חברת אלקטרה מוצרי צריכה, מקבוצת אלקו, דיווחה היום (רביעי) כי חתימה על הסכם לרכישת השליטה ברשת קמעונאות המזון יינות ביתן. במסגרת ההסכם, תרכוש אלקטרה מוצרי צריכה את השליטה בפועל ברשת. אלקטרה תרכוש 35.05% ממניות הרשת בתמורה לכ-194 מיליון שקל, מתוכם כ-143 מיליון שקל תמורת הקצאת מניות, וכ-50 מיליון שקל בדרך של רכישת מניות מנחום ונורית ביתן (משפחת ביתן).
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במקביל לאלקטרה מוצרי צריכה, תרכוש גם קבוצת הפניקס כ-15% ממניות הרשת, כך שבסך הכל יחזיקו אלקטרה צריכה והפניקס יחד ב-50.05% ממניות הרשת, וביתרה תחזיק משפחת ביתן. העסקה כפופה למספר תנאים, ביניהם קבלת אישור הממונה על התחרות ותאגידים בנקאיים.
1 צפייה בגלריה
 יינות ביתן
 יינות ביתן
יינות ביתן
( צילום: יח"צ)
בהתאם להסכם, החל ממועד השלמת העסקה תנוהל רשת יינות ביתן באופן שוטף על ידי אלקטרה מוצרי צריכה, שגם תהיה זכאית לרוב בדירקטוריון ביתן. לצד רוב דירקטוריון וסמכויות הניהול של הרשת, קיבלה אלקטרה מוצרי צריכה אופציה לרכישת מניות משפחת ביתן. עוד נקבע בהסכם, כי במועד השלמת העסקה, תעמיד אלקטרה צריכה ליינות ביתן הלוואה בסך של 50 מיליון שקל, נושאת ריבית שנתית בשיעור של 6%, לתקופה של שש שנים ממועד חתימת העיסקה.
מחזור ההכנסות של רשת יינות ביתן הסתכם בשנת 2019 בכארבעה מיליארד שקל. דו"חות החברה לשנת 2020 עדיין לא נערכו סופית. הרשת מפעילה כיום כ-150 סניפים תחת המותגים "יינות ביתן", "מגה" ו"שוק מהדרין" בפריסה ארצית.
אלקטרה מוצרי צריכה פעלה טרם עסקה זו בשלושה תחומי פעילות, המדווחים גם כמגזרי פעילות בדו"חותיה הכספיים, כמפורט: הראשון - ייבוא, ייצור, יצוא, שיווק, מכירה והפצה של מוצרי צריכה חשמליים ומתן שירות למוצרים ("מוצרי צריכה חשמליים"); השני - הפעלת רשתות שיווק קמעונאיות למכירת מוצרי צריכה חשמליים ("מגזר קמעונאות חשמל"); השלישי - פיתוח והקמה של נדלן להשקעה ("מגזר נדל"ן להשקעה").
צביקה שווימר, מנכ"ל אלקטרה צריכה, אמר: "עסקת הרכישה של יינות ביתן היא חלק מתהליך יישומה של האסטרטגיה העסקית של אלקטרה מוצרי צריכה, על פיה החברה פועלת להרחבת פעילותה בתחומי הקמעונאות השונים. אנו נכנסים לעיסקה זו עם מודל עסקי ברור, ומשלבים את יכולות הליבה שלנו עם נכסיה של יינות ביתן, כך שהם יהוו מנוע צמיחה משמעותי עבור אלקטרה מוצרי צריכה וגם חלק מזרוע קמעונאות המזון וחנויות הנוחות של אלקטרה מוצרי צריכה, כשלצידה בכוונתנו לפתח גם את הזרוע החדשה שתתמקד בעולמות הפנאי והספורט, שתוקם בהמשך לרכישת השליטה בחברת סער, מפעילת הרשתות קולומביה, אאוטדור ושבילים בישראל. בכך, תהפוך אלקטרה מוצרי צריכה לקבוצה משמעותית, עם היקפי פעילות של משמעותיים, המספקת לצרכן הישראלי סל של פתרונות ומוצרים בתחומי הצריכה המרכזיים".