בית המשפט המחוזי מרכז אישר לאחרונה הסדר פשרה שעל פיו רוכשי אייפד ואייפוד שמכשירם התקלקל בעבר יוכלו לקבל מרשת איידיגיטל ואייקון גרופ - אם הם בקבוצת הזכאים - פיצוי כספי של עד 1,050 שקל. אלא שעד כה רק חלק מהזכאים פנו לקבלת הפיצוי למרות שניתן לפנות לשם כך עד 30 באפריל 2023. סך הפיצוי שממתין לחלוקה לזכאים עומד כעת על כשני מיליון שקל. אם הזכאים לא יפנו במועד, הפיצוי יועבר לקרן לניהול וחלוקת כספים שנפסקו כסעד על פי חוק תובענות ייצוגיות.
מדובר בתביעה ייצוגית שניהלה המועצה הישראלית לצרכנות נגד אייקון גרופ - המפיצה הרשמית של אפל ואיידיגיטל סטור - רשת חנויות המפיצות את מוצרי אפל בישראל. אייקון מייבאת וייבאה לישראל מכשירים מסוג אייפד ואייפוד ושיווקה אותם בחנויות ברחבי הארץ, לרבות בחנויות איידיגיטל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
אייפד, איידיגיטל
אייפד, איידיגיטל
אייפד, איידיגיטל
(צילומים: אבישי פינקלשטיין, shutterstock)
תקנות הגנת הצרכן מטילות חובה לספק חלקי חילוף למכשירים עד שנה לאחר תום תקופת האחריות. עניינה של התובענה בטענה כי הנתבעות לא סיפקו בעבר חלקי חילוף למכשירי אייפד ואייפוד, אלא נהגו להציע ללקוח שמכשירו התקלקל לרכוש במחיר מוזל מכשיר שלם (שכונה "ערכת חלקי חילוף שלמה"). התובענה אושרה כייצוגית באוגוסט 2020 ולאחר מכן הצדדים הגיעו להסדר פשרה מבלי שיש בו הודאה מצד כלשהו. יש לציין כי הנתבעות טענו כי פעלו כדין. כמו כן, יודגש כי הפיצוי אינו אחיד ותלוי במספר פרמטרים כמו האם הלקוח רכש בעבר מכשיר חלופי או לא ובמועדי הרכישה.
חברי הקבוצה שההסדר חל עליהם כוללים כל אדם אשר רכש בישראל מכשיר מסוג אייפד או אייפוד אשר יובא על ידי הנתבעות, לשימוש שעיקרו אישי, ביתי או משפחתי, בתקופה שמתחילה ביום 26 בינואר 2007 ומסתיימת במועד אישור הסדר הפשרה, כלומר ינואר 2023, ומכשירו התקלקל בשנתיים הראשונות לאחר הרכישה. גובה הפיצוי שמשתנה לפי כל מקרה ויכול להגיע עד 1,050 שקלים מגיע גם למי שרכש מכשיר חלופי בגלל שהמכשיר המקורי התקלקל, וגם למי שלא רכש מכשיר חלופי אך המכשיר המקורי שלו התקלקל.
על אף שניתן היה להשתתף בהסדר החל מינואר 2023, עד כה השתתפו בו כאמור רק חלק מהצרכנים הזכאים. לשאלות ובירורים אודות הסדר הפשרה ותנאי הזכאות לפיצוי ניתן לפנות לעו"ד נדב מיארה ממשרד גיל רון, קינן ושות' המייצג את המועצה הישראלית לצרכנות - בטלפון 03-6967676. כמו כן המייל של הממונה על ביצוע ההסדר הוא hesder@aviser.co.il. לפרטים נוספים בנוגע לזכאותכם לחצו כאן.
המועצה לצרכנות מיוצגת על ידי פרופ' אלון קלמנט וכן עוה"ד גיל רון ונדב מיארה.
מאיידיגיטל נמסר בתגובה: "שירות מקצועי ואדיב הוא נר לרגלנו ונמשיך להעניק שירות כזה ללקוחותינו. אנו מכבדים את הסכם הפשרה שאושר ע"י בית המשפט. המידע והפרטים המדוייקים בנוגע להסכם נמצאים באתר החברה".
עו"ד גדי סרן, הממונה על ביצוע ההסדר מסר: "עד כה הייתה היענות חלקית מצד הזכאים. ניתן לעיין בפסק הדין ובהסדר בעמוד הבית באתר הרשמי של איידיגיטל והזכאים על פי ההסדר מוזמנים לממש את זכאותם".