חברת ישראייר מתקרבת להנפקה לציבור לפי שווי של כ-400 מיליון שקל: חברת בי גי.אי, בעלת השליטה בישראייר, הגישה היום (ראשון) לרשות לניירות ערך טיוטת תשקיף להנפקת זכויות, כשלב הראשון להנפקת ישראייר לציבור.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הגיוס כעת יתבצע מבעלי המניות הקיימים (בי.גי.אי שבשליטת רמי לוי וחיים שלום, הבעלים של 51% ממניות ישראייר), רמי לוי עצמו, שמחזיק אישית ב-24% נוספים ובעלי האג"ח של ישראייר (שמחזיקים ב-25%), ובהיקף של 33 מיליון שקל, כגובה ההלוואה שלקחה בי גי.אי לצורך רכישת ישראייר.
הנפקת הזכויות היא השלב הראשון לפני ההנפקה הציבורית המתוכננת בעוד מספר חודשים, ולפי הערכות, הגיוס לציבור יתבצע לפי שווי חברה של כ-350 מיליון שקל - 400 מיליון שקל.
1 צפייה בגלריה
מטוס ישראייר איירבוס A320
מטוס ישראייר איירבוס A320
מטוס ישראייר איירבוס A320
(צילום: shutterstock)
כזכור, רמי לוי רכש בינואר 2021 את החברה בתמורה ל-162 מיליון שקל, כאשר ההנפקה מתוכננת לפי שווי כפול. את הפער בין מחיר הרכישה ומחיר ההנפקה המיועדת מסבירים מקורבי החברה במוניטין של רמי לוי, בפוטנציאל הטמון בחזרה לפעילות מלאה ובתוכניות להרחיב את פעילותה של ישראייר גם לתחום המלונאות.
בתוך כך, ועד טייסי ישראייר וההנהלה חתמו היום על הסכם קיבוצי ל-60 טייסי החברה, שיהיה בתוקף עד מאי 2023. בין היתר הוסכם כעת על קיצוץ של 15% בכל מרכיבי השכר (כולל ההפרשות הסוציאליות) לטייסי החברה, עד פברואר 2023. בתום התקופה ישוב השכר לרמתו טרום משבר הקורונה. עם זאת, בכל תקופת הפחתת השכר יעלה השכר המובטח לחלק מהטייסים בעשר שעות טיסה. בנוסף סוכם כי בימים הקרובים ייחתם הסכם נפרד להקצאת מניות ואופציות לטייסי החברה. יצוין כי מאז החל משבר הקורונה, התגייסו הטייסים לטובת החברה ואף ויתרו על 50% משכרם על מנת שאף טייס לא יוצא לחל"ת.
לאחרונה דיווחה ישראייר על הקמת קרן השקעות לרכישת מלונות בהיקף של 80 מיליון אירו, שתשמש את החברה לרכישת מלונות ביעדי הנופש שאליהם היא טסה, כדוגמת יוון וקפריסין, ותציע אותם בחבילות הנופש שהיא משווקת. יש לציין כי עיקר הרווח לא טמון במכירת כרטיסי טיסה, אלא בשיווק חבילות הנופש: הבעלות על המלונות תגדיל את רווחיות החבילה.
בדו"ח נתבג של חודש מאי, ישראייר דורגה שנייה אחרי אל על, עם נתח שוק של כ-9%. לפני הקורונה תפסה ישראייר נתח שוק של 3%. ישראייר חזרה מאז סיום הסגר האחרון לפעילות של 50% בהשוואה לפעילותה טרום הקורונה, וכעת היא נערכת להמשך הרחבת הפעילות: החברה קלטה בחודש יוני מטוס חכור צר גוף, ומתכננת לקלוט עוד שני מטוסים.
בסך הכל מפעילה ישראייר כיום ארבעה מטוסי איירבס ועוד שלושה מטוסים קטנים לקו אילת, ומטוס חכור נוסף. את הרבעון האחרון של 2020 סיימה החברה בהפסד של 15 מיליון דולר דולר לעומת הפסד של 400 אלף דולר ברבעון המקביל אשתקד. זאת כמובן בעקבות משבר הקורונה.