גוף המחקר של ארגון הבריאות העולמי יכריז בחודש הקרוב כי אספרטיים, הממתיק המלאכותי הנפוץ, עלול לסרטן. כך מדווחת היום (ה') סוכנות רויטרס. הדיווח הזה עלול לטלטל את שוק המזון והמשקאות בעולם, משום שאין כמעט משקה (כמו קולה זירו) או מזון דיאט בלי אספרטיים. עם זאת, לא מדובר באיסור לצרוך ממתיקים מלאכותיים. הנחייה כזו אינה נתונה בידי ארגון הבריאות העולמי, והיא כפופה לרגולטורים במדינות השונות.
לפי הדיווח, סוכנות המחקר הבינלאומית לסרטן (IARC) של ארגון הבריאות העולמי תכריז ב-14 ביולי שאספרטיים הוא "גורם אפשרי לסרטן בבני אדם". הודעה זו סוכמה בפגישת מומחים שהתקיימה החודש, ושבה דנו אם להכריז על סכנה אפשרית בהתבסס על נתונים שכבר פורסמו במחקרים השונים.
3 צפייה בגלריה
קוקה קולה זירו
קוקה קולה זירו
קוקה קולה זירו, המשקה מכיל אספרטיים
(צילום: shutterstock)
3 צפייה בגלריה
פפסי זירו
פפסי זירו
וכך גם פפסי זירו
(צילום: shutterstock)
ב-1981, הכריז ארגון הבריאות העולמי על אספרטיים כבטוח לשימוש, בגבולות צריכה סבירים. למשל, אדם מבוגר ששוקל 60 ק"ג יצטרך לשתות 36-12 פחיות של משקה דיאטתי (תלוי בסוג ובכמות) כדי שיווצר סיכון לבריאותו.
הדיאטנית שירי נקש, מסבירה כי האספרטיים שייך לקבוצת הממתיקים המלאכותיים שמהווים תחליף לסוכר, חסר ערך קלורי ואינו מעלה את רמות הסוכר בדם.
"הוא התגלה בשנות ה-60 בטעות על ידי כימאי שעבד בחברה אמריקנית שמטרתה הייתה למצוא תרופה לאולקוס, ואושר לשימוש על ידי ה-FDA בשנת 1974 ומאז נחקר רבות בנושא בטיחותו לשימוש", היא מוסיפה כי "מדובר בתוסף מזון שמשמש רבות בתעשיית המזון בעיקר במשקאות דיאט, מעדני חלב ומשקאות חלב דיאט, במסטיקים ללא סוכר ובאבקות להמתקת קפה/תה. הוא מופיע ברשימת רכיבי המוצר בשם המוכר אספרטיים או בשמו המסחרי E951. הוא מתוק מסוכר פי 180 בערך ולכן ניתן להשתמש בכמות קטנה מאוד כדי להמתיק את המזונות המעובדים שבהם הוא נמצא".
הדיאטנית שירי נקש מסבירה כי הוא מיוצר באמצעות תגובה בין שתי חומצות אמינו–פנילאלנין וחומצה אספרטית, עם חומר בשם מתנול. החומר עובר בגוף שלנו תהליך פירוק, והמרכיבים הם אלה שנספגים בדם.
קראו עוד:

להמעיט בצריכה בהיריון ובהנקה

פרופ' חוליו ויינשטיין, מנהל יחידת מחקרי הסוכרת בבית החולים וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת, מציין כי "אספרטיים הוא כימקל המיוצר מהחומר פנילאלנין, המעניק את המתיקות. בגוף, עוברים תהליכים ביו-כימיים ולבסוף נוצר פורמלין, שהוא רעיל ובמקרים מסוימים עלול לגרום לנזקים בריאותיים. אני ממליץ בחום לומר יפה שלום לאספרטיים, ולא להתראות. הממתיק שאינו מלאכותי והיחיד שהוכיח לחלוטין את יתרונותיו הבריאותיים הוא הסטיביה".
סמדר פרימור, דיאטנית קלינית במכבי שירותי בריאות מחוז צפון, מציינת ש"כבר בעבר דובר על נזקים של צריכה עודפת של אספרטיים שעלולה לגרום לנזק לתאים ולדלקת בגוף". עד לפרסום הדוח המלא, "כדאי לדעת שההמלצות לצריכת אספרטיים, לפי ה-FDA (רשות המזון והתרופות האמריקנית) הן: עד 50 מ"ג לכל ק"ג ממשקל גוף. כלומר, אדם במשקל 70 ק"ג יכול לצרוך עד 3,500 מ"ג אספרטיים ליום (20 פחיות בנות 330 מ"ל כל אחת של משקה דיאטטי ליום). יחד עם זאת, בזמן היריון והנקה מומלץ להמעיט בצריכה של ממתיקים המכילים אספרטיים".

