ליזה כץ היא הייטקיסטית ותיקה עם 20 שנות קריירה. בין השאר הייתה מתכנתת וראש צוות ב-ironSource ובארבע השנים האחרונות עבדה בחברת elastic. בדצמבר האחרון היא פוטרה בעקבות קיצוץ רוחבי של 13% בכוח האדם בחברה.
"את הודעת הפיטורים קיבלתי בהודעה במייל ב-23:00", היא מספרת בשיחה עם אולפן ynet. "אחריה, אני ובן הזוג שלי עשינו חישוב מסלול מחדש. חשבתי בהתחלה למצוא עבודה חדשה בתחום, כי למזלי, למי שמנוסה יש הזדמנויות. לחבר'ה הצעירים הרבה יותר קשה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
ליסה כץ
ליסה כץ
ליזה כץ והמיזם החדש שלה: ערוץ בישול ביוטיוב
(צילום מסך מתוך יוטיוב)
יש טענה שהרבה חברות הייטק הן כמו משפחה, הרגשת את זה? "הרבה אנשים אומרים שהם מרגישים כמו משפחה במקומות העבודה שלהם, אבל זה לא באמת משפחה. עבודה היא מקום עבודה, אבל כן זה עצוב להיפרד מאנשים שאתה רואה כל יום. לוקחים בפרופורציה. מבחינת כסף, בשביל זה יש חסכונות".
חשבת שיגיע מצב כזה שתפוטרי עם כל הניסיון שלך? נערכת לזה עוד לפני קבלת ההודעה? "כן. עוד כשהתחילו כל הפיטורים בהייטק עשינו הערכות מחדש במשפחה, ביטלנו קניית רכב שתכננו לעשות, התחלנו לאכול יותר בבית ופחות בחוץ, לבשל יותר".

מההייטק לערוץ יוטיוב של בישול

מאז שפוטרה ליזה יחד עם בן זוגה החליטו לבצע ריענון בחייהם ופתחו ערוץ יוטיוב של בישול. "זה היה חלום ישן שלנו, שלי במיוחד. אני מאוד אוהבת לבשל, זה משהו שאני עושה בדיוק באותה כמות הזמן שהייתי בהייטק. עשיתי את זה במקביל, מארחת חברים, ארוחות, ועכשיו נתנו לזה צ'אנס של חצי שנה".
אז ויתרת על חזרה להייטק? "יש הצעות, אבל זה לא שקל למצוא עבודה והשכר עכשיו יהיה אותו דבר. אם אחרי חצי שנה המיזם של ערוץ האוכל ביוטיוב לא יילך אז אחזור".
2 צפייה בגלריה
משרדי מיקרוסופט בהרצליה
משרדי מיקרוסופט בהרצליה
מיקרוסופט. פיטורים המוניים בהייטק
(צילום: רויטרס)
כץ נתנה שם משעשע לערוץ Lizozom Cooks. "ליזוזום זה השם מהצבא שהמפקד שלי נתן לי. כרגע אנחנו בכמה אלפי צפיות, אבל אם אנשים רוצים לבוא זה תוכן באנגלית, כייפי. זה היתרון בחברה בינלאומית, האנגלית משתפרת. היעד הוא להקים ערוץ יוטיוב ולהרוויח מזה כסף, ובמקביל להמשיך ולעבוד בטכנולוגיה, זה משהו שתמיד אהבתי בשביל העשייה ולא רק עבור ההטבות".
אם כץ דיברה על כך שהיא עוד יכולה למצוא עבודה בהייטק בגלל הניסיון שצברה לאורך השנים, המצב הרבה יותר קשה עבור עובדים יחסית חדשים, ובטח עבור אנשים שעבדו בתחום אבל הם לא מהנדסים. "כשאתם מדברים על ההייטק זה לא רק מהנדסים, אלא עוד הרבה מאוד מקצועות, משאבי אנוש, אנשי מכירות, שירות לקוחות. יש גם המון אנשים שבשנים האחרונות נכנסו לעולם הזה, אפילו אדריכלים וספרים, ועוד המון מקצועות מסביב. אז מפטרים מכל המקצועות", מספר איטן בירן, מנכ"ל חברת ההשמה הדיגיטלית My Next Worker.
מה "תומכי הייטק" כאלה יכולים לעשות עכשיו? "למשל ספר שחברת הייטק העסיקה, כי היא נתנה שירות כזה לעובדים שלה, אם הוא מפוטר הוא יכול לחזור למספרה. אדריכל יכול לעבוד במשרד אדריכלים, וכך הלאה. אפשר לראות שכל המקצועות תומכי ההייטק חוזרים לדברים המוכרים שלהם, בין אם זה משרדי רואי החשבון, בתי ההשקעות וכל מה שמסביב, ומתחילים להתרגל לדברים מסביב כמו משכורות פחות טובה ושאין מקרר גלידות".
איך מהנדסים לוקחים את הפיטורים? "אנחנו יותר מסתכלים על מהנדסים שקשה להם לבוא ולהגיד 'אני לא אהיה יותר מהנדס'. הפעם האחרונה שזה קרה היה בארה"ב במשבר ב-2008, כשהם נאלצו להביא כסף הביתה. קשה לי לראות איך מהנדסים ישראלים, שהתרגלו לתנאים מאוד טובים ומשכורות טובות, וגם יש איזשהו אגו בלעבוד בהייטק, פתאום חוזרים לעבוד לא במקצוע שלהם".