שנה וחצי לאחר שסתיו הררי ודין שושני נספו באסון המעלית שהוצפה בחניון תת-קרקעי בשכונת התקווה בתל אביב, נפתח הבוקר (יום ה') בבית המשפט המחוזי בלוד המשפט בתביעה האזרחית בסך מיליוני שקלים שהגישו הוריהם בטענה לרשלנות. "לאור המחדלים, לצערנו הכתובת הייתה על הקיר", נטען בשם המשפחות בדיון הראשון בתביעה נגד עיריית תל אביב-יפו, המשרד לביטחון הפנים, הרשות לכבאות והצלה, חברות הביטוח, חברת המעליות ובעל הבניין.
התביעה של משפחות בני הזוג הררי ושושני, בני 25 במותם, הוגשה באוקטובר בשנה שעברה. במרץ השנה הודיעה הפרקליטות כי החליטה לסגור את התיק הפלילי שנפתח בעקבות האסון שאירע לאחר הצפה שנגרמה מהגשם הכבד. בפרקליטות ציינו אז כי לא מצאו אדם, גורם או רשות שניתן לייחס להם רשלנות ברף הנדרש במשפט הפלילי.
2 צפייה בגלריה
דין שושני וסתיו הררי ז"ל
דין שושני וסתיו הררי ז"ל
סתיו הררי ודין שושני

בפתח הדיון הבוקר, שנערך בדלתיים סגורות בפני השופט צבי ויצמן, טענו באי כוח המשפחות עורכי הדין ד"ר קובי קפלנסקי וחן גלעד כי "מדובר באחד האסונות הקשים ובמחדלים שהדעת אינה סובלת וחברה מתוקנת איננה יכולה לקבל".
את האשמה המרכזית בתיק זוקפים התובעים לחובתה של העירייה, שלטענתם אחראית לנושא הניקוז העירוני וכשלה מלטפל בו. בדיון צוין כי לפי בדיקת מומחים, הבניין שבו אירע האסון הוא הנקודה הטופוגרפית הנמוכה ביותר בתל אביב, וטענת התביעה ללא ניקוז מוקדם של מי הנגר העילי זוהי רשלנות לשמה.
כמו כן, התובעים הפנו אצבע מאשימה גם לשירותי הכיבוי וההצלה, שלדבריהם כשלו בהפעלת מוקד החירום ביום הסערה ובתפעול האירוע. באשר לחברה שהתקינה את המעלית, התובעים טוענים כי היא איננה בטוחה לשימוש. "אלה מחדלים הזועקים לשמיים בהפרת החובות החוקיות והמוסריות על כל אלה אשר אחראים באופן מכריע למות המנוחים".
2 צפייה בגלריה
המעלית שהוצפה
המעלית שהוצפה
המעלית שהוצפה בשכונת התקווה
עורכי הדין של התובעים אמרו: "בית המשפט הופנה לכך שאין המדובר בכוח עליון ואנחנו עדים לכך ששכונת התקווה והמקום הספציפית שבו עסקינן היו עדים להצפות חוזרות ונשנות. לא מדובר בכוח עליון אלא במחדלים ורשלנות של עיריית תל אביב ושירותי כיבוי והצלה. כמו כן, קיימת רשלנות של חברת המעליות ובעל הבניין. כל נושא המעליות והחניונים התת קרקעיים צריך להיבדק מן היסוד.
"כמו כן לא ברור מדוע כשלו משאבות הבניין ומדוע לא נבנתה רמפה אשר הייתה מונעת את מילוי החניון והפיכתו לבריכת מוות. רק אתמול פורסם דו"ח מבקר המדינה שמצביע על כשלים במערכות נגר עילי של הרשויות השונות ובית המשפט הופנה על כך שכבר ב-1993 דו"ח המדינה של השופטת בדימוס מרים בן פורת הצביע על כשלים ומחדלים גדולים ביותר במערכת הניקוז העירונית הן בתל אביב והן בעיריות נוספות".
משפחות המנוחים מסרו: "מצפים שבית המשפט ימצה את הדין עם הנתבעים, יפסוק פיצויי נזיקין הולמים ויממש את צוואת המנוחים על מנת למנוע את האסון הבא". הדיון הבא בתיק נקבע לדצמבר הקרוב.
עו''ד דר' קובי קפלנסקי עו''ד קפלנסקיצילום: מיכל סלע
מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "העירייה משתתפת בצערן של משפחות הנספים. לפי נתוני השירות המטאורולוגי ההצפה שנגרמה הייתה כתוצאה מאירוע טבע נדיר וחריג בהיקפו, שלא ניתן היה למנעו ושבא לידי ביטוי בעוצמת גשם חריגה בהיקפה. עוצמה חריגה זו הביאה להצטברות כמויות מים חריגות בהיקפן. עוצמות חריגות אלו הן שהביאו להצפות ולא כשל או מחדל כלשהו מצד העירייה.
"העירייה נקטה בכל הפעולות הנדרשות הן לפני האירוע והן במהלכו ותפרט טענותיה בעניין זה במסגרת ההליך המשפטי".