutterstock)
כמה אספרטיים בטוח לצרוך? לפי בסיס המידע הקיים, ההמלצות לצריכה יומית בטוחה של אספרטיים נעות בגבולות של עד 50 מ"ג לק"ג משקל גוף ביממה. כלומר, לאדם ששוקל 60 ק"ג מומלץ שלא לצרוך יותר מ-3,000 מ"ג אספרטיים ליממה. כמות הממתיק בפחית ממוצעת של דיאט קולה היא 180 מ"ג. דהיינו, כדי לעבור את הכמות היומית המקסימלית צריך לצרוך יותר מ-16 פחיות דיאט ביממה.
האם יש סיבה להיכנס לבהלה ולבצע בדיקות רפואיות לגילוי סרטן? "אין צורך להיכנס לפאניקה ובוודאי שלא לבצע בדיקות מיוחדות לגילוי סרטן גם למי שצרך דיאט", אמר ל-ynet הפרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית בישראל, טרם ההחלטה. "אספרטיים הוא חומר סינתטי ומרכיבים מעובדים לא מומלצים באופן גורף, אולם באשר לאספרטיים יידרשו עוד מחקרים והבהרות עד שאפשר יהיה לקבוע דעה נחרצת. ללא קשר, ממתיקים מלאכותיים אינם מומלצים והמושג דיאט מטעה. אנשים תולים תקוות שווא בשימוש במוצרי דיאט שעד היום לא הוכח שתורם משמעותית לירידה במשקל. כמו תמיד, אנחנו ממליצים על תזונה בריאה ומאוזנת ופעילות גופנית כדרך הטובה ביותר למשקל תקין".
בינתיים, בתעשיית המזון נושמים לרווחה. קייט לוטמן, מנהלת המועצה הבינלאומית של איגודי יצרני המשקאות הקלים בוושינגטון, אמרה כי החלטת ארגון הבריאות העולמי "אישרה שוב שאספרטיים בטוח לשימוש". פרנסס האנט-ווד, מזכ"לית איגוד הממתיקים שמושבה בבריסל, אמרה כי "בדומה לכל הממתיקים, אספרטיים מאפשר לצרכנים לבחור להפחית את צריכת הסוכר – שזו מטרה בריאותית קריטית".