235 אלף צעירים (עד גיל 28) שהפכו מובטלים בתקופת קורונה יקבלו דמי אבטלה גם ביוני, ומבוגרים מובטלי קורונה יוכלו בזכותה לקבל דמי אבטלה עד סוף אוקטובר. כך עולה ממתווה דמי האבטלה החדש שעליו סיכמו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עם זאת שתי אוכלוסיות משמעותיות נשארו מחוץ למתווה החדש: 55 אלף מובטלים ותיקים שתקופת הזכאות שלהם הסתיימה במרץ או אפריל, וכן 20 אלף מובטלים מבוגרים מעל גיל 67 שהזכאות שלהם למענק מיוחד לא הוארכה; זאת, למרות שהסיכויים של מובטלים למצוא עבודה בתקופה זו שואפים לאפס והמיתון נגרם בשל פעולות הממשלה.
1 צפייה בגלריה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
(צילום: שירות התעסוקה)
בחודשים הקודמים החליטה הממשלה להאריך אוטומטית את תקופת הזכאות לדמי אבטלה של כל המובטלים, בתחילה עד סוף אפריל ואחר כך עד סוף מאי. נתניהו וכץ סיכמו הפעם על מתווה תוספת זכאות אישי. "במניין ימי האבטלה לא תיכלל התקופה שבמסגרתה הוטלו על המשק הגבלות פעילות משמעותיות בשל משבר הקורונה (15 במרץ עד 19 באפריל)". כתוצאה מכך תוארך תקופת הזכאות בהתאם לכללי הזכאות הקיימים של כל מובטל בכ-35 ימים.
כץ אמר, כי "הדבר החשוב ביותר כמו שאמר רה"מ, זה להאריך את משך הזכאות לדמי אבטלה לצעירים, לתת לכל אחד חודש נוסף באותו זמן שהמשק היה סגור, נוסיף להם את החודש הזה, כך שברגע שדמי האבטלה עומדים להיגמר הם יקבלו חודש נוסף. זה נותן בשורה למאות אלפי אנשים".
השיטה החדשה שוויונית יותר, מאחר שהיא מעניקה לכולם אותה תוספת. לכאורה היא גם יותר יקרה מהארכה לכולם לכל יוני. סביר להניח שהסיבה שבאוצר העדיפו אותה היא מאחר שהיא קובעת כבר מעכשיו לכל מובטל כמה ימים יקבל כפיצוי על משבר הקורונה, ותקשה על הארכות נוספות. כלומר, ההנחה היא שבסוף העלות שלה תהיה נמוכה יותר.
הבעיה הגדולה היא כאמור ש-55 אלף מובטלים ותיקים שהזכאות המקורית שלהם היתה אמורה להסתיים במרץ או באפריל, יישארו ביוני בלי כל סיוע, ועם יכולת אפסית למצוא עבודה. הרעיון מאחורי המהלך הוא שמובטלים אלה כבר קיבלו את הסיוע הגדול היותר (הארכה עד מאי), ושמדובר במספרים די קטנים יחסית לכלל מובטלי הקורונה.
קבוצה נוספת שבינתיים לא ברור אם הזכאות שלה תוארך הם מובטלים בני 67 פלוס. הם קיבלו מענק שנע בין 1,000 ל-4,000 שקל והזכאות לו הסתיימה בסוף מאי. שר העבודה והרווחה איציק שמולי אמר בעניין זה ש"יש לוודא שלא משאירים את האוכלוסייה המבוגרת מאחור ויש להאריך גם את המענקים עבור בני ה-67 ומעלה".