מליאת הכנסת אישרה בקריאות שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית להעלאת התגמול המינימלי למשרתי מילואים שגויסו לשירות במלחמת חרבות ברזל החל מה-7 באוקטובר, מ-215 שקלים ל-300 שקלים ביום. בפועל מדובר על תשלום מינימלי של 9,000 שקל לחודש מילואים.
מוקדם יותר ההצעה אושרה בוועדת העבודה והרווחה, כשברקע מחאות של לא מעט מילואימניקים על הסכום היומי המינימלי הנמוך אותו הם מקבלים, כשהבעיה עבור העצמאים היא הגדולה ביותר - מכיוון שהדיווח על הכנסותיהם לא תמיד משקף את ההכנסה האמיתית (אם למשל השקיעו את הכסף בחזרה בעסק).
הוועדה האריכה את תוקף הוראת השעה בחודש נוסף, כך שתעמוד בתוקף עד סוף השנה, עם אפשרות להארכה נוספת במקרה של הימשכות הלחימה, במטרה לתת ודאות לחיילי המילואים ולמנוע צורך בהארכות חוזרות ונשנות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות כוחות אוגדה 252 ברצועת עזה ומהורדת פקודת היציאה לקרב
תיעוד מפעילות כוחות אוגדה 252 ברצועת עזה ומהורדת פקודת היציאה לקרב
מילואימניקים בעזה
(צילום: דובר צה"ל)
יועמ"ש הביטוח לאומי עו"ד רועי ישראל קרת הסביר בדיון: "תגמולי המילואים משולמים על בסיס שכרו של המשרת, אבל מי ששכרו נמוך או שהוא אינו משתכר קיבל עד כה כ-215 שקל ליום. הוראת השעה מבקשת להעלות את זה ל-300 שקל ביום. תחילה דובר רק על מי שגויס בצו 8, אבל אנחנו מבקשים כעת להחיל את זה על כל משרתי המילואים במהלך המלחמה" .
ח"כ משה סעדה ביקש להצמיד את שכר משרתי המילואים לשכר הממוצע במשק: "רבים מאותם משרתים שזכאים לתגמול המינימלי הם סטודנטים צעירים שסיימו לאחרונה את השירות והם חוד החנית של הלחימה, השכפ"ץ שלנו. עד 2022 המדינה דאגה להם לשכר הממוצע במשק, לאט לאט זה נשחק והגיע לשכר המינימום ולצערנו אין הרבה אנשים שמגיעים לייצג אותם כנסת". יו"ר הוועדה ח"כ אייכלר הביע תמיכה בהצמדת שכר המשרתים לשכר הממוצע וציין כי "לאחר אישור החוק הנוכחי, שייתן מענה מיידי לצרכי השעה, תפעל הוועדה לקידום המהלך מול משרדי הממשלה".
ח"כ משה טור פז, שהגיע בעצמו ישירות משירות מילואים הציע כי החל מ-30 ימי שירות, כנגד כל עשרה ימי שירות ישולם למשרת שכר על יום נוסף, בכדי לאפשר לו ימי מנוחה והתארגנות לפני חזרתו לעבודה. נציגי משרד הביטחון הסבירו כי קיימים כבר היום מספר מנגנונים המתגמלים כספית משרתים כנגד שירות מילואים ממושך, החל מעשרה ימי שירות, בהם מענק של כ-5,600 שקלים למי שמשרתים מעל 37 ימים בשנה. עם זאת הבהירו כי אם תהיה הימשכות של הלחימה ויעלה כי אלה אינם מספקים מענה מספק למשרתים, יפעל המשרד לגיבוש מענים נוספים.
פורסם לראשונה: 13:34, 09.11.23