אף שחברות התעופה קיבלו דחייה ל-1 באוקטובר כדי להחזיר כסף לצרכנים שרכשו כרטיס טיסה וטיסתם בוטלה בשל הקורונה, יש צרכנים שבכל זאת לא קיבלו מהן כסף בחזרה על טיסות שהזמינו ובוטלו. ל-ynet הגיעו תלונות על מספר חברות תעופה, בין היתר אל על וטורקיש, כשכמה מהצרכנים מחכים לכספם ממרץ.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לטענת אל על, הפיצוי הדרגתי ולכן מתעכב עבור חלק מהצרכנים. יחד עם זאת, הכוונה בפיצוי הדרגתי הייתה שהצרכנים שהזמינו טיסות מוקדם יותר יקבלו ראשונים פיצוי. כלומר, צרכן שעברו 90 יום מאז בוטלה טיסתו אמור לקבל כעת את כספו בחזרה.
1 צפייה בגלריה
להתראות. עד הטיסה הבאה
להתראות. עד הטיסה הבאה
נתב"ג ריק
(צילום: גלעד ילון)
במקביל, המדינה לא מטילה סנקציות על החברות ולצרכנים נותר להמתין לפיצוי המתאחר, שאמור היה להגיע אליהם אחרי 90 ימי עסקים מיום ביטול הטיסה, או לתבוע את החברה בתביעת פיצויים לדוגמה.

"הלקוחות לא יהיו חברות האשראי של חברות התעופה והמדינה"

בתוך כך, בדיון בוועדת הכלכלה שנערך היום (א') אמר יו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) כי "דחינו את ההחזרים ל-1 באוקטובר ואני מקבל פניות ותלונות רבות מאזרחים שחברות התעופה לא התחילו להשיב להם את הכספים. אני מודיע בפעם המי יודע כמה, ארכה נוספת לא תהיה. היה ניסיון לפנות אליי מהממשלה לארכה נוספת, ואמרתי שלא יקום ולא יהיה. הבינו את הנחרצות שלי וועדת הכלכלה לא תתכנס למתן דחייה נוספת. הלקוחות לא יהיו חברות האשראי של חברות התעופה והמדינה. אם המדינה חושבת שחברות התעופה זקוקות לעוד אשראי שתעמיד אשראי מצידה. שמענו שהנפקת אל על הצליחה ואני חושב שזה נותן שוליים רחבים לחברה להתחיל לעבוד. אני קורא כאן קריאה חד משמעית לחברות התעופה לממש את החוק ולהחזיר את הכספים ללקוחות במיידי".
מוועדת הכלכלה נמסר כי "הוועדה מודיעה נחרצות שלא תאשר דחייה נוספת בהחזרי כספים. לא נאפשר דחייה או תיקון נוסף לחוק טיבי. הוועדה קוראת לחברות התעופה ליישם את חוק טיבי כלשונו ולהחזיר כספים ללוקחות באופן מיידי. ככל שהחברות התעופה זקוקות לאשראי נוסף על הממשלה לסייע להן. ועדת המשנה לצרכנות תקיים בהקדם ישיבה בנושא ההחזרים. ועדת הכלכלה בדעה שיש לתת לחברות התעופה הישראליות אופק כלכלי ולצמצם את ההגבלות ולפתוח את השמיים. הוועדה מודיעה כי לא תאשר תקנות תעופה נוספות שהוגשו לה מבלי להתייחס לפתיחת השמיים. הוועדה תקיים דיון במתווה לתיירות נכנסת. אנחנו מחויבים לנושא התעופה ולא נרפה עד שנראה בע"ה שדות תעופה שוקקים".
באשר להגבלות על התעופה אמר מרגי: "צריך לתת לחברות התעופה אופק ולכן צריך לפתוח את השמיים במידה ובמשורה. לא ייתכן שחברות תעופה אחרות יכולות להביא נוסעים ואנחנו מגבילים את חברות התעופה הישראליות. צריך לתת להן אופק כלכלי לשרוד. המצב היום של חברות התעופה הוא קשה מאוד ולכן צריך לתת להן להתחיל לעבוד".
מחברת אל על נמסר בתגובה: "לאורך כל משבר הקורונה העמידה אל על את טובת הלקוחות בראש סדר העדיפויות ברקע האתגר העצום שהזמינה על כולנו תקופת הקורונה. כך היה כאשר אפשרנו לשנות מועדים ויעדים ללא דמי טיפול ושינוי כך היה גם בכל הקשור לטיסות החילוץ שבוצעו לעיתים במחיר בסיסי על מנת לתת פתרון לכל נוסע הזקוק לסיוע אך בהתחשב בביקוש הנמוך לטיסות.
"בכל הקשור להחזר הכרטיסים, חברת אל על מציעה כיום ללקוחות שטיסתם בוטלה עד סוף יוני בחירה בין החזר כספי בתוספת 30 נקודות מועדון הנוסע המתמיד במתנה לבין שובר זיכוי בערך כולל של 125% מערך הכרטיס (כולל יכולת הסבת הכרטיס על שם אחר או ניצול משולב של הזיכוי לשדרוג מחלקה ומוצרים נוספים). נמשיך לעשות כל שביכולתנו על מנת להגיע לכלל הלקוחות ולהעניק להם את הטיפול הטוב ביותר".