הסכם המורים, שסוף סוף נחתם אתמול בלילה (בין רביעי לחמישי), כמעט חודשיים אחרי הסיכומים בין משרד האוצר והסתדרות המורים שנראו סופיים, סיפק כבר הבוקר הפתעה לא נעימה למורים שגילו כי את רוב התוספת לשכרם יקבלו רק בשנת הלימודים הבאה, ובכך העלה גם תהיות נוספות לגבי אופן המימון התקציבי שלו, והסיבות לדחייה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כעת מתברר, כי בשל קיומה של ממשלת מעבר והאיסור להגדיל את הוצאות הממשלה (חוק המגביל את ההוצאות בתקציב), דחה משרד האוצר את הרוב המכריע של עלות ההסכם משנת 2022 לשנת 2023, ולמעשה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה אישרה את אופן המימון התקציבי בשנה בשנת התקציב הבאה כמעין "הרשאה לחיוב".
גורם באוצר ציין כי מה שתוקצב בעיקר לשנה הנוכחית זאת תוספת של 1,000 שקל למורים לחודשים בנובמבר ודצמבר ומספר קטן של סעיפים נוספים שעלותם הכוללת תגיע בתקציב שנת 2022 רק לכ-400 מיליון שקל, לעומת עלות של יותר מארבעה מיליארד שקל שתיכנס לתקציב שנת 2023. המשמעות היא שהממשלה שתידרש לאשר את תקציב המדינה הבא תקבל למעשה "ירושה" מהממשלה הקודמת.
1 צפייה בגלריה
 ליברמן, שאשא ביטון ויפה בן דויד במסיבת העיתונאים
 ליברמן, שאשא ביטון ויפה בן דויד במסיבת העיתונאים
50 יום אחרי הצילום, יש גם חתימה.
(צילום: מוטי קמחי)
יצוין כי למרות שמדובר במידע ציבורי שאמור להיות שקוף לכולם, באוצר הפנו את ynet לגורמים שונים שסירבו להסביר את העלות הכוללת של הסכם המורים וציינו כי העלות הכוללת עוד תחושב בימים הקרובים - מצב מוזר למדי לאחר שההסכם כבר נחתם סופית. באוצר אמרו באופן רשמי כי "מקורות התקציב יקבעו עד אמצע נובמבר בהתאם לאישור היועצת המשפטית".

פרטי ההסכם והשינוי בלוח החופשות מהשנה הבאה

לפי ההסכם שפורסם במלואו, שכר המורים אומנם יעלה, אבל בשתי פעימות. ההעלאה הראשונה תינתן בינואר 2023 ובה ייכלל החזר רטרואקטיבי מספטמבר השנה. הפעימה השנייה תינתן רק בספטמבר 2023, בעוד כמעט שנה. כך למשל, עובד הוראה בשנתו הראשונה ירוויח בפעימה הראשונה 8,207 שקל ולאחר כניסת הפעימה השנייה שכרו יעמוד על 9,000 שקל. כמה יקבל כל מורה לאחר השינוי? לחצו כאן ובדקו. ועיינו כאן בהסכם במלואו.
אינפו לוח חופשות שנת לימודים תשפ"ד

בנוסף, בחודשים נובמבר ודצמבר 2022 יינתנו כאמור מקדמות בסך 1,000 שקל בחודש לכל מורה (500 שקל למורים שאינם נמצאים תחת רפורמת אופק חדש). התשלום המוגדל על גמולי התפקיד השונים יינתן בפעימות שונות בהתאם לגמול ולאופן קביעת עלותו. הגמול חינוך מיוחד, סגן שני, גמול ייעוץ, ריכוז מקצוע, חינוך חברתי - יינתן לראשונה בספטמבר 2023.
לוח החופשות, ישתנה מהשנה הבאה. מוסדות החינוך יעבדו בימי אסרו חג, ל"ג בעומר ותענית אסתר. ימי אסרו חג יועברו לגשר בין יום כיפור לסוכות, ולמורים יינתנו שני ימי חופשה לבחירה.
מלבד העלאת שכרו של מורה מתחיל בהדרגה ל-9,000 שקל, יועלה על פי ההסכם גם שכר מנהל מתחיל ל-19 אלף שקל. מורה יקבל מענק התמדה בסך 10,000 שקל לאחר שלוש שנים במערכת החינוך. שיעור המשרה המינימלי יועלה בהדרגה ל-80%.
בנוסף, יהיה סל גמול גמיש לכל מנהל שיוכל להמליץ על מענקים של 400 עד 1,000 שקל בשל יוזמה ונטילת תפקידים במערכת החינוך. לצד זאת יועלו היקפי המשרה עד 117% בלי אישור משרד החינוך ועד 42 שעות שבועיות. השעות הנוספות יוגדלו מ-36 ל-40. הוחלט גם על מתן אפשרות לחוזים אישיים ל"מומחים" מחוץ למערכת ועל ייעול הליך הפיטורין. ההסכם קובע גם "שקט תעשייתי" עד לסוף שנת 2026.

ליברמן, שאשא ביטון ובן דוד חגגו, המורים התאכזבו

על עיקרי ההסכם הכריזו לפני פתיחת שנת הלימודים במסיבת עיתונאים חגיגית שרת החינוך שאשא ביטון, שר האוצר ליברמן ומזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד. השלושה אף חלקו אז שבחים זה לזה. ואולם, המנהלים והמורים שציפו לקבל את התוספת הכספית במשכורת חודש ספטמבר התאכזבו לגלות כי ההבנות לא תורגמו להסכם חתום.
במשרד האוצר ובהסתדרות המורים טענו כי לא מדובר במשבר או בעיכוב, אלא ברוטינה המתרחשת בתום כל הסכם שכר - ניסוח הסעיפים עד לחתימה הסופית אורך תמיד זמן רב. הסבר זה לא הניח את דעתם של המורים ורבים מהם תכננו לחדש את המאבק עם החזרה ללימודים בתום חופשת סוכות.
אבל גם לאחר החתימה חלקם לא מרוצים. כמה מהמורים זועמים על ההסכם שנחתם וטענו כי אין בו שום בשורה ומטרתו היא להשיג שקט תעשייתי. ראשי תנועת השטח בחינוך "אחד בספטמבר", מנהלי בתי הספר סמדר מורס ואוראל נאמן, תקפו: "התעוררנו הבוקר להסכם שכר מבזה שלא מביא איתו שום בשורה, לא לאנשי החינוך הוותיקים וגם לא לחדשים. שכחו את העובדה שרוב אנשי החינוך במערכת הם ותיקים שלא קיבלו כל העלאה אמיתית ושמורים חדשים לא עובדים במשרה מלאה כך שגם הם לא ירוויחו 9,000 שקלים בסופו של דבר".
"שר האוצר, שרת החינוך ומזכ"לית הסתדרות המורים עושים עלינו סיבוב פוליטי, פעם אחת בשביל לפתוח את שנת הלימודים ופעם שנייה בגלל שאנחנו שבועיים לפני בחירות", הוסיפו. "מי רוצה ציבור זועם בדרך לקלפי? מי יפגע בכוח האלקטורלי? מי יבקש להוציא את השדים מתוך הבקבוק? ציבור רדום הוא הקלף המנצח בתקופה הזאת. זה הסכם של סתימת פיות ושקט תעשייתי. הפגיעה המתמשכת בחינוך, בילדים ובעתידה של מדינת ישראל תיזכר לדיראון עולם!".