פרסום ראשון: כארבע שנים לאחר שבני הזוג דין שושני וסתיו הררי ז"ל, שהיו בני 25 בלבד במותם, נלכדו וטבעו למוות במעלית בניין מגוריהם בתל אביב, הוריהם יפוצו בסך כולל של 6.1 מיליון שקל. הסכום יחולק באופן שווה בין ההורים כך שכל זוג הורים יקבל 3.05 מיליון שקל. הסכום ישולם על ידי הנתבעים - מדינת ישראל, עיריית תל אביב והמבטחת חברת המעליות ובעל הבניין, בהסדר פנימי שנקבע בין הצדדים.
מדובר בהסדר פשרה שגובש בהליך גישור אצל השופטת בדימוס רות לבהר שרון מבלי להודות באחריות מצד הנתבעים. בכך מגיעה לסיומה אחת מתביעות הנזיקין המורכבות שהיו בשנים האחרונות בישראל והידועה בשם "אסון המעלית". התביעה התבררה בבית המשפט המחוזי בלוד בפני השופט צבי ויצמן שאישר עתה את הסדר הפשרה.
1 צפייה בגלריה
דין שושני וסתיו הררי ז"ל
דין שושני וסתיו הררי ז"ל
דין שושני וסתיו הררי ז"ל
האסון אירע בבוקר 4 בינואר 2020, אז פקדה סערת גשמים את מדינת ישראל. סתיו ודין, זוג צעיר שהתגוררו בדירה ברחוב נדב בשכונת התקווה בתל אביב, שמעו על הסערה וירדו במעלית על מנת להוציא את רכבם מהחניון התת הקרקעי. אלא שבעקבות גל מים ששטף את החניון לפתע נתקעה המעלית. בכתב התביעה אשר הגיש בשם המשפחות ד"ר קובי קפלנסקי המתמחה בתביעות נזיקין, נטען כי דין וסתיו היו תקועים במעלית כ-45 דקות תוך שהם מתקשרים עם דיירים נוספים בבניין.
הניסיונות להזעיק את כוחות כיבוי האש והצלה ולחלצם באמצעות טכנאי המעליות שזומן למקום לא צלחו. לאחר דקות ארוכות מורטות עצבים נפסק הקשר עימם ובהמשך היום חולצו מהמעלית המוצפת שני הצעירים אשר מצאו את מותם בטביעה. דין היה לוחם לשעבר ביחידת הנדסה קרבית בצה"ל, שף ובעל מסעדה בתל אביב. סתיו הייתה סטודנטית לתואר ראשון בניהול ומשאבי אנוש ושירתה כמשקית נפגעים בחיל הרפואה.

יונצחו בעיר

ד"ר קפלנסקי ייחס בתביעה שהגיש בשם הורי בני הזוג, ציון ושלומית שושני ויצחק ובתיה הררי, את האחריות לאסון לעיריית תל אביב, לחברת המעליות, לבעלי הבניין ולשירותי כיבוי האש וההצלה. לגבי כל אחד מהנתבעים נטען לרשלנות בתחום אחריותו. בכתבי ההגנה דחו הנתבעים את אחריותם.
בסופו של יום, לאחר שהצדדים פנו בהמלצת השופט ויצמן להליכי גישור, הם הגיעו להסדר פשרה ולפיו הנתבעים ישלמו להורי הצעירים סך כולל של 6.1 מיליון שקל. כמו כן הסכימה עיריית תל אביב להנציח את זכרם של סתיו ודין.
לאחר מותה של סתיו נכתב ספר לזכרה: "סתיו ילדה עם לב של זהב", והעירייה תחלק את הספר בגנים העירוניים. את זכרו של דין תנציח העירייה בהקמת שלט הנצחה בגינה הקהילתית בשדרות ההשכלה בתל אביב על שמו. השופט ויצמן קבע היום בהחלטתו שאישרה את הסדר הפשרה כי "יש לשבח את הצדדים והעירייה על כך שמצאו לנכון להוסיף ולקבוע דרכים להנצחת המנוחים בדרך ראויה ומכובדת".
במרץ 2021 פרקליטות מחוז תל אביב (פלילי) הודיעה למשפחותיהם של דין שושני וסתיו הררי, כי לאחר בחינת כלל הראיות בתיק החקירה, הוחלט לסגור אותו, מאחר שלא נמצא אדם, גורם או רשות אשר ניתן לייחס להם רשלנות ברף הנדרש במשפט הפלילי, שהביאה למותם של המנוחים.
הפרקליטות ציינה בהודעה שהוציאה במרץ 2021 כי "לאחר חקירה מעמיקה ולאחר בחינה מדוקדקת של ממצאי החקירה, הגיעה הפרקליטות למסקנה שלא נמצאה אינדיקציה לכשלים או לרשלנות בהיבטים שנבחנו. כך, חוות דעת המומחה שבחנה את תכנון הבניין ואופן ביצועו, לא העלתה ליקויים או כשלים בבניין או בחניון. יש להדגיש כי הבניין והחניון נבנו כחוק בהתאם לכל התקנים והאישורים... לא נמצא כשל או רשלנות בהתנהלות חברת המעליות או מי מטעמה. במסגרת החקירה נבחן גם התפקוד של כוחות ההצלה ואופן הדיווח להם. יצוין, כי תחזית מזג האוויר שנשלחה לכוחות הביטחון וההצלה ביום האירוע חזתה כמות משקעים שבין 35-50 מ"מ גשם ליום בתל אביב. בפועל, בשעות הצהריים נמדדה כמות של 100 מ"מ בשעה. בשל מזג האוויר החריג באותו היום, התקבלו אלפי פניות במוקדים של כוחות הביטחון וההצלה וכלל הכוחות עסקו באירועים מצילי חיים. על רקע נתונים חריגים אלו ובשל מורכבות החילוץ ביום האירוע, לא ניתן היה לקבוע שניתן היה למנוע את התוצאה הטראגית, ולהגיש כתב אישום בגין גרימת מוות ברשלנות", ציינה הפרקליטות בהודעה שהוציאה על סגירת התיק.
עו''ד דר' קובי קפלנסקי עורך הדין ד"ר קובי קפלנסקי צילום: מיכל סלע

בא כוח המשפחות, ד"ר קובי קפלנסקי מסר בתגובה כי "אומנם פרקליטות תל אביב שחקרה את המקרה החליטה שלא להעמיד לדין פלילי אף אחד מהגורמים הנתבעים, יחד עם זאת רף ההוכחה במשפטים אזרחיים הוא שונה ולכן הצליחו הצדדים להגיע להסדר גישור מוסכם שיביא לסוף את ההתדיינות המשפטית ביניהם. מדובר באסון קשה שהיה ניתן למנוע אותו. יחד עם זאת בשעה הקשה בה אנו מצויים העובדה כי התיק הסתיים בהליכי גישור הקלה במעט על סבלן של המשפחות".