המלצות לא מחייבות

בשנים האחרונות נערכו מחקרים רבים על שימוש באספרטיים. בשנה שעברה הוכח במחקר שנערך בקרב 100 אלף בוגרים בצרפת שמי שצורך כמויות גדולות של אספרטיים נמצא בסיכון גבוה יותר ללקות בסרטן. מכון Ramazzini האיטלקי ערך בתחילת שנות ה-2000 מחקר על עכברים וחולדות שפיתחו במעבדה סרטן לאחר שצרכו אספרטיים.
פרופ' חוליו ויינשטיין: "אני ממליץ בחום לומר יפה שלום לאספרטיים, ולא להתראות. הממתיק שאינו מלאכותי והיחיד שהוכיח לחלוטין את יתרונותיו הבריאותיים הוא הסטיביה"
אף שהודעות של סוכנות המחקר הבינלאומית לסרטן אינן מחייבות את תעשיית המזון, הן כבר הובילו בעבר לתביעות וללחץ על יצרנים לשנות רכיבים. הודעה זו כנראה לא תכלול הצהרה בדבר כמות שאותה יכול אדם לצרוך באופן בטוח, משום שהגוף האחראי לכך בארגון הבריאות העולמי (JECFA) יצטרך לגבש החלטה בנושא יחד עם הרגולטורים השונים.
כך לדוגמה, ב-2015 הכריז IARC שגליקופוספט עלול לסרטן, הכרזה שעוררה הדים ברחבי העולם. חברת התרופות הגרמנית באייר הפסידה לפני שנתיים בערעור שלישי שהגישה על הכרעה משפטית נגדה בתביעה על שימוש בחומר הזה בקוטלי עשבים מתוצרתה.
3 צפייה בגלריה
אספרטיים תחליף סוכר סוכרזית
אספרטיים תחליף סוכר סוכרזית
שימוש בממתיק על בסיס אספרטיים
(צילום: shutterstock)
עם זאת, בעבר נמתחה ביקורת קשה בגוף המחקר של ארגון הבריאות העולמי על הצהרות שצריכת בשר אדום עלולה לסרטן ועל שימוש בטלפונים ניידים שעלול לגרום אף הוא לסרטן.
לפני כחודשיים פרסם ארגון הבריאות העולמי מסמך הנחיות חדש שבו הזהיר כי השימוש בתחליפי סוכר אינו מוביל להרזיה ואף מגביר את הסיכון למחלות כרוניות ולתמותה מוקדמת. ההמלצות מבוססות על ממצאי סקירה של הספרות הרפואית המצביעה על כך ששימוש בתחליפי סוכר אינו מקנה תועלת ארוכת טווח בהפחתת שומן הגוף במבוגרים או בילדים. תוצאות הסקירה מצביעות גם על כך שהשימוש בתחליפי הסוכר עלול להגביר את הסיכון לסוכרת סוג 2 (סוכרת "מבוגרים"), מחלות לב וכלי דם ואף תמותה מוקדמת במבוגרים.
"החלפת סוכרים חופשיים בתחליפי סוכר לא עוזרת לשליטה במשקל בטווח הארוך", אומר פרנצ'סקו ברנקה, מנהל המחלקה לתזונה בארגון, "אנשים צריכים למצוא דרכים אחרות להחלפת השימוש בסוכרים ובמקומם לצרוך סוכרים טבעיים כמו פירות, או מזון ומשקאות לא ממותקים. ממתיקים מלאכותיים אינם חיוניים ואין להם ערך תזונתי. מומלץ להפחית לחלוטין את המתוק במזון החל בשלב מוקדם בחיים, כדי לשפר את הבריאות".
תגובת משרד הבריאות: "הדוח המלא ומסקנותיו טרם פורסמו, ולכשיתפרסם ילמד משרד הבריאות ילמד את הדוח ומסקנותיו, ויפעל ככל שיידרש. משרד הבריאות מזכיר וממליץ כי הדרך הטובה לשמור על בריאות ולהימנע מסיכונים מיותרים, היא להימנע לחלוטין ממשקאות ממותקים, בסוכר או בממתיקים מלאכותיים, ולהימנע ממזון מעובד".