ירידה נוספת במחיר בשר טחון מיובא במסגרת מכסות פטורות ממכס אבל רק בחלק מרשתות השיווק והקצביות בישראל. בזכות המדינה, המחיר יירד ב-2022 בכ-3% מ-31-29 שקל לק"ג ל-30-28 שקל לק"ג. כלומר, החל מ-14 שקל לחצי ק"ג בשר טחון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הסיבה להורדת המחיר: פיקוח של המדינה על מחירי הבשר הטחון. כלומר, התערבות של המדינה בשוק, שמאפשרת הורדת מחירים. במשרד הכלכלה מסרו: "המכסות הפטורות מהוות כלי בידי משרד הכלכלה והתעשייה וועדת המכסות, להפחית את מחיר הבשר לצרכן הסופי ולהנגישו במחיר שווה לכל כיס".
1 צפייה בגלריה
מימין - הבשר הזול. משמאל - הבשר היקר. סניף מרום נווה
מימין - הבשר הזול. משמאל - הבשר היקר. סניף מרום נווה
מחיר הבשר יירד בעקבות התערבות המדינה
(צילום: מירב קריסטל)
במסגרת המכרז, המדינה מאפשרת ליבואנים לייבא בשר בקר טרי במכסה פטורה ממכס של 17.5 אלף טונות. בתמורה, הם מתחייבים מול המדינה למכור לצרכנים לפחות 25% מהמכסה שהם מקבלים כבשר טחון במחיר נמוך. הם יכולים למכור לצרכן בשר טחון בפחות מהמחיר לו התחייבו, אך לא במחיר גבוה ממנו. באופן הזה, המדינה מפקחת על מחירי הבשר המיובא ושומרת עליהם נמוכים.

היבואנים יכולים לייבא 75% מהמכסה באופן חופשי ולמכור בשר במחיר גבוה

היבואנים מעוניינים במכסות הפטורות ממכס ומתחרים עליהן כי במסגרתן הם יכולים לייבא גם חלקים יקרים בהרבה ולמכור אותם ביוקר לצרכנים. 75% מהמכסה נמכרת לצרכנים ביוקר, או לכל הפחות במחירים גבוהים ממחירי הבשר הטחון המפוקחים. עוד נקודת תורפה: בעיקר יבואנים חזקים זוכים במכרזים הללו. השנה זכו נטו מלינדה, שופרסל (שעובדת עם נטו), מרב כל (אושר עד שגם היא עובדת עם נטו) ובלדי.
הזוכה הגדולה, חברת נטו מלינדה, זכתה במכסה פטורה ממכס של 5,000 טונות בשר, שישווקו במאות קצביות פרטיות וברשת ויקטורי במהלך 2022. היא התחייבה למכור לפחות 25% מהמכסה הזאת ב-29 שקל לק"ג לצרכן. נטו היא היבואנית הגדולה ביותר שעובדת עם מספר רשתות. משרד הכלכלה מצ'פר אותה מדי שנה במכסה נדיבה בטענה שהחברה מצליחה להציע מחיר נמוך לצרכנים, בזכות גודלה. עקב כך, יבואנים קטנים נשארים מחוץ למשחק ולא מקבלים את הטבת הפטור ממכס. במסגרת ההטבה הזאת, היבואנים יכולים גם לייבא אחוז מסוים של בשר שאינו טחון ולמכור אותו ביוקר. "שהיבואנים הקטנים יתאמצו יותר", אמר ל-ynet גורם במשרד הכלכלה.
שופרסל, רשת השיווק הגדולה ביותר בישראל, זכתה במכסה פטורה ממכס השנייה בגודלה: 4,250 טונות, והתחייבה למכור לפחות 25% ממנה במחיר של 28 שקל לק"ג. ב-ynet פורסם ששופרסל ניסתה לכאורה להניא צרכנים מלקנות בשר בזול על ידי כך שהציבה לצד הבשר המוזל "בשר פרימיום" שנמכר ב-49 שקל לק"ג. קצבים אמרו לצרכנים שהבשר המוזל הוא בעל אחוזי שומן גבוהים ועקב כך פחות מומלץ. זאת למרות שהרשתות אמורות למכור בשר עם 14% שומן ומטה.
אושר עד זכתה במכסה פטורה ממכס של 3,000 טונות. לפחות 25% ממנה עליה לשווק בסניפיה במחיר של 30 שקל לק"ג.
היבואנית בלדי זכתה במכסה פטורה ממכס של 1,500 טונות. לפחות 25% ממנה היא תשווק בסניפי הרשתות ב-30 שקל לק"ג.

איפה רמי לוי?

לשאלה מדוע לקוחות של רשתות כמו רמי לוי, יוחננוף, יינות ביתן ואחרות לא ייהנו מבשר מוזל, ענה יו"ר ועדת המכסות במשרד הכלכלה והתעשייה, דני טל, ל-ynet: "ועדת המכסות תפרסם בשבועות הקרובים את יתרת המכסה הפטורה ממכס בהיקף של 3,370 טונות אשר תחולק ליבואנים בהליך תחרותי נוסף. אם היינו מחלקים את המכסה ליותר מדי זוכים הם היו נוקבים במחיר גבוה כי הם היו יודעים שממילא נגיע אליהם. רשתות שלא זכו נתנו כנראה מחיר גבוה. כעת נדחוק אותן עוד יותר כדי שהצרכן ייהנה. למרות התייקרות של עשרות אחוזים במחירי בשר הבקר בשוק הבינלאומי, אנחנו מנגישים לציבור הצרכנים בישראל את הבשר הטחון, המשמש חומר גלם בסיסי במטבח הישראלי, במחירים נמוכים יותר לעומת אשתקד.
"יש עוד חידוש השנה: הזוכים מחויבים לפרסם את מחיר הבשר הטחון הטרי בדף המבצעים השבועי המודפס או המפורסם באתרי האינטרנט שלהם. רשימת נקודות המכירה תוסיף להתפרסם באתר משרד הכלכלה והתעשייה".